MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Nieuw contract Pink Floyd met EMI

zoeken in:
Het geschil van de legendarische Britse rockgroep Pink Floyd met platenlabel EMI is ten einde. De band heeft een nieuw contract getekend bij de maatschappij, waartegen het vorig jaar een rechtszaak won. EMI mag ook de komende vijf jaar de muziek van Pink Floyd op de markt brengen, maakte het label dinsdag bekend.

Link

Wat moeten ze de komende 5 jaar nog uitbrengen dan ? Nog meer overbodige verzamelalbums en re-re-re-releases van DSOTM ?

Hopelijk (tegen beter weten in schat ik zo in) nu eindelijk eens een officiele release van een optreden uit de Animals Tour of een concert uit eind jaren 60/begin jaren 70

Stalin schreef:
Wat moeten ze de komende 5 jaar nog uitbrengen dan ? Nog meer overbodige verzamelalbums en re-re-re-releases van DSOTM ?

Hopelijk (tegen beter weten in schat ik zo in) nu eindelijk eens een officiele release van een optreden uit de Animals Tour of een concert uit eind jaren 60/begin jaren 70

Reken maar op die re-releases. Misschien krijgen we een enkel album uit de 'vaults', maar mijn verwachtingen zijn niet hooggespannen. Al hoop ik nog steeds op de BBC-opnamen uit 1970. Op nieuw werk hoeven we volgens mij in elk geval niet meer te rekenen.

In feite zit Pink Floyd in net zo'n situatie als Queen. Die hebben pas, na 39 jaar EMI, een nieuw contract getekend bij Universal/Island. En wat krijgen we? De zoveelste compilatie (Absolute greatest) en de inmiddels aangekondigde heruitgaven van alle oorspronkelijke albums. Misschien met bonus tracks, maar in elk geval zwaar opgepompt qua geluidskwaliteit. Want een re-release moet de fans natuurlijk wel wat extra's bieden, dus het geluid moet anders zijn dan op de oorspronkelijke EMI-uitgaven....

EMI, dat toch al een tijdje in zwaar weer zit (in 2008 overgenomen door Terra Firma, een club die alles weet van winstmaximalisatie, maar niets van muziekmarketing), behaalt momenteel de meeste inkomsten uit dit soort praktijken. Ze leunen veel zwaarder op hun back-catalogue dan de andere grote platenmaatschappijen. De grote vraag is daarom: haalt EMI het einde van dit vijfjarige contract wel?

Van 'echte' fans hoeven ze het niet te hebben. Maar helaas zullen er wel weer genoeg mensen zijn die bij wijze van 'introductie' van Pink Floyd deze best-of-albums gaan kopen...
Ach, om maar met de woorden van een zeer bekende Eindhovense cabaretier te spreken; 'er is blijkbaar behoefte aan, en wie zijn zij dan om daar niet aan te voldoen?'

Stijn_Slayer
De Animals tour vind ik niet zo goed (doet het album weinig recht aan, ook al werden WYWH en Animals integraal gespeeld). Livewerk uit 1973 zou toch commercieel aan moeten kunnen slaan, live werk van omstreeks 1970 is vaak behoorlijk rommelig. Ik denk niet dat de Dark Side of the Moon fan daar (buiten 'Atom Heart Mother', en iets later 'Echoes') interesse in heeft.

Moeilijk ja, al zullen de studio platen altijd wel blijven verkopen.

Nou, moet zeggen dat er op het internet zoveel bootlegs beschikbaar zijn dat dergelijke uitgaven als The Vaults compleets mosterd na de maaltijd zijn, tenzij ze nog betere geluidskwaliteit bevatten dan ze al doen, of het omzetten in surround sound. De NW uitgaven klinken veel belovend, maar zijn ook erg prijzig, voor de fan die alles (en meer) al heeft.

Welke periode we wel wat zouden willen. Animals Tour, nou...heel graag, zou ik zeggen, maar zover als ik weet zijn daar geen Sound Board opnames van gemaakt, niet door fans en ook niet door de Band. Maar, hetzelfde is altijd beweerd door de band over The Wall, en dat bleek uiteindelijk ook wel zo te zijn. Ik denk dat alles, anders dan Dark Side Of Moon (tenzij het om een Work In Progress gaat) interessant kan zijn..oh, en The Wall hebben we ook al. Maar, in tegenstelling tot eerder beweerde opmerkingen over de Animals Tour, dat deze het album geen recht aan doen, moet zeggen dat ik enig sinds de tegenovergestelde mening ben toebedeeld. Animals is hun beste album, weelicht ook hun donkerste en meet politieke, maar live was het helemaal een happening, zoveel meer rauwer, agressiever een dwingender...en enderdaad WYWH werd ook helemaal gespeeld. Zeker daarvan was Shine On II, die meestal in een uitvoering werd gespeeld die dubbel zo lang was als het orgineel...fenomenaal, moet ik zeggen.

Maar ja, het rondom 1970 werk, Atom Heart Mother, Echoes....hoe de nummers van SOS compleet werden uitgerekt......ik weet het allemaal niet voor de Radio vriendelijke Floyd fan, maar dit is wel de Floyd die pioneerde en muziek geschiedenis schreef. DSOTM, leuk, baanbrekend, etc. Maar, zwaar overschat als je het mij vraagt. En een zelfde soort van standpunt zou men aan kunnen nemen over The Wall. Beide laten een meer commercielere kant van Floyd zien...zo zonde dat het ten koste ging van improvisatie en creativiteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.