Muziek / Nieuws / Maximaal 100 decibel op Vlaamse muziekfestivals
zoeken in:
0
geplaatst: 20 januari 2011, 16:04 uur
Misschien kunnen ze bij haar ook wel een maximaal geluidsniveau instellen. Hoe moet een band als Motorhead dan gaan optreden?
0
Misterfool
geplaatst: 20 januari 2011, 16:06 uur
Ik ben het met haar eens: Tinnitus(blijvend oorsuizen) is snel opgelopen.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 16:36 uur
Ik ben het ook met haar eens, zouden ze in NL ook moeten doen! 

0
geplaatst: 20 januari 2011, 16:46 uur
Helemaal mee eens! Het is een onderschat probleem waar zowel jongeren als ouderen zich niet al te goed bewust van zijn, tot dat ze een eeuwige piep in de oren horen. Sabine Uitslag (politicus) heeft hier al meerdere malen voor gelobbyd met resultaat, oa dat concerten maximaal 103 decibel mogen zijn.
Overigens heb ik zelf al enige tijd professionele oordoppen, iets wat ik iedereen kan aanbevelen
Overigens heb ik zelf al enige tijd professionele oordoppen, iets wat ik iedereen kan aanbevelen

0
geplaatst: 20 januari 2011, 16:55 uur
Maar ik zorg er al voor dat ik geen gehoorbeschadiging krijg. Tijdens drummen heb ik altijd hele goede oorkappen op en mijn MP3-speler zet ik ook niet schandalig hard.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 20 januari 2011, 17:24 uur
Een kleine nuance is nodig: het is nog maar een wetsvoorstel. Ik heb er wel een beetje begrip voor, ik heb zelf last van oorsuizingen (zie de bijhorende topic op MuMe) en ik kan iedereen verzekeren, in het begin was het een helse karwei om te kunnen slapen. Tweede nuance: tussen theorie van een eventuele wet en de praktijk zal wel een hemelsbreed verschil liggen.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 23:23 uur
Het is geen slecht idee om iets te doen tegen schade aan het gehoor. Het aantal decibel terug dringen gaat wellicht wat ver, maar een zaal verplichten om oordoppjes of ander materiaal in huis te hebben om het gehoor te beschremen zou ik een prima optie vinden.
0
geplaatst: 21 januari 2011, 08:35 uur
Dat laatste lijkt mij de beste oplossing. Decibellen meten bij elk concert is sowieso geen doen als het gaat om de handhaving, maar concertbezoekers wijzen op de risico's en gewoon ter plekke gratis oordopjes beschikbaar stellen, lijkt me een prima compromis. Dat moet er toch wel van af kunnen, van die grote winstmarges die ze met concerten behalen.
Ook ik heb me vroeger blootgesteld aan concerten die luider waren dan goed was voor mijn gehoor. Ik kan echt een handvol concerten noemen waarvan ik vermoed dat mijn gehoor erdoor op achteruit is gegaan. Misschien is het niet 'cool' als je naar een concert van bijv. Motörhead toe gaat, maar als je nog lang en gelukkig van muziek wilt genieten, is enige zelfbescherming toch wel handig.
Ook ik heb me vroeger blootgesteld aan concerten die luider waren dan goed was voor mijn gehoor. Ik kan echt een handvol concerten noemen waarvan ik vermoed dat mijn gehoor erdoor op achteruit is gegaan. Misschien is het niet 'cool' als je naar een concert van bijv. Motörhead toe gaat, maar als je nog lang en gelukkig van muziek wilt genieten, is enige zelfbescherming toch wel handig.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 januari 2011, 12:44 uur
Helemaal mee eens. Ik heb het eens gehad dat ik na afloop naar buiten liep, en toen kreeg ik zelfs wat last van m'n evenwicht, dan is wel duidelijk dat het geluid te hard was.
Mijn vader had na datzelfde concert de volgende ochtend nog steeds last van suizende oren (link met leeftijd wellicht?). Dat is toch te gek voor woorden...
Het is ook de voornaamste reden waarom ik nauwelijks in cafés kom. De muziek staat daar altijd zó hard. Je kan niemand verstaan en je schreeuwt jezelf de longen uit het lijf.
Als een band het publiek alleen maar mee kan krijgen omdat het geluid keihard staat is het een flutband, zo simpel is dat.
Mijn vader had na datzelfde concert de volgende ochtend nog steeds last van suizende oren (link met leeftijd wellicht?). Dat is toch te gek voor woorden...
Het is ook de voornaamste reden waarom ik nauwelijks in cafés kom. De muziek staat daar altijd zó hard. Je kan niemand verstaan en je schreeuwt jezelf de longen uit het lijf.
Als een band het publiek alleen maar mee kan krijgen omdat het geluid keihard staat is het een flutband, zo simpel is dat.

0
geplaatst: 21 januari 2011, 16:13 uur
Mja wel terecht, ben zelf anderhalf jaar geleden op Sziget anderhalve dag het gehoor in mn rechteroor kwijt geweest omdat ik te lang praktisch in een box had gestaan. Sindsdien heb ik eigenlijk altijd oordoppen, zeker omdat ik zelf ook techno-feesten organiseer en dus regelmatig aan te hard geluid word blootgesteld. Heb geen zin om op mn 30e doof te zijn...
0
geplaatst: 23 maart 2011, 12:43 uur
Beetje laat maar ik wil hier toch eens op reageren omdat ik het totaal niet eens ben met Minister Joke Schauvliege haar voorstel. Dat ze iets wil doen vind ik dan wel weer goed maar haar voorstel trekt op niks. Een drum alleen al haalt met gemak 100 decibels. Ze zouden beter een groot deel terugbetalen voor op maat gemaakte oordopjes. De kwaliteit van de muziek gaat tenminste niet achteruit + ook nog eens beter voor uw oren. want dan zit je toch meer aan iets van 85 decibels gemiddeld als je rekent dat de groep gemiddeld 110 speelt en je oortjes heb met reducering van 25 decibels.
Ik zou veel liever zo'n voorstel zien.
Ik zou veel liever zo'n voorstel zien.
* denotes required fields.