MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Akkoord over geluidsnorm bij optredens

zoeken in:
[modknip nieuwsartikel]

Bron: nu.nl (bericht niet kunnen vinden op de Televaag site overigens)

Jezus, moet nou echt álles in dit land helemaal worden doodgereguleerd?

Casartelli (moderator)
itchy schreef:
Jezus, moet nou echt álles in dit land helemaal worden doodgereguleerd?

Waar individuen hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen, is dat vaak het minst slechte alternatief ja...

MBV zal dus nooit meer in Nederland optreden, dat staat nu wel vast.

Ik neem aan dat die 103 een dB(A) waarde is wat dus vrij weinig zegt over bijvoorbeeld het "trillende broekspijpen" niveau van de muziek. Je kunt met die 103 nog vrij makkelijk aan een 120 dB lineair komen.

Ik heb er overigens niks op tegen als het gemiddelde klootjesvolk een beetje tegen zichzelf in bescherming wordt genomen. We draaien per slot van rekening ook met z'n allen op voor de extra medische kosten van steeds maar toenemende gehoorschade.

Dit lijkt me net zoiets als het rookverbod. Op zich valt er wat voor te zeggen, maar dit kun je toch nooit handhaven?

Ben iig blij dat ik lawaaimakers als MBV, etc. nog gezien heb.

Kwestie van een zaal verplichten de geluidniveaus te loggen tijdens concerten. Lijkt me vrij makkelijk handhaafbaar. Bij herhaaldelijke overtredingen trek je dan gewoon de vergunning in.

Wat is het niveau van een beetje gemiddeld concert in bijvoorbeeld Paradiso? Volgens mij is 103 dB wel redelijk toch? Ik heb op mijn iPhone een decibellenmeter, die ongetwijfeld niet accuraat is, waarmee ik op het Walk the Line festival ongeveer 95 dB meette. Dat was op zich hard genoeg. Ik vind het niet erg als het geluid goed hard staat maar op gehoorbeschadiging zit ik ook niet te wachten.

Ik heb een keer twee dagen lang een piep in mijn oren gehad toen ik vooraan stond bij een Motorhead concert. En Lemmy maar gebaren dat het geluid harder moest.

103 dB is wel hard, maar het laat weinig headroom over. Het hangt ook een beetje van het type muziek af.

Ik mag aannemen dat het hier gaat om een equivalent (gemiddeld) geluidniveau over een kwartier. Anders ben je bij elk wissewasje gelijk in overtreding.

Ik vind het goed, ik zie het probleem niet. Van mij hoeft het niet zo hard dat m'n oren nog een paar dagen napiepen.

Vind dit soort maatregelen op zich niet zo nodig, iedereen kan zelf oordopjes indoen.

Bij De Boerderij hing tot een jaar geleden een dB-meter, die ging pas 106 db(A) in het rood, maar om eerlijk te zijn heb ik zelf het verschil tussen 100 en 106 nooit zo waar kunnen nemen. Soms stonden bands die eigenlijk helemaal niet zulke harde muziek maken veel in het rood, terwijl stukken die heel hard leken dat kennelijk niet waren.

Stijn_Slayer
Ik ben hier erg blij mee. Het is gewoon irritant als je de volgende dag nog suizende oren hebt. Ik houd mijn gehoor graag heel. Oordoppen vind ik ook niet echt mega, dus...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:05 uur

geplaatst: vandaag om 18:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.