MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Bands jagen festivals op kosten

zoeken in:
Bands jagen festivals op kosten

FESTIVALTICKETS KOSTEN BIJNA DUBBEL ZOVEEL ALS TIEN JAAR GELEDEN

[modknip nieuwsartikel]

Ach, ik heb het hier al over gehad en het C-woord laat ik niet meer vallen. 't blijft schandalig, wat mij betreft.

Stijn_Slayer
Dat geldt ook voor gewone concerten. Het is een spel van vraag en aanbod, en er is gewoon genoeg vraag naar. Wat dat betreft kunnen andere kunstsectoren nog wat van de popmuziek leren.

Casartelli (moderator)
Stijn_Slayer schreef:
Dat geldt ook voor gewone concerten. Het is een spel van vraag en aanbod, en er is gewoon genoeg vraag naar. Wat dat betreft kunnen andere kunstsectoren nog wat van de popmuziek leren.

Dat geldt tot op zekere hoogte voor de megaconcerten, maar toch minder voor de (gesubsidieerde) kleinere en middelgrote podia.

Nouja, je betaalt nu ook wel het dubbele voor een concert van Motorpsycho vergeleken met 10 jaar geleden. Veel concerten waar ik nu heen ga zijn rond de 20/30 euro. Ik weet nog wel mijn eerste concert in Paradiso in 1998: Mansun en Manic Street Preachers voor nog geen 15 gulden. Voor dezelfde bands in dezelfde zaal betaal je nu wel 30 euro.

Volgens mij is het economische verhaal niet bijster goed onderbouwd. Voor de kosten voor een tournee is de wereldwijde stijging van de kerosine-/benzineprijs veel relevanter dan een eventuele stijging van de prijs van kleding of voedsel. Een prijsstijging afzetten tegen de gemiddelde inflatie is dus nogal flauw en hoogstens leuk als een journalist een punt wil maken.

Dat gezegd hebbende: van geen enkel concert waar ik de afgelopen jaren heen ben gegaan vond ik de prijs eigenlijk te hoog. Wel heb ik een enkele keer een concert mede vanwege de prijs aan me voorbij laten gaan. Prince in Ahoy bijvoorbeeld, maar er zijn dan weer genoeg mensen die hem liever willen zien dan ik en die dat geld er dus wel voor overhebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:38 uur

geplaatst: vandaag om 08:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.