Muziek / Nieuws / 'Maf jaar voor festivals', waar ligt dat aan?
zoeken in:
0
geplaatst: 13 augustus 2011, 14:28 uur
'Maf jaar voor festivals', waar ligt dat aan?
[modknip nieuwsartikel]
[modknip nieuwsartikel]
0
tangmaster
geplaatst: 14 augustus 2011, 17:00 uur
Onnodig stukje, ik verwachte een eigen mening, maar die leunt in dit geval op andermans nieuws.
0
geplaatst: 14 augustus 2011, 20:49 uur
Hoe zo is dit onodig Tangmaster? Niet iedereen kan alles lezen wat er op Internet of andere media wordt gepubliceerd. Een dergelijk stuk kan de aanleiding vormen tot een discusie hoe andere er over denken. Iets gelijk tot onodig kwalificeren vind ik dan gelijk te ver voeren. In dit geval moet ik terug denken aan de lessen maatschappijleer zoals ik deze op de middelbare school heb gehad. Deze begonnen meestal met een stuk uit de krant waar we vervolgens over discussieerden. Daar kwam altijd wel wat uit en leidde tot vele inzichten. Iets tot onnodig verklaren zou ik in ieder geval niet zo snel doen, er is immers meer tussen hemel en aarde. Laten we daarom vanuit ons zelf schrijven of het een maf jaar was voor festivals, met als uitgangspunt het stuk uit de Volkskrant.
0
geplaatst: 14 augustus 2011, 21:19 uur
Ik lees altijd graag de stukjes van Gerards Dream.
Zelf niet in bezit van een krant, en weinig tijd om via internet alles bij te houden.
Van mij mag het zelfs in een apart topic; iets van Gerards Dream Nieuwstopic.
Denk zelf dat dit door veel users gevolgd zal worden.
Zelf niet in bezit van een krant, en weinig tijd om via internet alles bij te houden.
Van mij mag het zelfs in een apart topic; iets van Gerards Dream Nieuwstopic.
Denk zelf dat dit door veel users gevolgd zal worden.
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 09:33 uur
Onnodig stukje, ik verwachte een eigen mening
....overbodige opmerking.Gerard filtert net dat gene uit het nieuws wat met muziek van doen heeft, of volgens hem opvallend is.
Volg je zelf uitgebreid het nieuws, dan is het soms niet helemaal nieuw, maar altijd voor het eerst op MuMe, of goed voor een discussie.
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 09:39 uur
'Maf jaar voor festivals', waar ligt dat aan?
Naast de in het Volkskrant artikel genoemde redenen is denk ik ook het gebrek aan meerdere echt grote namen/ bands/acts, hoe je ze noemen wilt, mede de oorzaak.
Daarnaast is een deel van de jeugd niet geinteresseerd in live pop/rock muziek, of grote evenementen.
Zijn of amper achter hun twitter etc. vandaan te halen, of gaan naar uitgaansgelegenheden op een ander niveau. Meer regionaal, of lokaal.
Het gebrek aan geld speelt daar zeker een rol bij.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 augustus 2011, 09:56 uur
Oldfart schreef:
Daarnaast is een deel van de jeugd niet geinteresseerd in live pop/rock muziek
Daarnaast is een deel van de jeugd niet geinteresseerd in live pop/rock muziek
Het fenomeen speelt kennelijk met name de dancefestivals parten en daar lijkt het aanbod domweg te groot te zijn. In diezelfde Volkskrant stond ook een grafiekje met de aantallen grote festivals en dat was - met wat disclaimers voor het correcte tellen - dit jaar gestegen van circa 35 naar circa 55.
Of 'de jeugd' echt geldgebrek heeft, betwijfel ik, maar een euro kan ik elk geval maar één keer uitgegeven worden.
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 11:15 uur
deric raven schreef:
Volgens mij heb je tijd zat:
Laatste bezoek: vandaag 8:01 uur
Aantal stemmen: 2017
Aantal berichten: 31219
Aantal toevoegingen: 509
Laatste bezoek: vandaag 8:01 uur
Aantal stemmen: 2017
Aantal berichten: 31219
Aantal toevoegingen: 509
Een kwestie van je tijd selectief gebruiken dunkt mij

0
geplaatst: 15 augustus 2011, 13:00 uur
Of 'de jeugd' echt geldgebrek heeft, betwijfel ik
....niet wat ik hier in de omgeving zie/hoor. Wellicht andere prioriteiten?
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 13:29 uur
Kortom, het ligt aan de hele wereld behalve aan de festivalorganisatoren zelf.
0
tangmaster
geplaatst: 15 augustus 2011, 14:25 uur
Gerards Dream schreef:
Hoe zo is dit onodig Tangmaster? Niet iedereen kan alles lezen wat er op Internet of andere media wordt gepubliceerd. Een dergelijk stuk kan de aanleiding vormen tot een discusie hoe andere er over denken. Iets gelijk tot onodig kwalificeren vind ik dan gelijk te ver voeren. In dit geval moet ik terug denken aan de lessen maatschappijleer zoals ik deze op de middelbare school heb gehad. Deze begonnen meestal met een stuk uit de krant waar we vervolgens over discussieerden. Daar kwam altijd wel wat uit en leidde tot vele inzichten. Iets tot onnodig verklaren zou ik in ieder geval niet zo snel doen, er is immers meer tussen hemel en aarde. Laten we daarom vanuit ons zelf schrijven of het een maf jaar was voor festivals, met als uitgangspunt het stuk uit de Volkskrant.
Je begrijpt het niet helemaal, dat stuk uit de Volkskrant daar heb ik het niet over, maar geef ook je eigen mening, daar ging het mij om.
0
geplaatst: 15 augustus 2011, 14:48 uur
tangmaster schreef:
Je begrijpt het niet helemaal, dat stuk uit de Volkskrant daar heb ik het niet over, maar geef ook je eigen mening, daar ging het mij om.
(quote)
Als ik een dergelijk stuk op de site plaats, heb ik al een voorspong ten aanzien van de andere gebruikers van deze pracht site. In dat kader bezien vind ik het niet kies gelijk mijn mening er over te geven. Laten we in dat geval eerst met zijn alle kennis maken met de inhoud van het artikel om zo doende met elkaar van gedachte te kunnen wisselen. Mijn mening komt wel, eerst andere de kans geven kennis te maken met het artikel lijkt mij een nette manier om een discussie te starten.
0
geplaatst: 19 augustus 2011, 10:45 uur
Mja ik kan hier wel een duit in het zakje doen, als organisator van één van het 'ruime dozijn' nieuwe dance-festivals. Voor mij zijn er een paar duidelijke redenen aan te stippen.
- Ten eerste, zoals al aangegeven in het artikel, is er een behoorlijke verzadiging van de markt. Elke zaterdag in de zomer zijn er minstens 2 of 3 dance-festivals van 1000+ bezoekers. Zowel voor nieuwkomers als voor gevestigde namen betekent dat, dat je wat extra's moet doen om mensen te trekken.
- Ten tweede heeft de btw-verhoging er zwaar ingehakt. Veel festivals hebben die doorgerekend naar de bezoeker. Zo zijn festivals als A Day at the Park en Extrema meer dan een tientje duurder geworden dit jaar. Festivals die de btw-verhoging niet doorrekende naar de bezoeker, gingen bezuinigen. Zo is voor bijna elk festival de prijs/kwaliteit-verhouding minder dan vorig jaar.
- Daarnaast is het gewoon een intens slechte zomer geweest. Bijna elk weekend was het gewoon koud en regenachtig. Dan geven mensen toch liever hun geld uit aan een vakantie naar de zon, dan aan festivals.
- Tenslotte kan ik onderschrijven wat in het artikel staat, dat mensen steeds meer een festivalbeleving willen. Veel festivals zetten alleen een paar podia met artiesten neer, en verder niks. Dat kan alleen als je een supergoede line-up hebt, want vaak kent het merendeel nauwelijks een of twee artiesten die komen. Het publiek wil vermaakt worden, niet alleen door muziek, maar ook door randzaken. Zo hadden wij een groot luchtkussen, waar je kussengevechten kon houden, een grote badkuip met badhokjes, een waterpijptent etc. en dat was voor festival voor max. 2000 personen (waarvan overigens maar de helft kwam opdagen, maar dat terzijde...)
- Ten eerste, zoals al aangegeven in het artikel, is er een behoorlijke verzadiging van de markt. Elke zaterdag in de zomer zijn er minstens 2 of 3 dance-festivals van 1000+ bezoekers. Zowel voor nieuwkomers als voor gevestigde namen betekent dat, dat je wat extra's moet doen om mensen te trekken.
- Ten tweede heeft de btw-verhoging er zwaar ingehakt. Veel festivals hebben die doorgerekend naar de bezoeker. Zo zijn festivals als A Day at the Park en Extrema meer dan een tientje duurder geworden dit jaar. Festivals die de btw-verhoging niet doorrekende naar de bezoeker, gingen bezuinigen. Zo is voor bijna elk festival de prijs/kwaliteit-verhouding minder dan vorig jaar.
- Daarnaast is het gewoon een intens slechte zomer geweest. Bijna elk weekend was het gewoon koud en regenachtig. Dan geven mensen toch liever hun geld uit aan een vakantie naar de zon, dan aan festivals.
- Tenslotte kan ik onderschrijven wat in het artikel staat, dat mensen steeds meer een festivalbeleving willen. Veel festivals zetten alleen een paar podia met artiesten neer, en verder niks. Dat kan alleen als je een supergoede line-up hebt, want vaak kent het merendeel nauwelijks een of twee artiesten die komen. Het publiek wil vermaakt worden, niet alleen door muziek, maar ook door randzaken. Zo hadden wij een groot luchtkussen, waar je kussengevechten kon houden, een grote badkuip met badhokjes, een waterpijptent etc. en dat was voor festival voor max. 2000 personen (waarvan overigens maar de helft kwam opdagen, maar dat terzijde...)
* denotes required fields.