MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Artiesten claimen rechten op ouder werk

zoeken in:
Artiesten claimen rechten op ouder werk

[modknip nieuwsartikel]

Hetzelfde bericht stond gister al in de NY Times.

The legislation, however, fails to address several important issues. Do record producers, session musicians and studio engineers also qualify as “authors” of a recording, entitled to a share of the rights after they revert? Can British groups like Led Zeppelin, the Rolling Stones, Pink Floyd, and Dire Straits exercise termination rights on their American recordings, even if their original contract was signed in Britain? These issues too are also an important part of the quiet, behind-the-scenes struggle that is now going on.

Zal nog een leuk aantal rechtzaken opleveren schat ik zo in...

Een nieuwe soap is geboren, was mijn eerste reactie bij het lezen van het bericht.

Tja, het voeren van rechtszaken kun je wel aan Don Henley overlaten. Die doet z'n halve leven al niet anders...

Dit zal inderdaad nog heel wat juridische haarkloverij opleveren. Waarbij het natuurlijk ook interessant is om te kijken naar wat dit voor de muziekliefhebber kan betekenen. Als artiesten erin slagen de rechten op ouder werk terug te krijgen, stel ik me voor dat ze die opnames zelf gaan beheren. Het kan zijn dat ze dan nieuwe (betere) contracten afsluiten met hun platenmaatschappij, of met iTunes of andere leveranciers van muzikale content. Maar het kan ook zijn dat veel muzikanten het heft in eigen hand nemen en hun muziek op eigen kracht of via een klein eigen maatschappijtje aan de man brengen, soms misschien alleen via internet. Het landschap van muziekaanbieders zal er dus door versnipperd raken.

Op zich niet erg, want het beperkt de macht van de huidige vier grote muziek- en entertainmentmaatschappijen. Al heb je ook kans dat die hierdoor een zodanige financiële knauw krijgen dat in elk geval één van hen (ik denk aan EMI) het niet zelfstandig zal redden. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat we op termijn wat meer zoekwerk moeten plegen om bepaalde oudere opnames te achterhalen.

En natuurlijk kan het ook zo zijn dat die teruggewonnen rechten ertoe leiden dat artiesten hun eigen werk om contractuele redenen (ze krijgen er niet genoeg geld voor) niet meer uitbrengen. Ik denk aan Van Morrison, wiens ruzie met zijn huidige platenmaatschappij zó hoog is opgelopen dat-ie heeft besloten het resterende deel van zijn back-catalogus maar helemaal niet meer uit te geven. Maar ik neem aan dat dat uitzonderingen zullen zijn.

Gerards Dream schreef:
Artiesten als Bob Dylan, Bryan Adams en Tom Waits leggen de platenfirma's het vuur aan de schenen. Aanleiding is een clausule in de Amerikaanse wetgeving uit 1976 over het copyright.

Overigens begon de albumdiscografie van Bryan Adams volgens mij pas in 1980, dus het is me een raadsel wat die in het rijtje doet. Al had-ie voor die tijd al wat hits geschreven voor Canadese artiesten als Bachman Turner Overdrive e.d. Misschien dat ze dat bedoelen.

Betekent het terugkrijgen van de rechten feitelijk ook dat van de royalties bij bijvoorbeeld draaien op de radio dan voor 100% op de bankrekening van de artiest bijgeschreven kan worden?

Als dat zo is ben ik benieuwd welke artiest met zijn teruggevorderde rechten ook echt de backcatalogue op een mooie manier opnieuw gaat uitbrengen.

Maar ook ik zie een hoop bokken en beren. Het terugvorderen van rechten bij de platenmaatschappij lijkt me een duidelijk verhaal. De definitie van de rechthebbende lijkt me in veel gevallen wat minder voor de hand liggend. Er zullen nogal wat meningsverschillen zijn tussen schrijvers, bandleden achtergrondzangeressen die een significante bijdrage geleverd hebben over wie nou werkelijk de rechten hebben op een werkstuk.

Dus als je advocaat bent, heb je een mooi aantal kansen om voorlopig niet zonder werk te hoeven zitten.

Composers have copyright over their music until 70 years after their deaths, but for artists who made their names with songs written by others it runs out after 50 years

The Independent

‘Muziekrechten niet verder oprekken’

[modknip nieuwsartikel]

Gast
geplaatst: vandaag om 18:06 uur

geplaatst: vandaag om 18:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.