menu

Muziek / Nieuws / Mannenstem verleidt tot meezingen

zoeken in:
avatar van Gerards Dream
Mannenstem verleidt tot meezingen

[modknip nieuwsartikel]

avatar van Stalin
Gerards Dream schreef:

Langere zinnen in een tekst zingen makkelijker dan korte. Hoe meer tekst in één ademhaling, hoe groter de kans dat we meezingen.


In dat geval wil ik een vol stadion wel eens het volgende nummer horen meezingen:


avatar van GrafGantz
Gerards Dream schreef:

3. Fat lip, Sum 41 (2001)
7. I'm always here, Jimi Jamison (1996)


Wie zegt u?

avatar van Arrie
Sum-41 is een Canadees punkbandje, nogal een rip-off van Blink-182 (ik neem aan dat je die band wel kent?). Zelfs de bandnaam lijkt erop gebaseerd.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Jimi Jamison, was een van de zangers van Survivor. Toen ik die naam zag dacht ik "ah, een Amerikaans onderzoek". Wie schetst mijn verbazing toen...

avatar van Arrie
Casartelli schreef:
Wie schetst mijn verbazing toen...

De verbazingschetser?

avatar van GrafGantz


Giesen = HELD

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

avatar van gaucho
Gerards Dream schreef:
Langere zinnen in een tekst zingen makkelijker dan korte. Hoe meer tekst in één ademhaling, hoe groter de kans dat we meezingen. Van korte regels raak je eerder buiten adem aldus de onderzoekers.

Dit vind ik een merkwaardige conclusie, vooral omdat die top-10 - en zeker nummer 2 - juist het tegendeel lijkt aan te tonen. Herkenbaarheid - want dat is toch de basis voor meezingen? - bereik je over het algemeen juist vaker met korte, eenvoudige zinnen, lijkt me. Maar goed, ik heb er dan ook niet voor gestudeerd...

Dat nummer van Jimi Jamison is overigens het thema van de TV-serie Baywatch. Ik neem aan dat het vooral dáárom zo bekend is, want volgens mij is het zowat nergens ter wereld een hit geweest. Opmerkelijk...
Ik had eerder nummers als Life is life of I will survive in die lijst verwacht. Hoewel volgens mij maar weinig mensen echt de tekst van dat laatste nummer kennen. Het is vooral dat la-la-la-gedeelte in de versie van de Hermes House Band die mensen aanspoort tot meezingen.

En het wordt door een vrouw gezongen natuurlijk. En daarmee haal je kennelijk niet de top 10 van allergrootste meezingers.

avatar van Gerards Dream
Dat is altijd lastig als je wat tegenkomt op internet waarvan je denkt dat is interesant voor de muziekliefhebber. Je sleept het vervolgens naar deze pracht site. Vervolgens wordt een dergelijk stuk toegeschreven aan je terwijl het niet je woorden zijn, maar die van een ander. Dat is dus knap lastig en op een dergelijk wijze worden zaken uit hun verband gehaald.

Laat ik daarom me menig van de top tien van de lijst geven. Van het lijstje ken ik alleen de nummers 1, 2, 4, 8 en 10 goed genoeg om daar iets van te vinden. Ik kan me bij die songs namelijk erg goed voorstellen dat ze tot meebrullen aan kunnen zetten als je bijvoorbeeld in de file staat en ze komen voorbij op de radio. De overige songs ken ik nauwelijks en toen ik het eerste bericht van dit topic plaatste heb ik even zitten luisteren naar die onbekende nummers voor mij op YouTube. Bij die onbekende nummers voor mij ging niet gelijk een lampje branden van dat zijn lekkere meezing songs.

De bijdrage van Stalin in deze vond ik in deze erg treffend. Dat nummer van Bob Dylan kendie ik ook niet, maar door het gebruik van ritme en van woorden kan ik me wel een voorstellng maken dat dit tot meezingen kan leiden.

Ja, en ten slotte het blijft een wetenschappelijk onderzoek, het zou wel aan iets getoetst zijn wat bij een gewone burger boven de pet gaat. Interesant is het zeker.

avatar van gaucho
Gerards Dream schreef:
Dat is altijd lastig als je wat tegenkomt op internet waarvan je denkt dat is interesant voor de muziekliefhebber. Je sleept het vervolgens naar deze pracht site. Vervolgens wordt een dergelijk stuk toegeschreven aan je terwijl het niet je woorden zijn, maar die van een ander. Dat is dus knap lastig en op een dergelijk wijze worden zaken uit hun verband gehaald.

Ik weet niet of die opmerking specifiek voor mij bedoeld is, maar ik heb niet willen zeggen dat ik jou ermee aanval. Als ik er een stukje tekst uitlicht om nader op in te gaan, zegt het selectiemechanisme op deze site nu eenmaal: 'Gerard's Dream schreef'. Maar ik snap wel degelijk dat je een krantenbericht citeert.

En daar gaat mijn reactie dan ook over: het zal allemaal wel wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar ik zie - net als jij - in die top-10 echt wel een paar nummers waarvan ik me afvraag hoe die in 's hemelsnaam in een toplijst van meezingers terecht kunnen komen. Zoals ik ook weinig snap van die conclusie dat lange zinnen eerder tot meezingen zouden noden dan korte zinnen. Maar ik reken dat de onderzoekers aan, niet jou.

avatar van gaucho
Gerards Dream schreef:
De bijdrage van Stalin in deze vond ik in deze erg treffend. Dat nummer van Bob Dylan kendie ik ook niet, maar door het gebruik van ritme en van woorden kan ik me wel een voorstellng maken dat dit tot meezingen kan leiden.

Ik niet - en vermoedelijk is dat ook precies van Stalin wilde zeggen. Al zou ik het ook een prachtig moment vinden als een volle Kuip zich eens over dát soort nummers zou ontfermen. Subterranean homesick blues mag ook... Maar dat zal wel wishful thinking blijven...

avatar van Gerards Dream
Die opmerking was niet specifiek voor jouw, gaucho, bedoeld, maar ik zie het wel vaker als iemand wat uit de krant overneemt zijn of haar naam gelijk aan het bewuste artikel wordt gekoppeld. Mooi zou het daarom ook zijn dat je tijdelijk even je avatar zou kunnen vervangen in aanhalingstekens om zo verwarirng te voorkomen.

avatar van kaztor
Goh, is dit nog eens een onderzoek waaraan ik vooral niet mee had willen werken...

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.