MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / NME.com 150 BEST TRACKS OF THE PAST 15 YEARS

zoeken in:

Ik mis Cassandra Geminni.

Kos
Toch vind ik de lijst niet helemaal onaardig, aangezien er toch wel wat (leuke) nummers in staan die ik nog niet kende, met name in de lagere regionen.

Wat betreft hiphop of electronica is het natuurlijk tamelijk rampzalig.

Mja over het algemeen een behoorlijk matige lijst. Nummers 1&2 zijn wel terecht, maar voor de rest een hoop rare keuzes (Fell in Love with a Girl boven Seven Nation Army?) en wel heel erg Brits geörienteerd. Waar zijn Bon Iver, Sufjan Stevens, The National, Interpol en Porcupine Tree bv.? Windowlicker van Aphex Twin. Verder behalve Come to Daddy alleen maar de übercommerciële hiphop, dance en electronic, wat te verwachten valt van een over het algemeen rockminnend blaadjesjournaille...

leuk dat Robyn een 30e plaats krijgt toegewezen , verdient het nummer wel

Fell in Love With a Girl is inderdaad een vreemde keuze. The White Stripes hebben tig leukere nummers gemaakt. Seven Nation Army zou gezien het commerciële succes ervan weer logischer zijn geweest. Maar goed, over dergelijke lijstjes bereik je toch nooit eensgezindheid. Zo vind ik dat The Killers niets in de top 10 hebben te zoeken. Zeker niet als Clint Eastwood van Gorillaz zo laag staat genoteerd. Maar ja, smaken hè...

Dit soort lijstjes doet me wel weer uitkijken naar het eind van het jaar. Altijd leuk om eindeloos te discussiëren over bijv. de jaarlijst van Oor

Ik ga amper de tijd nemen om alles te kijken, ik ga gelijk naar 10-1: en zal ik teleurgesteld worden?

Antwoord: JA!!!

Kon ook niet anders, ik keek een keer de beste 250 albums vanaf 1985 weer van deze site en Bad, Dangerous, History en Invincible van MJ stonden er amper in.

Hun maken de slechtste lijsten die ik tot nu toe heb gezien .

PS: Wel leuk om Hot Chip zo hoog te zien op nr. 7 .

ThePrinceOfPop schreef:
Kon ook niet anders, ik keek een keer de beste 250 albums vanaf 1985 weer van deze site en Bad, Dangerous, History en Invincible van MJ stonden er amper in.

Dat vind ik dan wel weer terecht

Heb je ze wel geluisterd? Je hebt er niet op gestemd in ieder geval, maar je cijfer voor Thriller en Off The Wall zegt al genoeg.

Nou in mijn ogen heb je dan geen verstand van muziek en heb je een waardeloze smaak .

ThePrinceOfPop schreef:
Heb je ze wel geluisterd? Je hebt er niet op gestemd in ieder geval, maar je cijfer voor Thriller en Off The Wall zegt al genoeg.

Nou in mijn ogen heb je dan geen verstand van muziek en heb je een waardeloze smaak .

Blij dat jij dat vindt

Behoorlijke kutlijst vol met typisch Britse overgewaardeerde hypes (Libertines in de top 10 ) maar wel met een m.i. terechte top 3.

Helemaal mee eens, behalve dan dat ik Hey Ya! zo'n beetje het toonbeeld van overgewaardeerd vind... Snap de waardering voor dat nummer totaal, het lijkt mij meer een excuushiphopplaat voor niet-hiphopliefhebbers. Van Outkast vind ik bv. Ms. Jackson vele malen beter...

Enkele grappige en opvallende keuzes (Paper Planes? ), waardoor het zeker geen standaardlijstje is. Of ik het ermee eens ben is dan een tweede (het antwoord is nee, er staat wat mij betreft af en toe echt prut in of aardige nummers die er niet in thuis horen, daarnaast missen er wat mij betreft een boel nummers of staan ze veel te laag, maarja, smaken verschillen natuurlijk), maar de top 2 is in elk geval wel goed. Ben het wel met GrafGantz eens dat het typisch zo'n Britse lijst is.

Ik vind de lijst precies goed. Alleen 128 en 129 zou ik hebben omgewisseld.

herman schreef:

Ben ik de enige die nu ook daadwerkelijk bij 128 en 129 gaat kijken?

Onweerwolf
herman schreef:

Nou in mijn ogen heb je dan geen verstand van muziek en heb je een waardeloze smaak.

Het was een grapje natuurlijk. Zo uitvoerig heb ik de lijst niet bekeken.

Ik vind deze lijsten vooral leuk omdat er altijd wel weer een paar leuke nummers staan die ik alweer half vergeten was. Uit de top 20 maken alleen de nummers van Arcade Fire, White Stripes en wellicht Missy Elliot een kans als ik een soortgelijke lijst zou maken.

Onweerwolf
Dat van mij was ook een grapje.

Ok, ik kon me ook moeilijk voorstellen dat je me daar serieus nam.

2MY
Ik vind zo'n lijst altijd een soort van zelfbevredigende exhibitie van een stel zichzelf-veel-te-serieus-nemende muziekrecensenten. Voor de show steken ze er dan nog een Spice Girls tussen en een Lady Gaga waaruit moet blijken dat ze zeer ruimdenkend tewerk zijn gegaan. Hooguit geschikt om weer eens wat vergeten of gemiste (vnl Britse) muziek te (her)ontdekken.

Als R.E.M. er wél in had gestaan, dan zou het een heel ander verhaal zijn geweest uiteraard

Tja, altijd een beetje hetzelfde inderdaad met dergelijke sites. Ik vind dit niet zo erg als die hipsters van Pitchfork die altijd een thug hiphop plaat van T.I. of Lil Wayne in hun jaar top 10 zetten.

Titmeister schreef:
Helemaal mee eens, behalve dan dat ik Hey Ya! zo'n beetje het toonbeeld van overgewaardeerd vind... Snap de waardering voor dat nummer totaal, het lijkt mij meer een excuushiphopplaat voor niet-hiphopliefhebbers. Van Outkast vind ik bv. Ms. Jackson vele malen beter...

Om dan met Ms. Jackson aan te komen.... daarvoor geldt het een beetje hetzelfde als Hey Ya natuurlijk.

2MY schreef:
Ik vind zo'n lijst altijd een soort van zelfbevredigende exhibitie van een stel zichzelf-veel-te-serieus-nemende muziekrecensenten. Voor de show steken ze er dan nog een Spice Girls tussen en een Lady Gaga waaruit moet blijken dat ze zeer ruimdenkend tewerk zijn gegaan. Hooguit geschikt om weer eens wat vergeten of gemiste (vnl Britse) muziek te (her)ontdekken.

Als R.E.M. er wél in had gestaan, dan zou het een heel ander verhaal zijn geweest uiteraard

Weet zo even niet welk nummer er van de Spice Girls in staat, maar die zouden bij mij ook kans maken (alhoewel, het zijn er maar 150...) Lady Gaga niet, maar van haar waardeer ik ook best wel wat muziek. Beetje overdreven om meteen te stellen dat ze dat expres doen om ruimdenkend over te komen, misschien zijn ze gewoon ruimdenkend. Daarbij, als zulk soort muziek er niet instaat, krijg je weer mensen die zeuren dat ze muziek veel te serieus nemen, en er geen goedgemaakte popmuziek in voorkomt, etc.

Enne, R.E.M. is niet echt een band van de laatste 15 jaar. Ben het ermee eens dat er wel iets van New Adventures in had kunnen staan, want die valt nog nét binnen de periode, maar het is toch geen band waar ik snel aan denk bij de laatste 15 jaar.

Titmeister schreef:

Vind dat nummer eigenlijk niet echt hip-hop. Je hebt natuurlijk altijd tegenstanders, bij elk nummer, maar vind dat een vrij logische keuze, om eerlijk te zijn. Ben je trouwens het woordje 'niet' vergeten, of snap je de waardering voor het nummer wel?

Twee keer Muse en beide van Black Holes and Revelations, maar wel drie keer The Libertines. Vier keer Radiohead, waarvan 3 keer OK Computer en dan geen Karma Police/Exit Music. Twee keer Coldplay van A Rush of Blood, ook opmerkelijk. Van Kings of Leon geen Sex On Fire? Vier keer The Strokes vind ik ook wel erg veel van het goede.

Even een aantal artiesten die ik mis:
Adele (van wanneer is deze lijst?)
Band of Horses
Built to Spill
Explosions in the Sky
Gazpacho
Interpol
Keane
The National
Porcupine Tree
Dat is dan alleen nog de rock-kant.

En ja, niet alles hoeft moderne rock te zijn, ook artiesten als Marillion zouden niet misstaan.

Ennuh:
Mark Knopfler - Wag the Dog (1998)
Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia (2000)
Mark Knopfler - Shangri-la (2004)

Zoiets als Built to Spill of Gazpacho lijkt me meer een persoonlijke keuze? Zijn niet echt zó bekend dat ze in zulke lijstjes terecht komt, denk ik, hoewel ik het ook absoluut zou waarderen. Wat opvallende keuzes inderdaad, maar juist als dat niet zo zou zijn, zou je altijd weer ongeveer dezelfde lijst krijgen.

Wat is er trouwens opmerkelijk aan twee keer Coldplay van A Rush of Blood to the Head?

Vind dat soort lijstjes altijd erg lollig. Vooral ook om te kijken hoe Britse hypes uit de afgelopen 15 jaar zich hebben gehouden. En om nog eens een bandje te zien terugkomen wat ik al bijna vergeten was (hè Ultrasound, oh ja). Bij sommige nummers te denken: Is dat al zo lang geleden en bij anderen dat was toch al veel ouder? Interessant dat ze Oasis en Blur van na 1996 bijna irrelevant verklaren (bij Blur zeer onterecht vind ik) en dat ze The Killers opvallend (veel te) hoog hebben zitten. En iets als The Libertines is in Engeland nou eenmaal echt zowat legendarisch, ze krijgen tienduizend boze brieven en raken abonnee's kwijt als ze niet minmaal een keer bij de eerste tien staan. Terwijl Razorlight bijzoorbeeld ook totaal is weggezakt.

Verder een typisch NME-lijstje, met de typische NME-mankementen (heel veel Britse gitaarpop, gekke keuzes uit de VS, weinig singer-songwriters, voorspelbare hiphophitjes, van dance weten ze niks). Zelfde mankementen zie je ook in Q-lijstjes (al zijn die nog minder avontuurlijk vaak).

chevy93 schreef:

Even een aantal artiesten die ik mis:
Adele (van wanneer is deze lijst?)
Band of Horses
Built to Spill
Explosions in the Sky
Gazpacho
Interpol
Keane
The National
Porcupine Tree

Van dit rijtje ben ik eigenlijk alleen verbaasd over het ontbreken van Adele en misschien Band Of Horses en Interpol.

Bands als Built To Spill, Explsions in The Sky en Gazpacho zijn te onbekend voor de NME. Porcupine Tree vinden ze waarschijnlijk veel te veel progrock. The National is bij mijn weten in Nederland veel groter dan in Engeland en Keane wordt gehaat door NME.

Ze dekken zich in met "The songs that meant most to us".

Arrie schreef:
(quote)

Vind dat nummer eigenlijk niet echt hip-hop. Je hebt natuurlijk altijd tegenstanders, bij elk nummer, maar vind dat een vrij logische keuze, om eerlijk te zijn. Ben je trouwens het woordje 'niet' vergeten, of snap je de waardering voor het nummer wel?

Ik ook niet, maar Outkast is wel een hiphopgroep die juist wordt gewaardeerd door mensen die niet van het genre houden, en daarvan met name Hey Ya! Ik vind het echter gewoon een poepnummer. En was idd vergeten niet er tussen te zetten...

Gast
geplaatst: vandaag om 21:24 uur

geplaatst: vandaag om 21:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.