MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Sound City Studios

zoeken in:
Gisteren een uitzending van DWDD gezien met Triggerfinger. Die hadden het over de Sound City Studios waar David Grohl een docu over gemaakt heeft. Die studio gaat sluiten. Maar mijn vraag is

Is die Sound City Studios echt zou bujzonder? Er zullen best wat klassiekers zijn opgenomen maar toch......

Zojuist de documentaire gezien. Erg indrukwekkend. Zonde dat de studio nu gesloten is.

Om jouw vraag te beantwoorden. Deze studio wordt geroemd door de grootste bands en muzikale geniën als Neil Young, Trent Reznor, Josh Homme, Mick Fleetwood etc.
Ook dat mengpaneel schijnt echt een geweldig apparaat te zijn waarvan er geen ander zo goed is. Blijkbaar is die studio echt legendarisch.

Dat had ik ook begrepen. Maar is dat verschil zo goed te horen dan? Ik vraag me het af....

Tja, over dat laatste kun je altijd twisten. Ik geloof dat ze vooral lovend zijn over de manier waarop de drums worden opgenomen en gemixt in het geluidsbeeld. Maar of dat nergens anders zo goed kan? Ach, er zijn zoveel goede studio's. In Nederland hebben we de (pas weer geopende) Wisseloord-studio's waar ook veel internationale sterren albums hebben opgenomen.

En of een studio nou echt een bepaald geluid meegeeft aan een plaat, in de zin dat je kunt horen dat het daar is opgenomen? Dat geloof ik niet zo.

Volgens mij is vooral de producer - en in tweede instantie de mastering engineer - bepalend voor de geluidskwaliteit van het eindresultaat. Maar ik kan me voorstellen dat de 'vibe' van zo'n beroemde studio al stimulerend werkt voor de muzikanten in kwestie. 't Is volgens mij toch een soort Abbey Road van Amerika.

En het zijn inderdaad niet de minste namen die er opgenomen hebben. En dat al sinds 1969:

Recordings By Year – Sound City Studios - soundcitystudios.net

s_k
Goed of slecht is altijd lastig als 't om geluid gaat.
Feit is dat er een goeie sfeer heerste voor 't maken van muziek.
En de opnames hebben een 'sound' die je ligt of niet.
Van mij mag het allemaal wat losser en soepeler, maar ze wisten wel wat ze deden.
Ben benieuwd naar 't Album dat Dave Grohl heeft gemaakt met die Neve console.
Zijn laatste (zelfopgenomen) Foo Fighters album klonk in elk geval wel fenomenaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:16 uur

geplaatst: vandaag om 21:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.