MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik wil beginnen met muziek maken (produceren)

zoeken in:
Hoi allemaal

Ik ben dj en draai al een tijd.
Maar ik wil al een hele tijd me eigen muziek maken!
En dat wil ik op de ouderwetse manier doen.
Gewoon net als vroeger niet aleen maar de computer aleen!
Maar een drumcomputer en syntheziser etc etc...
kijk ik weet dat je computer altijd wel erbij moet gebruiken.
Maar ik wil gewoon zelf pielen met die dingen.
ik heb mij er al veel in verdiept in die ouwe dingen.
de tr-909 de tr-808 de alpha juno,s de MC-grooveboxen van Roland Alesis hr 16 etc etc.....

Met wat moet ik beginnen???
met een drumcomputer of een keyboard????
wie kan mijn helpen???

alvast bedankt

en de muziek wat ik wil maken is Techno Techhouse en gewoon house muziek.

Yak
Jahoe! Bestaat er iets leukers dan leuteren over stokoude synthesizers? Naja, leuteren over goeie muziek misschien.

Maar ik heb nu eerlijk gezegd meer vragen dan antwoorden. Wil je met je computer de apparaten gaan aansturen, of met een sequencer? Wil je de 'echte' apparaten gaan aanschaffen of volstaat een workstation? Koop je apparaten één voor één of wil je meteen vanalles aanschaffen om muziek te gaan maken?

Ik zou denk ik adviseren om als eerste een sequencer/workstation te kopen. Daarmee krijg je meteen een beetje de 'feel' van hoe echte synthesizers werken (filters, envelopes, LFO, etc.), de step-sequencer werkt precies zoals de Roland TR-drummachines en bovendien kun je er gelijk mee los en heb je verder geen computer nodig. Ik heb een hele tijd gewerkt met een Yamaha RM1x, die staan tegenwoordig voor zo'n 250 euro op Marktplaats. Tegenwoordig heb ik een RS7000, da's ook tweedehands nog wel een vrij duur ding.

Met je sequencer kun je vervolgens andere apparaten aansturen, zoals een synth of een drummachine. Veel van die oude bakken zijn ook nu nog ontzettend kostbaar (909, 808, 303, SH-101, Korg MS, Moog- en Sequential-synthesizers), andere kosten niet zoveel meer (Alpha Juno, Juno-106, W30, TR-606). Ook veel 'kloon'-synthesizers zoals de CS1x, Korg Prophecy en de eerste Grooveboxes zijn ook niet duur, maar dat is natuurlijk niet het echte werk.

Sietse
ik zou om te beginnen voor iets van een groovebox gaan, misschien zo'n mc 303 of mc505 van roland.
Die dingen werken heel simpel en zijn relatief goedkoop. Met deze heb je geen pc nodig om een track in elkaar te zetten wat ook weer scheelt.

Al moet ik heel eerlijk zeggen, ik heb een synth staan (roland jp8000) en die doet niet veel meer dan stof vangen. Ik ben vrijwel totaal overgegaan op software (en inputs met contact mics, gewone mics en gitaar enzo) Ik vind hardware leuk, maar te veel gedoe...naast heel veel geld ook veel ruimte en niet makkelijk bij optredens.

Yak
Nee zeg, geen MC303.. wat een prul van een apparaat is dat. Dat ding was in eerste instantie geintroduceerd als een toy waarmee DJ's ook wat eigen beatjes in hun set konden fietsen. Als je toch een veelzijdig apparaat wilt voor niet al te veel euro's, ga dan voor de RM1x.

Maar een werkloze JP8000 in de hoek, dat is toch wel zonde. Hoeveel moet hij kosten?

Sietse
niet te koop

kan je een muziek voor me maken
want ik wi laten zien dat ik kan dansen
en op het liedje i believe van Yolanda Adams

Sietse
dus als ik het goed begrijp wil je dat er iemand muziek voor je maakt waar op je kunt dansen, maar het moet dan wel een al bestaand liedje zijn...

Of snap ik hem niet?

Toch een mooie uitdaging Sietse om er een mooie remix van te maken.
Soulwax is er groot mee geworden.

Sietse
ik ben bang dat ik het origineel niet wil horen...
maar volgens mij wil hij/zij dat echt niet...een mix van mij om op te dansen.
Ik heb wel eens mixes gedaan van dansnummer om er dan uiteindelijk fijne lang gerekte drones van te maken.
Met als toppunt mijn remix voor "Saskia - The One" waar ik van al de geluiden alleen haar stem gebruikte. Kreeg ik als commentaar dat er niet genoeg haar stem in zat
Totdat ik dus vertelde dat ik niets anders had gebruikt dan haar stem...en dat terwijl het originele nummer een heel hoog pop gehalte had.

www.myspace.com/saskiamusic
Origineel is het eerste nummer...

Mijn remix:
http://orphax.com/music/Saskia_-_The_One_(Orphax_Remix).mp3

Hij pakt hem niet Sietse, wil hem namelijk wel horen.

Sietse
hij pakt die ) . mp3 niet...

ff de gehele lijn kopieren in je browser.

Link gefixt, hij zou het nu moeten doen.

Sietse
tof

Wel een mooi nummer.Maar het eigenlijke nummer hoor je toch alleen op het einde?

Sietse
yep, maar dat gebeurd er als je mij vraagt een "remix" te maken.
Ik maak met de bron geluiden nl. gewoon een volledig nieuw nummer waar van het origineel na genoeg niets over blijft.
Dat vind ik veel leuker om te doen dan het origineel net ff anders maken.

Dit vind ik trouwens zelf niet de mooiste remix die ik heb gedaan, dat is nog steeds de remix voor Erstlaub's "On becoming an island". Maar dat bron materiaal leent zich echt helemaal voor mijn ding, omdat hij in het zelfde hoekje zit als ik.

Wat vind men hier van het programma Garage Band? Ik produceer er erg fijn mee. Of zijn er betere alternatieven op de i-pad? Er zijn er namelijk nogal wat te downloaden. Anderszijds heb ik nog geen missers meegemaakt in GB.

Niemand?

Sietse
ik zou hoe dan ook niet beginnen met muziekmaken op een iPad, ik zou elders starten met muziek maken.
Tevens zijn er legio aan goede programma's voor de iPad. Ik ken verschillende mensen die deze naast hun andere apparatuur gebruiken. Wat zij draaien weet ik niet, ik heb geen iPad maar een Samsung Tab (en draai daar nog geen muzieksoftware op)

In Muziek / Algemeen / Hoe te doen :

Ik wil (ik denk ook wel meer) muziek maken zoals martin garrix enzo, het hoeft niet perse dat niveau en alles, maar het is meer de vraag, hoe en waarmee maken hun die muziek, en hoe kan ik dit ook doen, mijn budget is €0 - €50, ik wil alles doen via computer. En ik wil de beats en loops zelf maken, maar hoe. Remixen kan ik. Graag alles gratis.

In Genres / Hip-Hop / Hulp gezocht bij maken van debut:

Hey iedereen
Ik heb de droom om de rapper Anarky te worden. Ik vind dat mijn sterke punten zitten in freestylen en schrijven. Ik heb alleen een probleem bij het maken van mijn eigen beats en het producen. Als iemand toevallig geïnteresseerd is in het maken van Engelse rapmuziek en me te helpen met het maken van beats, stuur dan een bericht met een idee dat je hebt.
You can do everything you want to, Anarky.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:12 uur

geplaatst: vandaag om 15:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.