MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziekfilosofie

zoeken in:
Dag muziekliefhebbers,

Ik ben Tomas Serrien, schrijver van het boek 'Klank: een filosofie van de muzikale ervaring', uitgegeven bij Houtekiet in 2017 en nu reeds in vierde druk. In dit boek probeer ik te achterhalen wat nu zo kenmerkend is aan de beleving met muziek. Aan de hand van diverse muziekstukken, die gebundeld zijn in eenvoudig te beluisteren afspeellijsten, ga ik op zoek naar antwoorden op verschillende vragen. Luistert de mens aandachtig genoeg? Wat is het verschil tussen muziek en geluid? Wat is de muzikale tijd? Hoe ervaren doven muziek? Wat is de rol van emoties bij het luisteren naar muziek? Kan muziek ook genezend werken?

Meer informatie is te vinden op www.tomasserrien.com

Uiteraard ben ik benieuwd naar jullie reacties. Musicmeter draait immers over muzikale beleving. Als jullie opmerkingen of bedenkingen hebben bij mijn schrijfsels, hoor ik dat graag. Daarnaast was ik benieuwd of jullie al eens over muziekfilosofie hebben gehoord? En zo ja, wat heb je er al over gelezen?

Muzikale groeten,
Tomas

Hoi Music tomas, ik heb geen kennis van muziekfilosofie - wel een beetje van filosofie in het algemeen - en ik heb een tijdje geleden eens gefilosofeerd over het fenomeen muziek, met name waarom muziek ons raakt, met dit als resultaat:
Geband van Joop: Enkele filosofische overpeinzingen met betrekking tot muziek - gebandvanjoop.blogspot.com.

Past dit een beetje in de hedendaagse muziektheorieën of zit ik er helemaal naast?

ohmusica
Music tomas Gezien de reacties en jouw boek ben ik toch wel nieuwgierig geworden. Ik verwonder me ook dagelijks over de muziek en ook hoe ik het zelf ervaar.

Hey ohmusica en De Filosoof,

Dank voor jullie antwoord! Muziekfilosofie kent vooral een traditie in Amerika, met filosofen zoals Peter Kivy en Stephen Davies. De voornaamste kwestie die daar centraal staat is de relatie tussen muziek en emoties. Muziekwetenschappers trachten te verklaren waarom we emoties voelen bij muziek door onder andere te kijken wat er gebeurt in onze hersenen. Muziekfilosofen zijn meer bezig met de vraag hoe het komt dat we muziek als emotioneel ervaren. Waar zit de emotie juist in? In de componist, de muziek zelf of de luisteraar? En hoe komt dat mensen bv. droevig kunnen worden van vrolijke muziek en omgekeerd? Ik behandel ook een aantal van deze vragen maar ik ga ook in op het verschil tussen geluid, muziek, lawaai en stilte. Ik heb ook doven geinterviewd over hun muzikale ervaringen en tracht zo goed mogelijk te beschrijven wat nu zo kenmerkend is aan muziekbeleving in het algemeen bv. door de tijdsbeleving in muziek te analyseren. Ik doe dit door de lezer de mogelijkheid te geven om alle muziek die in het boek aan bod komt te bundelen in playlist, zodat iedereen mee kan luisteren en beschrijven wat hij ervaart. Mijn boek is te koop in de boekhandel of je kan hem ook onine vinden op bol.com.

Groetjes!
Tomas

De Filosoof schreef:
Hoi Music tomas, ik heb geen kennis van muziekfilosofie - wel een beetje van filosofie in het algemeen - en ik heb een tijdje geleden eens gefilosofeerd over het fenomeen muziek, met name waarom muziek ons raakt, met dit als resultaat:
Geband van Joop: Enkele filosofische overpeinzingen met betrekking tot muziek - gebandvanjoop.blogspot.com.

Past dit een beetje in de hedendaagse muziektheorieën of zit ik er helemaal naast?

Hey!

Jouw blogbericht past zeker binnen de muziekfilosofie! Mooi geschreven.

Groet

Ik heb hier de boeken Daniel Levitrin - Ons Muzikale Brein en Hoe Muziek Werkt van David Byrne, alleen Byrne gelezen, maar daardoor wel anders naar muziek gaan luisteren.

ohmusica
wel heel bijzonder dat we zo van muziek kunnen houden en dat dit zoveel creativiteit losmaakt....

deric raven schreef:
Ik heb hier de boeken Daniel Levitrin - Ons Muzikale Brein en Hoe Muziek Werkt van David Byrne, alleen Byrne gelezen, maar daardoor wel anders naar muziek gaan luisteren.

Goede boeken! Levitin praat vooral over de neurologie achter muziek. Byrne vooral over de sociologie. Ik tracht op een meer filosofische manier dat het fenomeen te kijken.

ohmusica schreef:
wel heel bijzonder dat we zo van muziek kunnen houden en dat dit zoveel creativiteit losmaakt....

Is zeker bijzonder. Het geeft ons vaak een kans om een vrij mens te zijn. Al onze gedachten en emoties te laten zijn hoe ze zijn. Bestaansrecht te geven. Op welke manier ervaar jij dit?

ohmusica
Music tomas schreef:
(quote)

Is zeker bijzonder. Het geeft ons vaak een kans om een vrij mens te zijn. Al onze gedachten en emoties te laten zijn hoe ze zijn. Bestaansrecht te geven. Op welke manier ervaar jij dit?

Is nauwelijks met woorden te duiden, er schieten allerlei momenten door mijn hoofd, al mat al wat jij hier zegt is erg mooi, in de beste ervaringen kan ik dit wel onderschrijven. Het zijn vooral processen die zich m.i. in ons hoofd afspelen en voor ieder uniek al dan niet samen in elkaars bijzijn kan delen.

ohmusica schreef:
(quote)

Is nauwelijks met woorden te duiden, er schieten allerlei momenten door mijn hoofd, al mat al wat jij hier zegt is erg mooi, in de beste ervaringen kan ik dit wel onderschrijven. Het zijn vooral processen die zich m.i. in ons hoofd afspelen en voor ieder uniek al dan niet samen in elkaars bijzijn kan delen.

Mooi!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:19 uur

geplaatst: vandaag om 04:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.