MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Random muziek luisteren

zoeken in:
Ik heb het grootste deel van mijn cd’s in de welbekende Benno kasten staan.
Ze staan daar alfabetisch in van links naar rechts en van boven naar onder.
Probleem daardoor is dat ik vooral cd’s van de bovenste 6 planken pak.
Om nu ook het onderste gedeelte aan bod te laten komen heb ik alle vakken een nummer gegeven en met een randomgenerator word ik nu verplicht om een cd uit een random geselecteerd vak te kiezen.

Heeft iemand een idee om op een minder nerdy manier meer variatie in het afspelen van cd’s aan te brengen?

soundtrip schreef:
Heeft iemand een idee om op een minder nerdy manier meer variatie in het afspelen van cd’s aan te brengen?
Iemand anders (partner, kind) er blind een uit de kast laten pakken?

Wat ook kan - maar nog meer nerdy is - is al je cd's in een Excel bestand zetten en er dan random één laten kiezen door Excel.

Onweerwolf
Je kunt ook al je CD's rippen, voor zover je dat nog niet had gedaan, ze laden in MediaMonkey en dan het AutoAlbumDJ script gebruiken om random volledige albums af te laten spelen.

Edgar18 schreef:
(quote)
Iemand anders (partner, kind) er blind een uit de kast laten pakken?

Wat ook kan - maar nog meer nerdy is - is al je cd's in een Excel bestand zetten en er dan random één laten kiezen door Excel.

Ik heb het meeste in Excel staan, zal eens proberen om een willekeurige 'sort' uit te voeren en dan bijvoorbeeld de eerste 100 in een tekstbestandje te bewaren. Dan kan ik voorlopg even vooruit.

Onweerwolf schreef:
Je kunt ook al je CD's rippen, voor zover je dat nog niet had gedaan, ze laden in MediaMonkey en dan het AutoAlbumDJ script gebruiken om random volledige albums af te laten spelen.

Ik heb wel eens een aantal CD's naar MediaMonkey geript, maar ik draai bijna nooit vanaf mijn NAS.
CD's hebben een betere geluidskwaliteit.

Zou het geen optie op MM kunnen worden, of moet ik dat in een andere/aparte post vragen?
Of is die vraag misschien al eens ergens gesteld?

Onweerwolf
Als jij het verschil hoort tussen je mp3 rips en CD's dan heb je iets fout gedaan bij het rippen.

Onweerwolf schreef:
Als jij het verschil hoort tussen je mp3 rips en CD's dan heb je iets fout gedaan bij het rippen.

Ik rip naar 320, en met een redelijk goed gehoor en audio set-up hoor ik verschil.

De zwakste schakel is momenteel de manier om de mp3 aan de versterker te knopen.

Voordat ik aan een betere verbinding tussen NAS en audioversterker begin staan er eerst andere luidsprekers op het verlanglijstje.

Onweerwolf
soundtrip schreef:
(quote)

Ik rip naar 320, en met een redelijk goed gehoor en audio set-up hoor ik verschil.

De zwakste schakel is momenteel de manier om de mp3 aan de versterker te knopen.

Voordat ik aan een betere verbinding tussen NAS en audioversterker begin staan er eerst andere luidsprekers op het verlanglijstje.

Je hoort niet het verschil tussen een 320 mp3 en een cd maar het verschil tussen de setup waar je een cd mee afspeelt en waar je een mp3 mee afspeelt.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je hoort niet het verschil tussen een 320 mp3 en een cd maar het verschil tussen de setup waar je een cd mee afspeelt en waar je een mp3 mee afspeelt.

Als ik de mp3 en de cd via dezelfde setup beluister hoor ik meestal verschil. Het hangt natuurlijk ook van de opname af, hoe complex de muziek is en hoe e.e.a. gemixed is.

Hier verschillen de meningen nogal en die discussie ga ik graag uit de weg.

Onweerwolf
soundtrip schreef:
Als ik de mp3 en de cd via dezelfde setup beluister hoor ik meestal verschil.

Grapjas.

soundtrip schreef:
(quote)

Als ik de mp3 en de cd via dezelfde setup beluister hoor ik meestal verschil. Het hangt natuurlijk ook van de opname af, hoe complex de muziek is en hoe e.e.a. gemixed is.

Hier verschillen de meningen nogal en die discussie ga ik graag uit de weg.

Je kunt natuurlijk gewoon naar FLAC rippen met DBpoweramp of met J-River (Mediacenter). Verder ga ik die discussie over kwaliteit van mp3 (ook in 320) uit de weg En ik luister nooit random naar muziek omdat ik dan helemaal maf word van de wisselingen: ben je net aan een bepaald type muziek gewend, wordt er iets anders opgediend - ahw een 10-gangen diner waarbij je van elke gang maar 2 hapjes mag eten.

Waarom zou ik een cd rippen als ik die gewoon uit de kast kan pakken, ik zal gewoon vaker moeten bukken om ook cds van de onderste planken te pakken.

soundtrip schreef:
Waarom zou ik een cd rippen als ik die gewoon uit de kast kan pakken, ik zal gewoon vaker moeten bukken om ook cds van de onderste planken te pakken.

Even ook je eigen teruglezen, slimpie - je zat zelf te snokkelen over rippen naar 320 en dan het verschil kunnen horen met cd, pliplaplo (= geen commentaar) - vandaar de tip om te rippen naar FLAC. Met de afstandsbediening van je mediaplayer kan je gewoon simpel door je lijst heen scrollen, ook met ogen dicht en dan op een willekeurig moment kiezen. Naast artiest/titel kun je daarmee ook kiezen op jaar (van release, soms nog fijnmaziger, met mnd erbij), genre, en moment van toevoegen aan database.

Mjuman schreef:
(quote)

Even ook je eigen teruglezen, slimpie - je zat zelf te snokkelen over rippen naar 320 en dan het verschil kunnen horen met cd, pliplaplo (= geen commentaar) - vandaar de tip om te rippen naar FLAC. Met de afstandsbediening van je mediaplayer kan je gewoon simpel door je lijst heen scrollen, ook met ogen dicht en dan op een willekeurig moment kiezen. Naast artiest/titel kun je daarmee ook kiezen op jaar (van release, soms nog fijnmaziger, met mnd erbij), genre, en moment van toevoegen aan database.

Misschien eerst zelf maar eens een cursus teruglezen gaan volgen in plaats van maar tot treurens toe overal FLAC te promoten.

So sorry - maar wie schreef hier:
soundtrip schreef:
Ik heb wel eens een aantal CD's naar MediaMonkey geript, maar ik draai bijna nooit vanaf mijn NAS. CD's hebben een betere geluidskwaliteit.

en:

soundtrip schreef:

Wilde je alleen tips geven om

1. in hogere resolutie te rippen en draaien vanaf je NAS - ook ik hoor iedere keer weer opnieuw het verschil in diepte tussen mp3/320 en 'origineel' (mag ook zijn hogere resolutie).
2. mbv je mediaplayer + software op een andere manier cd's te kunnen spelen.

Laat verder maar zitten!

Gezellie!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:18 uur

geplaatst: vandaag om 04:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.