menu

Muziek / Algemeen / De mooiste schreeuw

zoeken in:
Het zal jullie niet zijn ontgaan dat de King dan wel de Queen of Rock 'n' Roll, Little Richard, recentelijk is overleden. Wat hem onder meer zo iconisch maakt is de schreeuw, want wat is er meer rock 'n' roll dan de schreeuw?

Dus mijn vraag is: wat is de mooiste of meest iconische schreeuw in de geschiedenis der pop/rock?

Ikzelf nomineer de openingsschreeuw van het nummer Skunk van Jon Spencer Blues Explosion.

avatar van Onweerwolf
Ongeveer de helft van mijn platencollectie bestaat uit gekrijs.

avatar van Lin
Lin
Maynard James Keenan (tool) in The Grudge

avatar van Mjuman
Tja, soul brother #1 was een uiterst functioneel en frequent schreeuwer (Ooh, Aah) en had daartoe speciaal een medewerker aangesteld, een kloteneur die hem daartoe op de onverwachte momenten een schop in 't kruis gaf, opdat Brown kon leveren.

avatar van Barney Rubble
Arrow van Van der Graaf Generator.

Die uithaal van Hammill Is echt fenomenaal.

avatar van GrafGantz
Careful With That Axe Eugene.

Onweerwolf schreef:
Ongeveer de helft van mijn platencollectie bestaat uit gekrijs.


Kun je een voorbeeld geven? Het gaat me om die echte rock 'n' roll-schreeuw, die explosie van adrenaline (en bij boy bands het moment dat alle meisjes gek worden). Vaak zit ie vlak voor de gitaarsolo zoals in The Beatles' Can't Buy Me Love (waarmee The Beatles laten zien door Little Richard geïnspireerd te zijn).

Gesproken over The Beatles: beroemd is ook het (therapeutische) geschreeuw van John Lennon in Mother.

Iconisch is natuurlijk ook het gegil van Ian Gillan in Deep Purple's Child In Time (de live versie) waarmee het nummer altijd hoog in de Top2000 eindigt.

Mjuman schreef:
Tja, soul brother #1 was een uiterst functioneel en frequent schreeuwer (Ooh, Aah) en had daartoe speciaal een medewerker aangesteld, een kloteneur die hem daartoe op de onverwachte momenten een schop in 't kruis gaf, opdat Brown kon leveren.


James Browns hele carriere is zo'n beetje gebouwd op het nadoen van het geschreeuw van Little Richard.

Ik denk dat iedereen de schreeuwtjes van I Feel Good kent.

avatar van Jimmy Olsen
Iets dichter bij huis. George Kooymans in Lonesome DJ (van Switch) na het laatste stuk tekst..... "I might as well have a ball, And play some rock and roll"

Jimmy Olsen schreef:
Iets dichter bij huis. George Kooymans in Lonesome DJ (van Switch) na het laatste stuk tekst..... "I might as well have a ball, And play some rock and roll"


Te verwijfd voor mijn smaak. Een beetje een soort castratozang zoals veel hardrockbands uit de jaren '80.

Ik hou meer van bv. de schreeuw van Nick Cave in Big Jesus Trash Can (Birthday Party), zo eentje waar je bang van wordt...

Ook een prima metalschreeuw: Igorrr in Viande en Robert.

avatar van ArthurDZ
Kurt Cobain op het einde van Where Did You Sleep Last Night mag hier niet onvermeld blijven

Of wat te denken van Lotion van Deftones?

avatar van madmadder
Slint - Good Morning, Captain ("I MISS YOU")
Raein - Tigersuit ("'CAUSE I'M A FUCKING LAMB")
Red House Painters - Blindfold (aan het einde van het nr.)

Zijn zo even de eersten die in me opkomen.

avatar van Onweerwolf
De Filosoof schreef:
(quote)


Kun je een voorbeeld geven?


Enjoy!



Onweerwolf schreef:
(quote)


Enjoy!


Aparte muziek.

avatar van ArthurDZ
Prince in The Beautiful Ones (baby baby baby baby I WANT YOU), ook prachtig

avatar van Barney Rubble
Motorpsycho- Vortex Surfer.

avatar van Jazper
De mooiste schreeuw die ik ken is beslist van de Japanse zanger/gitarist/karakter Kan Mikami.
Als een roofdier staat hij achter de microfoon om af en toe genadeloos toe te slaan.

avatar van Jelle78
Het eerste wat bij me opkwam was de schreeuw van Tom Araya aan het begin van Angel of Death van Slayer. Als je het hebt over metal dan is dat toch wel een van de meest iconische schreeuwen ooit.

avatar van Sandokan-veld
Devil Blues van Charles Mingus (de schreeuwen in kwestie zijn, net als de overige vocalen en saxofoonnoten van George Adams).

avatar van aERodynamIC
ArthurDZ schreef:
Prince in The Beautiful Ones (baby baby baby baby I WANT YOU), ook prachtig

Die dus.

avatar van da dude
Nog een klassieker: die roadie aan het begin van We Are The Roadcrew op No Sleep till Hammersmith (Motörhead, uiteraard )

avatar van spoon
I miss you - 1 hour version - YouTube

Ok.. uur is wel een beetje te veel van het goeie

avatar van HammerHead
Of ie mooi is moet iedereen zelf beoordelen maar iconisch is ie zeker: de eerste 27! seconden van Razor - The Marshall Arts. Lekkere opener ook voor een album.



De hoge uithalen van Bradley Delp van Boston, soms meerstemmig.
En dat grappige geschreeuw van Paul McCartney in het latere stuk van Hey Jude

Gast
geplaatst: vandaag om 15:00 uur

geplaatst: vandaag om 15:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.