menu

Muziek / Algemeen / Running in the Family (records)

zoeken in:
Wrathchild1
Menigeen zal dit herkennen : het neuzen of beluisteren van LP’s die zich bevinden in het ouderlijk huis als opgroeiend kind/jongere en die destijds of nu nog wat voor je betekent op één of andere manier.(kunnen meerdere zijn maar houdt het per Post met 1 LP en users kunnen gewoon door mekaar plaatsen)

Plaats/post een albumhoes van die LP en schrijf een stukkie erbij welke herinnering/beleving je daaraan had en of het van blijvende verbinding met dat album is gebleven of iets dergelijks. Als je wilt ook nog een albumtrack toevoegen.

Wrathchild1
https://www.musicmeter.nl/images/cover/78000/78286.jpg

Dit was een album van wijlen mijn vader. Vroeger hadden we zo’n houten radiomeubel waarin ook een pick-up zat . Je deed de klep open en die bleef dan enigszins scheef staan en daarin zat dan de platenspeler. Ook herinner ik me nog een zwarte, stalen pen (ik denk om meereder LP’s of singles af te draaien?).

Enfin ....deze LP vond ik als lagere school kind op zich niet zo bijzonder en ik werd ook niet getriggerd door het hele album. Er stonden 2 nummers op die mijn oren wel positief prikkelden : Unsquare Dance en vooral Take Five, waar de LP mee begon. Het repeterende piano thema hypnotiseerde me zowat , samen met de saxofoon melodie en het lange middenstuk met de drumsolo.

Mijn vader was overigens niet (echt) een jazzliefhebber, net zo min dat ik dat ben geworden. Sommige jazznummers mag ik overigens best horen en heb een 15 tal jazz albums die ik niet/nauwelijks afspeel.

Nog steeds is Take Five een favoriet instrumentaal nummer voor mij en ik heb heb het nummer op een jazz verzamel CD, net zoals het ritmische Unsquare Dance waarop ik ik graag mee klapte of trommelde op mijn koekblik met drumsticks die mijn vader met houtdraaien gemaakt had op zolder....



avatar van AbleMable
https://img.discogs.com/ETYh9Gthch5YDb-et3XB7ht-tO4=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-5944227-1406992119-2665.jpeg.jpg

Om te beginnen had ik het door Wratchild 1 genoemde album ook kunnen noemen, ook wijlen mijn vader was helemaal weg van Dave Brubeck en als jongeling moest ik ook toegeven dat Take Five ik gewoon een lekker nummer vond en nog steeds vind, met ook de blijvende herinnering aan mijn vader. Nummer werd ook gedraaid tijdens zijn uitvaart.
Dus kies ik maar voor het album welke van mijn moeder was en is (ze is er nog steeds, hoewel het eind in zicht is, maar ze is een taaie want dat eind in zicht is al een tijdje maar ze geeft nog steeds de strijd niet op!) en dit album staat ook nog steeds in huis. En ja ik vond zelfs als puber het gewoon een goed album en ben het album steeds meer gaan waarderen. En Billie Holiday is nog steeds onze verbinding kwa muziek en kunnen we nu nog steeds samen erg genieten van Billie Holiday en soms zelfs tot tranen geroerd zijn. En dit album zal ik altijd bij me blijven dragen. Ik ken natuurlijk heel veel werk van Billie Holiday maar dit album samen met Lady In Satin zijn zowel voor mijn moeder als mij het mooiste wat ze ooit gemaakt heeft.

avatar van AbleMable
https://img.discogs.com/7kbKYRQtuyy8X4vWXACQYK-B3g0=/fit-in/600x606/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-3530787-1587305229-8651.jpeg.jpg

Dit album stond en staat ook in mijn ouderlijk huis, een vrij obligaat verzamelalbum van Country nummers. Maar wat heb ik hem veel gedraaid en me zelfs toegeeigend als puber. Hiermee was mijn liefde voor de Country muziek mee begonnen. Voor mijn vrienden met 'goede smaak" natuurlijk eerst jarenlang heimelijk...was nu niet bepaalde muziek waar je mee kwam aanzetten tussen de Punk en New Wave van toen.
De plaat staat nog steeds in mijn ouderlijk huis en heb laatst de tracklist weer eens bekeken en ach, Dolly Parton met Porter Wagoner, Dottie West met een geweldige uitvoering van Delta Dawn, heb ik altijd de mooiste gevonden en laatst heb ik eindelijk het album van Dottie West gevonden waar deze versie van Delta Dawn opstaat. En nog op een SACD ook en met twee albums op 1 cd. Ook staat er op deze verzamelaar de mooiste Son Of Hickory's Holler Tramp op van de zwarte Country zanger O.C. Smith.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:10 uur

geplaatst: vandaag om 11:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.