MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / "Lockdown"- albums

zoeken in:
Mssr Renard
In december komt een nieuwe plaat uit van Chris Potter, die door het label Edition Records omschreven wordt als een "lockdown"-album.

Een album dat door Chris Potter helemaal zelf is ingespeeld ( piano, keyboards, electric and acoustic guitars, bass guitar, drums, clarinet, bass clarinet, flute, alto flute, percussion, samples and saxophones) en opgenomen. Het is alleen elders gemixt en gemasterd, maar dat is met internet natuurlijk erg makkelijk geworden.

Nu heb ik reeds twee "lockdown"-platen al in huis.

Tenderlonious - Quarantena
waarop Ed de volgende instrumenten bespeelt: Flute, Roland Juno-106, Fender Rhodes, Yamaha SY85, Roland JX-8P, Korg Polysix, Arp Axxe, Roland TR-606, Oberheim Matrix 1000, Dave Smith Mopho, Akaki MPC60 mkII, soprano sax, Novation Supernova, Roland TR-707, Yamaha DX, Nord Lead 2X, piccolo, Access Virus A, Roland JV-1080, Sequential Circuits TOM, Roland RS-09, Oberheim DX, Roland TR-808, Akai MPC 2000XL, Studio Electronics SE1, Roland JP-08 & alto flute. Opname en mix zijn ook van zijn hand. Het is alleen elder gemasterd (door Dennis Ayler). Op twee nummers doet op afstand Nick Walters mee (trompet).

Nat Birchall - Mysticism of Sound
Nat speelt alles, heeft alles opgenomen, gemixt en gemasterd.

Nu is het natuurlijk voor bandcamp-acts niet al te bijzonder om alles in te spelen. Er zijn talloze voorbeelden van één-persoonsbands. Maar wat deze platen zo bijzonder maakt, is dat de heren allemaal normaliter met bands of groepen speelt, en door de Lockdown noodgedwongen zelf maar aan de slag gingen.

Historisch gezien vind ik het een unicum, en ik ben benieuwd of er nog meer "Lockdown"-albums zijn.
Misschien zijn er wel voorbeelden van "Lockdown"-albums van bands die op afstand de partijen inspelen en recorden, mixen en masteren en uitbrengen.
Ik ben benieuwd.

Ik ken deze nog, zelfs de titel is toepasselijk. Geen hoogvlieger overigens.

Sebastian Maschat & Erlend Øye - Quarantine at el Ganzo (2020)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:40 uur

geplaatst: vandaag om 16:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.