MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Steun uw lokale platenzaak!

zoeken in:
Soledad
Nou hebben we normaliter natuurlijk de regel dat het niet is toegestaan om reclame te maken voor commerciële partijen. Bij dit topic willen we daar als crew graag voor een keer een uitzondering op maken.

Tijdens deze tweede lockdown zullen ook weer alle platenzaken gesloten zijn. Precies in de tijd dat mensen vaak een plaat kopen. En dan is het überhaupt al geen big business te noemen in de tijd van streaming en downloads. Ook platenzaken zullen het heel moeilijk krijgen om deze periode door te komen.

Veel van jullie muziek fanaten zullen weer de nodige bestellingen plaatsen op Amazon, Dodax of Bol.com. Bij deze een oproep om dat voor een keertje niet te doen. Bestel ze eens bij je lokale platenboer. Veel van hen zijn namelijk over gegaan op bezorging aan huis. Je bent wel iets meer geld kwijt maar je houdt misschien wel dat prachtige platenzaakje in je buurt overeind. Amazon en bol overleven toch wel.

Bij deze dus een oproep voor dit topic: promoot hier jouw lokale platenzaak met link en al en vraag jouw buurtgenoten hun kerstplaten daar te bestellen! Ik zal zelf zo de spits afbijten.

Soledad
Mono's Muziekhandel – De leukste muziekwinkel in Noord-Holland - monos-records.nl

Lange tijd moest Heemskerk het zonder platenzaak stellen. De enige die er was stelde niet veel voor. Beverwijk had er 3 die om de beurt failliet gingen. Maar plots was er Mono’s! Een zaak met een afwisselend en goed gesorteerd assortiment. Vooral platen maar ook cd’s. Mooie tweedehands selectie en ook veel nieuw spul: van collectors items tot de reguliere releases. Staat er iets niet dan besteld eigenaar Marco het. Negen van de tien keer goedkoper dan Bol.com. Aardige vent ook, altijd in voor een babbel over muziek en de muziekindustrie. Zoals het hoort in een platenzaak.

Monos bezorgd gratis in Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Uitgeest, Assendelft, Castricum en Heiloo. Je kan bestellen via de mail, app of per telefoon. En als de toko open is: sowieso een aanrader om de bakken eens door te pluizen!

Er was geen lockdown nodig om de platenzaken uit te roeien in de regio waar ik woon. De laatste sloot een jaar of tien geleden alweer haar deuren. Sowieso vind ik internet al heel lang veel gemakkelijker. Al mis ik het struinen zeker wel. Af en toe loop ik nog bij Velvet in Amersfoort naar binnen maar dat is maar sporadisch.

Ik probeer zoveel mogelijk te supporten door bij labels en bands zelf te halen. Maar dat deed ik mijn hele leven al. De rest grabbel ik bij de bekende grote distro's weg ja. Sue me. Maar dat Spotify premium is wel redelijk nieuw hier in huis. Een ware snoeppot voor de snelle trek.

Ponty Mython
En dat terwijl Spotify er juist om bekend staat artiesten uit te knijpen wat betreft royalties.

Sue me. Voelt toch beter als downen.
Wat ik echt goed vind, koop ik wel. Wil toch wel ets tastbaars hebben.

Ligt het aan mij, of is er geen assortiment te vinden op de website?

De muziekafdeling van Warenhuis Vanderveen in Assen blijft beschikbaar voor online bestellingen:

Muziekafdeling Vanderveen | Muziekafdeling Vanderveen

Voorraad CD's:
Voorraad CD's Warenhuis Vanderveen

Voorraad LP's:
Voorraad LP's Warenhuis Vanderveen

Het laden van de links met de voorraden kan wat tijd in beslag nemen...

Heel goed bericht van Soledad. Zelf maak ik tegenwoordig iedere 3 à 4 weken een korte treinreis naar Hilversum om daar in de enige platen- en cd-winkel het een en ander te kopen, inclusief bestelde items. De cd-winkel in Almere is alweer een paar jaar verlden tijd.
Door de lockdown vindt de verkoop aan klanten in Hilversum en de directe omgeving nu plaats d.m.v. bezorging. Zo behoudt je een deel van je klanten natuurlijk. Ik heb de laatste tijd het nodige besteld, maar die cd's moeten maar wachten tot na de beëindiging van de lockdown. Hopelijk zijn de besmettingscijfers over een maand flink gedaald.

Soledad
ZAP! schreef:
(quote)
Ligt het aan mij, of is er geen assortiment te vinden op de website?

Nee klopt ZAP! er is geen online assortiment. Maar alles dat beschikbaar via Bol en Dodax kunnen zij ook bestellen. Tweedehands sortiment is helaas online niet toegankelijk.

Ok, thx voor de info, Soledad!

Heel goed topic dit. Sinds ik een jaar geleden van Groningen naar Assen ben verhuisd koop ik met enige regelmaat muziek bij de Vanderveen. Tot die tijd was Plato Groningen de platenzaak waar ik het meest kwam. Nog steeds is dit mijn favoriete muziekwinkel. Bij de webwinkel van de Plato, Platomania.nl, kocht ik al jaren met enige regelmaat en dat zal ik blijven doen. Maar binnenkort zal ik ook bij de Vanderveen eens een online bestelling plaatsen.

Het voordeel van rechtstreeks bestellen bij mijn muziekvrienden in Assen en misschien ook bij Mono's Muziekhandel is dat de tarieven die je betaald als je via Bol.com besteld komen te vervallen. Het is dus altijd goedkoper.

Of het altijd goedkoper is om bij je lokale platenboer te kopen waag ik te betwijfelen, maar dat maakt me niet uit. Ik betaal met liefde een paar euro extra voor het genot van het door de bakken struinen en zo nu en dan iets te vinden waarvan je niet eens wist dat je het zocht.

Zo ben ik vorige week voor het laatst bij de vanderveen geweest om de platenbon die je kon sparen in te wisselen. Het was toen al duidelijk dat de boel dicht zou gaan en ik wilde de bon nog wel inwisselen (toen was nog niet bekend dat dat ook in januari en februari nog kan). Ik wist nog niet wat ik wilde kopen toen ik naar binnen liep. Uiteindelijk heb ik heb Different Shades of Blue van Joe Bonamassa en BCCIV van Black Country Communion op vinyl aangeschaft. Die laatste ook nog eens op prachtig transparant oranje vinyl. Different Shades of Blue is de eerste plaat van Bonamassa die ik hoorde en heeft daarom en speciaal plekje in mij hart. Ik ben dus extra blij dat ik die plaat nu op vinyl heb. Dat was niet gebeurd als ik niet naar een fysieke platenzaak was gegaan. Daarom zal ik altijd zoveel mogelijk mijn muziek bij lokale platenzaken aanschaffen.

Soledad
Het is in mijn gevallen altijd goedkoper dan Bol.com. Dodax blijft goedkoper maar precies wat je zelf stelt: ik steun liever mijn lokale platendealer, zeker in deze tijd. Bovendien zijn er momenteel ook wat internationale verzendprobleempjes bij de post (ik wacht al bijna 1.5 maand op pakketjes uit Duitsland, de UK en Oostenrijk)

Soledad schreef:
Het is in mijn gevallen altijd goedkoper dan Bol.com. Dodax blijft goedkoper maar precies wat je zelf stelt: ik steun liever mijn lokale platendealer, zeker in deze tijd. Bovendien zijn er momenteel ook wat internationale verzendprobleempjes bij de post (ik wacht al bijna 1.5 maand op pakketjes uit Duitsland, de UK en Oostenrijk)

Schrale troost: vwb dat laatste sta je niet alleen; het heeft ook mij geraakt - ik wacht al een maand op een viertal pakketten uit de UK (de meeste via Discogs gekocht).

Leuk dat je dit topic hebt opgezet - eerlijk gezegd lukt lokaal kopen lang niet altijd; hangt ook sterk van je behoefte en smaak af: enerzijds heeft men het spul gewoon niet in huis (en bestellen kan ik zelf heel goed) en anderzijds is er vaak de prijsopslag die het - in mijn geval - onaantrekkelijk maakt. Voorbeeld: Kompakt-releases (lp) kosten in NL vaak 30,- en bij Kompakt (Keulen) 18 - 19,- Af en toe een trip naar Keulen (fijn winkelen, goede restaurants en fijne musea) blijft leuk.

In Utrecht was er een hele fijne jazz-winkel (De Jazzwinkel; stond vroeger ook op NSJ), maar zelfs het delen van het bedrijfspand met een kapper heeft de business niet kunnen redden.
De zaken waar ik heel graag kom en waar het goed toeven is, Kompakt in Keulen, Smallville in Hamburg, bepaalde zaken in Kentish Town (Londen) of Snickars in Stockholm draait het niet alleen om albums (cd's of lp's) nieuw en/of tweedehands, maar ook om de sfeer, de extra zaken en de beleving (dat lijkt Vanderveen ook goed begrepen te hebben). Niet is zo leuk als in een platenzaak vertoeven als er live act of dj is.

Plato/Concerto gooit de verzendkostendrempel omhoog naar €50,- Dan wacht ik wel even een maandje en haal het op in de winkel.

Dat doet Kroese beter: tijdelijke 50% verlaging van de verzendkosten. Letterlijke tekst uit de nieuwsbrief:

Dit houdt in dat de bijdrage bij bestellingen op CD's en DVD's onder de 35 euro slechts € 1,25 wordt. Boven de 35 euro blijft verzenden als altijd gratis.

Bij bestellingen op vinyl bedraagt de bijdrage aan de verzendkosten, ongeacht het totaalbedrag, tijdelijk € 2,50.

Venceremos schreef:
Plato/Concerto gooit de verzendkostendrempel omhoog naar €50,- Dan wacht ik wel even een maandje en haal het op in de winkel.

Ja, dat viel mij ook al op. Vind ik juist in deze tijd niet handig, maar misschien doen ze het juist omdat het anders onbetaalbaar wordt. Er wordt natuurlijk wel veel meer online besteld, dezer dagen.

Ik was en ben heel tevreden over het aanbod en de mogelijkheden van mijn lokale Plato-vestiging. Want niet in de winkel voorradig was, wilde ik nog wel eens bestellen. Maar daarbij koos ik steevast voor de mogelijkheid om het bestelde in de winkel op te halen. Ik kom er toch vaak genoeg in de buurt en het scheelt verzendkosten.
Dat Kroese het omgekeerde doet - de verzendkosten verlagen, zie bericht van da dude hierboven - vind ik dan ook een slimme tegenzet. Ik houd lokale platenzaken graag in de benen, maar mijn portemonnee wil ook wat...

gaucho schreef:
Ja, dat viel mij ook al op. Vind ik juist in deze tijd niet handig, maar misschien doen ze het juist omdat het anders onbetaalbaar wordt. Er wordt natuurlijk wel veel meer online besteld, dezer dagen.

Hoe meer er verzonden wordt, des te lager je gemiddelde verzendkosten zullen liggen, toch?

Ongetwijfeld, maar ik ben niet het type dat meerdere - of vele - albums tegelijk bestelt. Zeker nu ik niet zoveel wensen meer heb op muziekgebied. Liever 'one by one', dat maakt dat ik me ook wat langer op dat ene nieuwe album concentreer.

Ik doelde op de totale stijgende online afzet die de kosten eerder zal drukken dan dat die gaan stijgen.

Ja, dat klinkt als en economische wetmatigheid. Maar ik ken ook bedrijven die per saldo iets toeleggen op de werkelijke verzendkosten teneinde het voor de klant een beetje aantrekkelijk te maken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Platomania.
Die rekenen bijv. 2,50 euro voor het verzenden van een enkel cd'tje en 4,95 voor het versturen van een LP, terwijl de werkelijke verzendkosten hoger liggen (al zullen ze wel een deal met kwantumkorting hebben kunnen bedingen, vermoed ik). In zo'n geval lopen de tekorten natuurlijk alleen maar op wanneer er meer besteld wordt. Dan kan ik me voorstellen dat je de verzendprijzen aanpast.

Overigens zie ik dat Kroese Online precies dezelfde verzendtarieven hanteert. Blijft dus een feit dat je daar tijdens de lockdown heel verschillend mee kunt omgaan. Ik heb, op basis van een kleine en vast niet representatieve steekproef, overigens wel de indruk dat de prijzen van LP's en CD's over het geheel genomen bij Kroese iets hoger liggen.

gaucho schreef:
Ik heb, op basis van een kleine en vast niet representatieve steekproef, overigens wel de indruk dat de prijzen van LP's en CD's over het geheel genomen bij Kroese iets hoger liggen.

Mijn beeld is juist precies andersom, waarschijnlijk is het maar net waar je naar zoekt. Ik koop trouwens alleen CD / DVD / BR, mogelijk is het voor vinyl anders. Het loont sowieso om te vergelijken, maar daarmee ondermijn je uiteraard dan weer het initiatief waar het allemaal mee begon: Steun uw lokale platenzaak!

Ik zie trouwens dat de aflevermogelijkheden per Plato-vestigingsplaats verschillen. Zo is er in Utrecht een afhaalpunt en wordt in Apeldoorn je bestelling boven de 17,50 EUR gratis thuisbezorgd (binnen de stad uiteraard).

Bij bestellingen van 4 of 5 cd’s bij Platomania heb ik diverse keren
niet alles ineens ontvangen, maar soms wel 3x een envelop met de post.
Dat waren bestellingen op voorraad en 3 a 5 werkdagen.
Dan worden de verzendkosten voor Platomania wel veel, voor mij waren ze gratis.

Heeft iemand leuke suggesties voor een platenzaak die bezorgd, locatie Amsterdam centrum?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:46 uur

geplaatst: vandaag om 16:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.