MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / addertjes bij legaal downloaden

zoeken in:
Maanden geleden was ik op zoek naar de nieuwe cd van Ed Harcourt. Dit was een verzameling van al zijn B/kantjes en werd enkel uitgebracht als download cd. Ik dus zoeken naar een Nederlandse site om legaal te downloaden en uiteindelijk op FRS de (download) cd op de kop kunnen tikken voor Euro 10,= Mooie prijs, ik tevreden.

Ik verwachtte dus een mp3 op mijn computer te downloaden waarmee ik hetzelfde zou kunnen als met andere mp3's. Niets in minder waar.

Punt 1: De muziek bevat een afwijkende codering waardoor ik geen thuiskopie kan maken, waar je wel recht op hebt. Wettelijk recht wordt mij ontnomen!

Punt 2: De nummers communiceren met een server en zijn dus actief op je pc.

Punt 3: Omzetten in andere codering (WAV) is onmogelijk.

Punt 4: Ik heb muziek op een aparte partitie staan op mijn harde schijf. Ik formatteer om de 6 maanden mijn C schijf om Windows vloeiend te laten lopen. Sinds deze format 'denken' de nummers dat ze illegaal op mijn pc staan en spelen ze niet meer af.

Je wordt dus ontzettend genaaid wanneer je op de "normale" manier muziek verkrijgt. Voor mij de eerste en laatste keer dat ik legaal iets download.

Meer mensen met dergelijke ervaringen...??

Sietse
wat is het formaat type? Ik ben er heilig van overtuigd dat dit te kraken is. Want dit is gewoon ontzettende onzin.

Ik ben het met Sietse eens dat het te kraken is. Vaak staat de licencie in ge ID-tag, wat vaak lukt is gewoon met Tag & rename de tag verwijderen en een nieuwe maken.

Ik denk ook zeker dat het te kraken is! Ik heb wel met een progje de geluidsuitgang gekopieerd, maar dan verlies je wel een beetje kwaliteit. Ik zal eens zoeken naar het formaat...

Probeer het met een nieuwere media player. De DRM *digital Rights Managements* codering kan niet gelezen worden door oudere players. Het is inderdaad een belachelijke ontwikkeling, maar misschien helpt dit je wel om de files weer af te kunnen spelen op je eigen pc. DRM zal ook wel te kraken zijn, maar hoe dat moet weet ik niet. Het kraken van DRM is wél toegestaan omdat je dan gebruik maakt van je recht op een thuiskopie.

Bedankt voor de reacties iedereen! Maar ik ben er nog niet uit. Het is inderdaad een WMA formaaqt, beschermt dmv DRM. Wanneer ik de file open in Media Player 10 dan wordt er contact gemaakt met internet en verschijnt er een pop-up van de FreerecordShop dat het bestand daar legaal gedownload is. Afspelen ho maar. Ik zoek dus een programma om de DRM te kraken zodat ik van mijn wettelijk recht op een thuiskopie gebruik kan maken. Iemand?

fastpulseboy
nah ja, waarom betalen voor downloads als het ook gratis kan.
nu zit ik in de bevoorrechte situatie dat ik ook veel kan kopen maar ik vind het downloaden wel een hele handige manier om veel dingen te leren kennen. sinds ik download heb ik veel meer gekocht ook.

maar die mp3's moeten wel te kraken zijn, stuur maar door, hehehe

Sietse
ik ga ff googlen

fastpulseboy schreef:
nah ja, waarom betalen voor downloads als het ook gratis kan.
nu zit ik in de bevoorrechte situatie dat ik ook veel kan kopen maar ik vind het downloaden wel een hele handige manier om veel dingen te leren kennen. sinds ik download heb ik veel meer gekocht ook.

maar die mp3's moeten wel te kraken zijn, stuur maar door, hehehe

Tja, ik betaal enkel wanneer ik iets heel graag wil hebben en het niet te vinden is via Torrents en Soulseek. Dat was hier het geval...

Bedankt voor je hulp Sietse, maar helaas werkt dat programma niet voor mijn files. DRM 7 was gekraakt en daar werkt dat programma ook mee. Ik kijk nu zelf even of de versies 8 en 9 ook al via een makkelijke manier gekraakt kunnen worden. Ik post straks mijn conclusie.

Volgens mij is de conclusie gewoon : iets geduldiger zijn bij het soulseeken

de cd waar het om gaat is Ed Harcourt - Elephant's Graveyard. Zeer moeilijk te verkrijgen en daarom heb ik ook na een paar maanden het legaal aangeschaft. Ik had voor in de auto wel een kopie via de soundcard gemaakt, dus ik kan de weliswaar verminderde kwaliteit wel nog luisteren. Maar dit is vooral ook een principekwestie. Ik heb recht om dit te beluisteren zonder problemen en ik heb recht op een thuiskopie. ik heb overigens nog geen werkend programma gevonden maar ik blijf nog even zoeken...

Sietse
misschien een keer de FRS mailen dat het vieze afzetters zijn en dat ook meteen ff vertellen dat ze de pot op kunnen en dat je je gaat verzetten tegen dit soort wanpraktijken. Vergeet niet in de mail de woorden hufters, k*tkapitalisten en muziekmoordenaars te gebruiken

Verder inderdaad naar OH luisteren en veel geduld hebben met soulseek.

Zal eens proberen of het helpt...! Ik hou jullie hier op de hoogte. Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp.

Sietse
succes

Gast
geplaatst: vandaag om 20:43 uur

geplaatst: vandaag om 20:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.