For Your Pleasure (1973) - Roxy Music
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6976.jpg
Mijn favoriete RM album begint met het energieke upbeat nummer Do the Strand. Het daaropvolgende Beauty Queen is rustiger met ergens in het midden een muzikale, aanjagende tempoversnelling alvorens weer terug te gaan naar de rustigere kern waarna het lied een abrup einde kent.
Het 3e , spooky' sfeervolle nummer is ook prachtig dat al lopende steeds intenser wordt. Het 4e nummer Editions of you is weer een lekker up tempo nummer en waarin lekker gerockt wordt met duidelijk hoorbare dissonanten.
In Every Dreamhouse a Heartache gaat het over de 'liefde' aangaande een op opblaaspop ; zeer sfeervol en tekst ook mooi gebracht door Ferry , waarin na zijn 'voordracht' de muziek abrupt stopt en het even 'los' gaat om vervolgens na een aanvankelijke fade-out weer even terug te komen....
The Bogus Man is een lang , 'trance' achtig nummer met een aanstekelijke groove waarin vooral de dissonanten in AndyMackay's blaaswerk opvallen , waar ik eerlijk gezegd steeds even doorheen moet maar toch het na paar minuten kan hebben.......bezwerend nummer. Grey Lagoons vind ik weer een fijn rock nummer en het afsluitende titelnummer vind ik ook wel intrigerend/bezwerend met het repetitieve 'tara' erin dat minutenlang je weer in een soort trance houdt...
Al met al een heerlijk album dat ik pas later heb leren te waarderen omdat ik er niet meeopgegroeid ben en er eerst ook nog niet klaar voor was. Topalbum !