menu

Muziek / Algemeen / Internationale covers van Nederlandse nummers

zoeken in:
avatar van starbright boy
In een paar andere topics heb ik al weleens voorbeelden genoemd, maar het verdient een eigen topic.

Ik kwam er vandaag bijvoorbeeld achter dat het hitje Standing In The Twilight van Maywood erg bekend is midden en zuid-Amerika::

Dit is het origineel en bijna de laatste keer dat Maywood de top 40 nog eens haalden. Na bijna twee hitloze jaren. Allen hun songfestivalinzending van zes jaar later zou het nog lukken.




Het kwam tot 31. Een stuk minder dan waar ze een paar jaar daarvoor scoorde met hits als Late At Night en Rio.

Het kwam ook bij de Mexicaanse kindergroep Timbiriche terecht. Die groep ging nog een vrij lange carriere tegemoet en het lukte hen om zelfs volwassen succesvol te blijven. Ze bestaan zelfs nu nog. Verder kwam het ook terecht bij de Braziliaanse boyband Domino. Ook nog in 1984.



De vertaalde tekst is wel heel anders en bepaald kinderlijk en gaat over een meisje waar de zanger een oogje op heeft maar zij moet niets van 'm hebben. Ela Não Gosta De Mim betekent Zij Mag Me Niet. Het was een een van de doorbraakhits van Domino. En Domino zou zeer succesvol worden. Zozeer dat er in Brazilie over Dominomania gesproken zou worden. Uiteindelijk zou de groep zonder originele leden nog tot 2009 bestaan.

Er zijn op Youtube ook nog wel wat covers te vinden van Ela Não Gosta De Mim door boybands in de loop der jaren.

Het kwam ook terecht op een album van de Zweedse zangeres Kikki Danielson, in Nederland vooral bekend bij songfestivalliefhebbers (Bra vibrationer uit 1985 en als onderdeel van de groep Chips in 1982). Bij haar heet het Fangad.




Danielsson is in Scandinavie vooral bekend van country-achtige muziek.

Binnenkort andere voorbeelden.

avatar van gaucho
Leuk, hier had ik werkelijk geen idee van. En het verklaart ook deels de relatief grote populariteit van Maywood in Zuid-Amerikaanse landen. Zo zie je hioe raar het kan lopen met sommige Nederlandse artiesten, en ook met nummers die hier te lande niet heel hoog scoorden. In dit geval kon ik me het nummer nauwelijks meer herinneren.

Doet me in zekere zin een beetje denken aan Self pity van Lucifer (de band rond Mrgriet Eshuijs) dat met name in Brazilië heel bekend blijkt te zijn. Het bereikte daar in 1978 de toppen van de hitlijsten omdat het deel uitmaakte van de soundtrack van een langlopende soapserie genaamd Te Contei.

avatar van gaucho
Ik kan er eigenlijk niet zo gek veel bedenken in deze categorie. Ik weet dat de band White Lion een Amerikaanse hit had met een cover van Radar love, waarvan het origineel in 1974 natuurlijk ook al een grote hit was in de VS.
En om bij de Golden Earring te blijven: Iron Maiden coverde Ce soir op de maxi-single van Holy smoke.

En natuurlijk is er de Status Quo-cover van In the army now van Bolland & Bolland. En de Bananarama-versie van Venus.

avatar van gaucho
Deze heb ik ook altijd wel opmerkelijk gevonden: de cover van M.I.A. uit 2010 van het nummer It takes a muscle to fall in love. Vooral omdat het een single was van een band die - ook in Nederland - verder totaal onbekend is gebleven: Spectral Display. Hun debuutsingle, die in 1982 doordrong tot de tipparade, is hun enige wapenfeit van betekenis, ook al bracht de band nog twee albums uit. Het doet je afvragen hoe M.I.A. dat nummer op het spoor is gekomen.

It Takes a Muscle to Fall in Love - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Arrie
gaucho schreef:
En de Bananarama-versie van Venus.

Dan mag de Nirvana-versie van Shocking Blue's Love Buzz ook niet onvermeld blijven.

avatar van Michiel Cohen
Weet niet of live covers ook meetellen.






avatar van Njal
Als pauzeact van het IJslands nationaal songfestival zongen Ágústa Eva Erlendsdóttir en Magni Ásgeirsson het nummer Þegar storminn hefur lægt, een cover van Calm after the Storm van the Common Linnets. Ágústa Eva is vooral bekend omdat ze onder de naam Silvia Night ooit het songfestival onveilig maakte. Magni werd ooit vierde in een Amerikaanse TV talentenshow Rock Star: Supernova. Er is ook een studioversie van.

En dan is er natuurlijk nog dit hoogtepunt in de Nederlandse muziekgeschiedenis, gecovered door Halli & Laddi.

avatar van gaucho
Die laatste doet mij dan weer denken aan het nummer van Nederlandse bodem dat misschien wel het vaakst gecoverd is door buitenlandse artiesten: Het kleine café aan de haven. Meer dan 250 artiesten namen het op, in zeer uiteenlopende talen. Say what you will about Pierre Kartner, maar dat kreeg hij dan toch mar mooi voor elkaar.

avatar van starbright boy
Vandaag ga ik het hebben over deze jaren '80 meezinger:



Suzanne was een hype, maar zoals dat ging in 1983 (volgens mij het jaar met de meeste top 40 hits) doofde dat ook weer snel uit. Het kwam tot nummer 3 in de top 40 en in de concurrerende Nationale Hitparade stond het zelfs een weekje op nummer 1. En VOF de Kunst was ineens van obscuur naar beroemd gegaan en probeerde het zelfs internationaal.




VOF de Kunst werd The Art Company. Susanna was een serieuze internationale hit. Voornaamste wapenfeit was dat het de twaalfde plek haalde in de Britse Hitlijsten.

Maar toen ging het liedje reizen door de wereld en kwamen de covers. De opmerkelijkste naam is Ricky Martin. Hij was net solo gegaan na een tijd in de boyband Menudo. En weinig mensen wisten toen nog dat hij amoureus niet zo geïnteresseerd is Susana's.




Verder zijn er nog vele covers, waaronder verschillende Oost Europese. En ook amateurcovers van Youtubers.

In 1999 dook in India in de film Vaalee het liedje O Sona op dat officieel geen cover is maar me wel nogal bekend voorkomt:



En af en toe duiken Nol Havens en zijn mannen als internationale one hit wonders nog wel eens het buitenlandse nostalgiecircuit in:


avatar van starbright boy
Nog even de chartrun van Suzanne. In 1983 kwam dat vaak voor, nu is dat ongehoord en staan nummers die hoog komen veelal meer dan 20 weken in de top 40.
21-8-4-3-4-9-18-34-uit

avatar van Edgar18
Wat een goed verhaal starbright boy, nooit geweten dat er een Engelse opname was. Laat staan dat Ricky Martin en anderen ermee aan de haal zijn gegaan.

avatar van Wandelaar


De kerstdagen komen er weer aan. Origineel uiteraard van Youp van 't Hek.

avatar van Hacker
In 1973 verscheen het album Moontan van de Golden Earring; eerste nummer daarop Candy's Going Bad.

Aanbevolen door een kennis kocht ik in 1978 het eerste album van The Godz ( een Amerikaanse hardrock-band ), en wat zie ik daarop ( tot mijn niet geringe verbazing ) als laatste nummer; jawel, datzelfde Candy's Going Bad ( wel met een duidelijk langere tracktijd ).



avatar van T.O.
Hier nog een hele rits. Opvallend genoeg zie ik de naam van Engelbert Humperdinck vaak terugkomen.

avatar van starbright boy
T.O. schreef:
Hier nog een hele rits. Opvallend genoeg zie ik de naam van Engelbert Humperdinck vaak terugkomen.


Dat komt door dit album. De Nederlandse platenmaatschappij Dino benaderde hem met dat idee. En de man zit eigenlijk al bijna een halve eeuw in wat ze in engeland het cabaretcircuit noemen. Artiesten die schnabbelen met de successen van weleer.En hij staat wel open voor regionaal succesje. Het album is alleen in Nederland uitgebracht en had gewoon als gimmick internationale superster zingt Nederlandse successen in het Engels.

En dan krijg je dit soort dingen:


Hij haalt ook de rock n roll uit deze Peter Koelewijn-klassieker


Maar ook deze Clouseau cover klinkt in mijn oren vooral gek


Gast
geplaatst: vandaag om 02:49 uur

geplaatst: vandaag om 02:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.