Muziek / Algemeen / Muziek gedragen of gedomineerd door accordeon?
zoeken in:
0
geplaatst: 8 juni 2023, 23:17 uur
Ik vind het geluid dat een accordeon produceert ongelooflijk mooi. Wanneer er een vleugje accordeon in een nummer zit ben ik meteen helemaal mee. Helaas echt vaak komt het niet voor... Je komt het wel eens tegen in het latere werk van Bob Dylan, Jacques Brel of bij Tom Waits maar ik verlang naar meer. De accordeon muziek in Woody Allen's film Midnight in Paris was ook geweldig alsook in de eerste 2 "Mr Hulot" films van Jacques Tati
Zodus mijn vraag, zie titel...
0
geplaatst: 9 juni 2023, 07:25 uur
De groepen Normaal en Rowwen Hèze hebben de accordeon vaak en veel ingezet. Het past er goed bij.
1
geplaatst: 9 juni 2023, 07:35 uur
Los Lobos.
Flaco & Santiago Jimenez.
Ry Cooder.
De zydeco van Clifton Chenier?
Thuis opgegroeid met de Polka's van Slavko Avsenik & Seine Originale Oberkrainer, maar of je dat ligt?
Flaco & Santiago Jimenez.
Ry Cooder.
De zydeco van Clifton Chenier?
Thuis opgegroeid met de Polka's van Slavko Avsenik & Seine Originale Oberkrainer, maar of je dat ligt?
0
geplaatst: 9 juni 2023, 07:39 uur
1
geplaatst: 9 juni 2023, 08:42 uur
16 Horseepower, voornamelijk hun eerste plaat, Sackloth & Ashes.
0
geplaatst: 9 juni 2023, 08:44 uur
Bijzondere plaat en muzikant: Mario Batkovic - Mario Batkovic (2017)
1
geplaatst: 9 juni 2023, 08:49 uur
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 9 juni 2023, 10:00 uur
Top 100 Nummers met een Accordeon - MusicMeter.nl Voor meer inspiratie.
0
geplaatst: 9 juni 2023, 10:29 uur
Nederlandse bands met belangrijke rol voor accordeon:
Allez Mama - Route Barrée (2008) - MusicMeter.nl
Captain Gumbo - Back a La Maison (1999) - MusicMeter.nl
M.n. de eerste live big fun! Geen idee hoe actief ze nog zijn
Allez Mama - Route Barrée (2008) - MusicMeter.nl
Captain Gumbo - Back a La Maison (1999) - MusicMeter.nl
M.n. de eerste live big fun! Geen idee hoe actief ze nog zijn

0
geplaatst: 9 juni 2023, 11:45 uur
De enige keer dat ik Björk live zag in mijn leven was op Lowlands 1996 en haar begeleiding was toen beats en accordeon. Was prachtig.
1
geplaatst: 9 juni 2023, 12:14 uur
Ik luister nu Les Négresses Vertes' album Mlah en dat is echt een geweldige mix van chanson, ska en wereldmuziek met een hoofdrol voor de accordeon.
2
geplaatst: 9 juni 2023, 16:06 uur
Jenny Conlee kennen we als de accordeoniste van The Decemberists, maar ze heeft inmiddels ook soloplaten met accordeonmuziek uitgebracht.
Verder houd ik zelf erg van folk, en daar komen natuurlijk ook vaak accordeons in voor. Ik denk dat John Kirkpatrick mijn favoriet binnen dit genre is, maar ik zou hard na moeten denken waar hij de belangrijkste drager is. Wel is de (eenmalige) omschakeling van viool naar accordeon op Storm Force Ten (en het daaropvolgende live-album) van Steeleye Span een interessante (en goede) binnen hun oeuvre.
Verder houd ik zelf erg van folk, en daar komen natuurlijk ook vaak accordeons in voor. Ik denk dat John Kirkpatrick mijn favoriet binnen dit genre is, maar ik zou hard na moeten denken waar hij de belangrijkste drager is. Wel is de (eenmalige) omschakeling van viool naar accordeon op Storm Force Ten (en het daaropvolgende live-album) van Steeleye Span een interessante (en goede) binnen hun oeuvre.
1
geplaatst: 9 juni 2023, 17:48 uur
Ronnie Lane - Harvest Home
https://youtu.be/3Q8UyuuBuUg
Alle albums van Ronnie Lane's Slim Chance hebben overal wel wat accordeon, maar deze instrumental vind ik bijzonder fraai.
https://youtu.be/3Q8UyuuBuUg
Alle albums van Ronnie Lane's Slim Chance hebben overal wel wat accordeon, maar deze instrumental vind ik bijzonder fraai.
1
Mssr Renard
geplaatst: 9 juni 2023, 17:52 uur
Ik vind de combinatie van accordeon en klarinet altijd zo mooi.
De drie instrumenten accordron, melodica en klarinet hebben een soortgelijke klank.
Hier een mooie video met accordeon en klarinet:
De drie instrumenten accordron, melodica en klarinet hebben een soortgelijke klank.
Hier een mooie video met accordeon en klarinet:
0
Mssr Renard
geplaatst: 9 juni 2023, 18:21 uur
Ergens rond de eeuwwisseling had Jethro Tull een toetsenist (Andre Giddings) die ook accordeon speelt. Deze song was van Ian's soloplaat Secret Language of Birds, waar Andrew ook op meespeelde. Op die plaat overigens veel accordeon ook.
1
geplaatst: 9 juni 2023, 18:45 uur
Ik moet meteen aan Mario Batkovic denken, wat deze gast uit zijn accordeon weet te toveren vind ik meesterlijk. Bovendien is het een goed componist, een next level w.b. de accordeon.. Ik zag hem een aantal jaren geleden op Vrije Geluiden TV en was meteen verkocht.
0
geplaatst: 10 juni 2023, 09:10 uur
vivalamusica schreef:
Ik moet meteen aan Mario Batkovic denken, wat deze gast uit zijn accordeon weet te toveren vind ik meesterlijk. Bovendien is het een goed componist, een next level w.b. de accordeon.. Ik zag hem een aantal jaren geleden op Vrije Geluiden TV en was meteen verkocht.
Mario Batkovic is hier al eerder genoemd door Koenr zag ik net. Mijn vroegste associaties moeten zijn geweest met Franse chansons, liedjes op de radio, noem Piaf en Brel... en dan beland ik meteen in België en dan denk ik gelijk aan frites, kermis, Luik en Brussel en vaak aan Arno Hintjens/TC Matic die altijd veel met accordeon heeft gedaan. Noem Les Yeux de ma Mere, Oostende Bonsoir, Les filles du bord de mer... nostalgie messieur(s)
1
geplaatst: 10 juni 2023, 10:17 uur
nanison schreef:
Ik vind het geluid dat een accordeon produceert ongelooflijk mooi. Wanneer er een vleugje accordeon in een nummer zit ben ik meteen helemaal mee. Helaas echt vaak komt het niet voor... Je komt het wel eens tegen in het latere werk van Bob Dylan, Jacques Brel of bij Tom Waits maar ik verlang naar meer. De accordeon muziek in Woody Allen's film Midnight in Paris was ook geweldig alsook in de eerste 2 "Mr Hulot" films van Jacques Tati
Tip:Weet niet of jou dit bekend is. De zogenaamde "cajun" sound.
Cajun music - Wikipedia - en.wikipedia.org
1
geplaatst: 10 juni 2023, 18:12 uur
En als je van Schotse accordeonmuziek houdt kun je eigenlijk niet om Dick Black and his Band heen:
Dick Black and his Band - A Taste of Dick Black (2002) - MusicMeter.nl.
Het bekende Gay Gordons:
https://youtu.be/3joDH1FY-XI.
Dick Black and his Band - A Taste of Dick Black (2002) - MusicMeter.nl.
Het bekende Gay Gordons:
https://youtu.be/3joDH1FY-XI.
2
geplaatst: 11 juni 2023, 23:50 uur
Wat een overweldigende reacties. Ik heb het allemaal nog niet gelezen maar zoveel reacties had ik niet verwacht, bedankt mensen, ik weet weer wat doen!
0
geplaatst: 12 juni 2023, 10:34 uur
vivalamusica schreef:
Mario Batkovic is hier al eerder genoemd door Koenr zag ik net. Mijn vroegste associaties moeten zijn geweest met Franse chansons, liedjes op de radio, noem Piaf en Brel... en dan beland ik meteen in België en dan denk ik gelijk aan frites, kermis, Luik en Brussel en vaak aan Arno Hintjens/TC Matic die altijd veel met accordeon heeft gedaan. Noem Les Yeux de ma Mere, Oostende Bonsoir, Les filles du bord de mer... nostalgie messieur(s)
(quote)
Correctie
Oostende Bonsoir bevat bij nadere beluistering volgens mij geen accordeon, maar ik maak het goed met een clip waarin Arno vertelt over de accordeon (in het frans) er komen ook enkele nummers voorbij… o.a. Le Bon Dieux (Brel)
https://youtu.be/CJhWrW4KsoE
0
geplaatst: 7 februari 2024, 14:32 uur
Natuurlijk, Johnny Meijer kennen wij van de Jordaanse volksliederen maar hij is veel meer dan dat. Klassieke muziek, Balkan, tango en jazz (Charlie Parker!). Verhelderende en boeiende docu te vinden op YT. https://www.youtube.com/watch?v=xjSsNODTniI
* denotes required fields.