MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Vinyl: Meest waardevolle LP’s uit je verzameling

zoeken in:
Voor de vinyl liefhebbers. Ik ga ervan uit de jullie allemaal net als ik je verzameling registreren op Discogs en op die manier ook inzicht hebben in de waardeontwikkeling.
Hoewel dat natuurlijk niet de reden is waarom je platen bent gaan verzamelen is het wel interessant om te volgen wat deze ontwikkeling is.

Ik ben wel benieuwd naar hoe het bij jullie zit en welke platen in de loop der jaren een sterke waardestijging gekend hebben.
Hieronder mijn lijstje, met de mediane waarde zoals vermeld op Discogs erachter.

1. Taylor Swift - Folklore: The long pond studio sessions (2023) - €184,-
2. Alice In Chains - MTV Unplugged (2010, MOV) - €181,-
3. R.E.M. - Live at the Olympia in Dublin (2009) - €163,-
4. Eddie Vedder - Into the wild (2009, MOV) - €152,-
5. Neil Young - MTV Unplugged (1993) - €140,-
6. Ryan Adams - Love is hell (2014, MoFi) - €138,-
7. Jay Z - Reasonable Doubt (2005, Simply vinyl) - €117,-
8. Lana del Rey - Did you know…Ocean Blvd (2023, nipple cover) - €111,-
9. Jeff Buckley - Live at Sin-É (RSD 2018) - €100,-
10. Bob Dylan - Fragments (Time out of mind sessions) (2023)- €99,50

Wat mij opvalt aan mijn top 10 is dat er 3 releases uit 2023 in staan. Dit zegt denk ik wel iets over de hype om veel geld aan vinyl uit te willen geven. En dat het allemaal Amerikaanse artiesten zijn, en toch ook wel vooral de grote namen, terwijl mijn verzameling toch voor een redelijk deel ook uit non- “A-listers” bestaat uit andere continenten. Kennelijk zijn het toch de grote namen waar mensen makkelijk meer geld voor neerleggen icm de (illusie van) schaarste?

Ik ben benieuwd naar jullie lijstje!
PS. Het sorteren op mediane waarde kan niet via de app maar alleen via de website van Discogs

sq
Toevallig gevonden dit topic,

Hierbij mijn lijstje.

1. Metallica - Master Of Puppets, (2x12" DMM versie 1987 – UK) € 106.58
2. Lamb - What Sound image (2LP, Reïssue Blue Transparent, 2014) € 105.56
3. The Chameleons - Script Of The Bridge image (textured sleeve, 1983) € 103.33
4. Rutherford Chang, The Beatles - We Buy White Albums (2LP, 2013) € 95.00
5. Toxic Shock - Change From Reality (Pink, 1988) € 92.93
6. Kate Bush - Remastered In Vinyl IV (4LP box 2018) € 86.44
7. Buckingham Nicks - Buckimgham Nicks (UK reïssue 1977) € 78.82
8. Mozart, Ingrid Haebler & Henryk Szeryng - Sonaten Für Klavier Und Violine KV 379, 301, 306, 376 € 78.68
9. Slayer - Reign In Blood (1986 Special Cut) € 74.78
10. Madonna - MDMA Only One Queen (Live, Unofficial, Orange, 2012) € 74.00

Mijn meest waardevolle albums staan hier niet tussen. Dat zijn toch de gesigneerde platen, en de platen met bijzondere extra's; de waarde daarvan komt immers meestal niet in de mediane waarde tot uiting.

sq schreef:
7. Buckingham Nicks - Buckimgham Nicks (UK reïssue 1977) € 78.82

Wel typisch dat een UK reissue zoveel meer waard is dan de originele Amerikaanse LP, die ik zelf ook bezit. Meestal zijn 'originals' het meeste waard in verhouding. Het zal wel komen doordat 1973 het jaar van de oliecrisis was, en dat er sinds dat jaar heel veel slecht geperst vinyl is. Zeker in de VS, waar ze oude platen vermaalden en daar weer nieuwe van persten. Soms resulteerde dat zelfs in platen waar af en toe nog stukjes label in de groeven geperst zat.

Ik ben zelf wel actief op Discogs, maar ik heb mijn verzameling er niet op ingevoerd. Heb dus geen idee van mijn duurste plaat, en het interesseert me eigenlijk ook niet. Mijn verzameling heb ik voornamelijk opgebouwd in de jaren zeventig en tachtig, en blijkbaar dateren de echt dure exemplaren (100 euro +) uit de jaren van de vinyl-revival, toen er door de bank genomen veel minder exemplaren van een album geperst werden dan vroeger. Ik heb weinig obscuur spul uit de punk- en metalhoek staan, dus er zal niet veel van echt grote waarde bij zitten.

De laatste keer dat ik er uit de losse pols eens een vergelijkend warenonderzoekje tegenaan gooide, bleek een CD het meeste waard in mijn collectie: eentje van Peter Godwin, die toen in nieuwstaat - en dat is mijn exemplaar - rond de 100 euro moest opbrengen. Maar sinds daar een uitgebreidere reissue van voorhanden is - net verschenen - blijkt de waarde wel wat afgenomen.

Ben toevallig bezig een grote collectie uit te zoeken. Het valt op dat de prog-rock albums het qua waarde het beste doen. Heb er al menig album uitgevist dat op Discogs voor meer dan 100 euro gaat. Ook sommige singletjes blijken verrassend veel waarde te vertegenwoordigen.

sq
Bij zeldzame platen speelt denk ik ook wel mee wáár de plaat verkrijgbaar is. Discogs is geen perfecte markt, zoals met aandelen. Die Buckingham Nicks plaat is in de US weliswaar goedkoper, simpelweg omdat er daar méér gemaakt zijn dan hier, maar in Europa moet je daar zó een paar tientjes aan shipping betalen. Dan koop je liever een iets duurdere plaat dichterbij huis. En als meer mensen dat doen, kan een heruitgave ineens meer ‘waard’ lijken dan het origineel, gewoon door de grotere schaarste.

Mijn lijstje:

1. The Kinks - The Kinks are The Village Green Preservation Society (12 tracks French version) 1968 - € 413,03
2. Robert Johnson - The Complete Recordings 1990 - € 134,70
3. The Kinks - The Kinks are The Village Green Preservation Society (15 tracks reissue) 1980 € 120,24
4. The Kinks - Great Lost Kinks Album 1973 - € 103,16
5. Traveling Wilburys - Volume One 1988 - € 42,09
6. The Kinks - Well Respected Kinks (Marble Arch ) 1966 - € 36,10
7. U2 - Rattle And Hum 1988 - € 30,98
8. Los Lobos - How Will The Wolf Survive 1984 - € 30,88
9. The Everly Brothers - Warner Brothers Years Vol. 2 ('Roots' era tracks) 1989 - € 23,75
10. Brainbox - To You 1972 - € 15,-

Het is leuk om te zien dat een aantal albums (behoorlijk) in waarde zijn gestegen, maar zie het er maar eens voor te krijgen. En dan heb ik de bootlegs er niet eens bij gerekend, want om die te verkopen moet je nog meer moeite doen. Op Discogs kan het alvast niet meer. Mijn meest waardevolle vangst zit ook nog een leuk verhaal aan vast maar als je dat wilt lezen moet je de FB-pagina van Variaworld maar een keer bezoeken. Ik denk dat ik het een dik jaar geleden heb ingeleverd en Wilco heeft het meteen geplaatst.

In navolging van gaucho heb ik ook nog even gekeken wat dan mijn meest waardevolle CD zou zijn. Dat blijkt Till Death Do Us Part van Moke te zijn (https://www.discogs.com/release/4776584-Moke-Till-Death-Do-Us-Part) uit 2011. Dat was een CD in een boekje dat je kon kopen na afloop van een show waarin (wie anders) magere Hein centraal stond. Ook nog eens door alle groepsleden gesigneerd. 'If memmerie smurfs' was dat in Zwolle.
Tussen mijn duurste vinyl album en CD zitten nog een achttal box sets, maar die zijn standaard aan de prijs, en tel ik derhalve net als bootlegs niet mee.

Edgar18 schreef:
Ben toevallig bezig een grote collectie uit te zoeken. Het valt op dat de prog-rock albums het qua waarde het beste doen. Heb er al menig album uitgevist dat op Discogs voor meer dan 100 euro gaat. Ook sommige singletjes blijken verrassend veel waarde te vertegenwoordigen.

Wat te zeggen: de prijs wordt bepaald door wat de ene gek ervoor vraagt en/of de andere gek ervoor geeft. Op beurzen wordt soms beduidend meer gevraagd dan het 'gemiddelde' bedrag op Discogs, soms minder, zeker bij het 'scheiden van de markt'.

Kijk ook goed naar alle kenmerken (codes, groove etchings); niet alles is wat het lijkt.

Ook kunnen prijzen 'droppen' in het geval van een herpersing, en dan soms - toch - weer stijgen wanneer die herpersing k* is. Onderschat ook niet de waarde van iets echt in je handen hebben en het kunnen bekijken. Regelmatig tegenvallende aankopen gedaan omdat de verkoper anders over 'pristine' dacht dan ik. M.n. lp's uit de 90s zijn erg 'lastig' en zeker bepaalde labels zoals Creation of 4AD. En ja ook ik heb wel eens albums weggedaan waarvan ik nu nog flinke spijt heb - denk bijv aan Fact14 (Durutti Column) met schuurpapier hoes

Interessant om te zien dat dit na een jaar toch nog opgepikt is, ik was het eigenlijk allang weer vergeten.
Desalniettemin een update van mijn top 10 sinds een jaar geleden.

1. Alice In Chains - MTV Unplugged (2010, MOV) - €187,-
2. Jeff Buckley - Live at Sin-É (RSD 2018) - €180,-
3. Lana del Rey - Did you know…Ocean Blvd (2023, nipple cover) - €173,-
4. Eddie Vedder - Into the wild (2009, MOV) - €150,-
5. Neil Young - MTV Unplugged (1993) - €145,-
6. Ryan Adams - Love is hell (2014, MoFi) - €129,-
7. Jay Z - Reasonable Doubt (2005, Simply vinyl) - €124,-
8. Townes van Zandt - Rain on a conga drum (1991) - €108,-
9. Bob Dylan - Fragments (Time out of mind sessions) (2023)- €99,-
10. The National - Boxer, live in Brussels (RSD 2018) - €92,-

Lol.

Bij het lezen van het topic dacht ik totaal niet aan geld.

Mjuman schreef:
Kijk ook goed naar alle kenmerken (codes, groove etchings); niet alles is wat het lijkt.
Dat heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te doen. Maar jeetje, wat is dat Discogs af en toe een oerwoud qua hoeveelheid verschillende persingen etc.

Ik heb ooit een Bear's Den EP (handgestempeld, genummerd en gesigneerd - gekocht bij een festivaloptreden voor 15 euro) verkocht voor 350 euro.

Verder zegt discogs me dat sommige van mijn platen flink in waarde zijn gestegen, een fijne gedachte maar er moeten heel wat gekke dingen gebeuren voordat ik die ga verkopen.

Ben een tijd terug begonnen mijn collectie in te kloppen in Discogs, kan handig via de app (streepjescodes scannen). Nog steeds een rotklus, ik ben nu bij Bowie dus nog wel even te gaan... Wel leuk om de prijzen te zien die sommige dingen zouden kunnen opleveren, al zijn juist de dure items dingen die ik niet kwijt wil.

Mijn NIN 3LP is blijkbaar wel eens voor ruim 600 euro weggegaan, al ligt de mediaan (137) aanzienlijk lager. Maar nog altijd een veelvoud van wat ik er ooit voor betaald heb.

Ook wel leuk om te zien dat sommige LP's die ik in de 90s heb gekocht voor soms minder dan 10 gulden nu voor bijna 200 euro weggaan. Nog leuker vind ik singletjes die ik ooit voor een gulden kocht (bv. kerstsingle Pearl Jam) nu voor een veelvoud weggaan.

Recente albums waar voor mijn gevoel niemand naar omkeek zijn soms ook al verdrievoudigd in waarde. Volgens mij kun je best rijk worden als je een serieuze vinylhandelaar wordt door bv. kleine kringloopwinkels af te schuimen.

Je zou bijna gaan beleggen in vinyl, maar rijk word ik pas als de CD zeldzaam wordt. Voorlopig is dit mijn meest waardevolle item wat dat betreft: Just a moment... - discogs.com

herman schreef:
Ben een tijd terug begonnen mijn collectie in te kloppen in Discogs, kan handig via de app (streepjescodes scannen)

Hahaha, dit had mij een hoop tijd bespaard zeg. Nouja, ik heb me er tijdens de lockdown in ieder geval wel leuk een paar avonden mee bezig gehouden! Voor de nieuwe aanwinsten zal ik die app er eens bijhalen.

Mijn duurste qua median zijn Opgezwolle - Eigen Wereld (2016) en King Crimson - ITKOTK, ,maar die eerste net opnieuw uitgebracht en die tweede is in een staat dat ik er nooit geen € 132,- voor ga krijgen.

Blijkbaar is mijn duurste plaat een vroege persing van From the Lion's Mouth, een tijdje terug gekregen van een oom (als onderdeel van een grotere set met jaren 80-platen); ongeveer 70 euro waard. Geen idee echter of ik de juiste versie ingevoerd heb, om eerlijk te zijn kijk ik daar niet naar*.

Daarna blijkbaar een live-lp van Tindersticks die ik laatst bij een concert opgepikt heb. Ongeveer 60 à 65 euro.

* En ik snap sowieso niet hoe je kunt traceren welke versie je hebt.

chevy93 schreef:
Blijkbaar is mijn duurste plaat een vroege persing van From the Lion's Mouth, een tijdje terug gekregen van een oom (als onderdeel van een grotere set met jaren 80-platen); ongeveer 70 euro waard. Geen idee echter of ik de juiste versie ingevoerd heb, om eerlijk te zijn kijk ik daar niet naar*.

Daarna blijkbaar een live-lp van Tindersticks die ik laatst bij een concert opgepikt heb. Ongeveer 60 à 65 euro.

* En ik snap sowieso niet hoe je kunt traceren welke versie je hebt.

Daarover zijn genoeg tips te vinden, maar jouw TL;DR-agent zal die wel gefilterd hebben. Eerlijk gezegd is dat regelmatig een kwestie van voortschrijdend inzicht en/of nieuw geplaatste info op Discogs. Ik heb ooit een nepperd gekocht van The Man Who Sold the World, verkerend in de gedachte dat het een originele persing was (voor niet al te veel geld); later geplaatste (aanvullende) info toonde aan dat het om een counterfeit ging - helaas zijn er daar van meerdere artiesten in omloop, bijv ook van The Sound, Dead Can Dance en Coil. Ook daar geldt dat je moet weten waarop je moet letten.

Onder het kopje ID’s op Discogs vind je bij iedere uitgave de specifieke details van die betreffende variant waarvan de matrix / runout codes het unieke element zijn die de betreffende variant onderscheiden van de anderen.

Klopt, dat maakt het soms zelfs met het scannen soms nog wel een uitzoekwerkje, als er tientallen uitgaven van een plaat zijn. Al staat op de geluidsdrager zelf of op de cijfercode onder de streepjescode meestal ook wel een hint van waar je het moet zoeken.

herman schreef:
Klopt, dat maakt het soms zelfs met het scannen soms nog wel een uitzoekwerkje, als er tientallen uitgaven van een plaat zijn. Al staat op de geluidsdrager zelf of op de cijfercode onder de streepjescode meestal ook wel een hint van waar je het moet zoeken.

Het blijft sowieso een beetje bizar: slechts een klein deel van wat ik via Discogs heb aangeschaft ingevoerd door op [ADD} te klikken en dan vind ik toch wel dingen die me echt verbazen: lp's die ik na lang zoeken tegen een niet lage prijs heb aangeschaft blijken dan minder 'waard' dan bijv een bepaalde kleurenpersing van Chromatics of Garbage, die ik destijds voor een normale prijs (ca 25,-) heb aangeschaft via Amazon. Voor mijn gevoel klopt dat niet.

Ook rare schommelingen gezien mbt bepaalde albums. Krijg sterk het gevoel dat de prijs soms opgedreven wordt door de toetreding van een nieuwe groep platenkopers (die grif 45 euro neertellen bij voor de nieuwe Taylor Swift) en gek genoeg wordt dat beeld bevestigd door het beeld dat je krijgt bij bezoek aan de vernieuwde Plato of de Utrechtse vestiging van Variaworld: het lijkt wel een ontmoetingsplek voor jongeren, minder voor collectioneurs excuses voor de grumpy old men mode

Mjuman schreef:
(quote)

Daarover zijn genoeg tips te vinden, maar jouw TL;DR-agent zal die wel gefilterd hebben.
Klopt, het interesseert me ook niet. Ik archiveer het om te voorkomen dat ik platen dubbel koop, niet om de waarde ervan te verkrijgen. Ik voer de code in en als er dan 35 verschillende versies zijn kies ik gewoon eentje die bovenaan staat.

Zelfs als ik al de juiste editie zou vinden moet ik me vervolgens gaan verdiepen in de verschillen tussen G/VG/VG+ etc. Om uiteindelijk waarschijnlijk toch op de vingers getikt te worden door grump old mens.

chevy93 schreef:
(quote)
Klopt, het interesseert me ook niet. Ik archiveer het om te voorkomen dat ik platen dubbel koop, niet om de waarde ervan te verkrijgen. Ik voer de code in en als er dan 35 verschillende versies zijn kies ik gewoon eentje die bovenaan staat.

Zelfs als ik al de juiste editie zou vinden moet ik me vervolgens gaan verdiepen in de verschillen tussen G/VG/VG+ etc. Om uiteindelijk waarschijnlijk toch op de vingers getikt te worden door grump old mens.

Snap je punt wel, ben nl niet helemaal 'doorgefreakt' - lees m'n andere posts hier gerust Er zijn echter voorbeelden te geven waarbij ik de initiële (niet goed 'getjekte') aanschaf verving door een latere, originele versie en dan gaat het bijv om label of binnenhoes die bij sommige labels onderdeel vormen van het totale design, terwijl releases onder licentie daar regelmatig geen aandacht (en geld) aan besteden.

En dat platen dubbelkopen is een reden om steeds je collectie in excel bij te houden (of idd Discogs); overkomt me incidenteel nog wel, als ik eea niet heb bijgewerkt.

Ben toch wel van mening dat het selecteren van de juiste persing onderdeel is van de hobby, althans voor mij. Zeker ook omdat juist bepaalde persingen beter klinken. Dit maakt het m.i. juist relevant om hier nauwkeurig mee om te gaan.

VDB79 schreef:
Ben toch wel van mening dat het selecteren van de juiste persing onderdeel is van de hobby, althans voor mij. Zeker ook omdat juist bepaalde persingen beter klinken. Dit maakt het m.i. juist relevant om hier nauwkeurig mee om te gaan.

Bij een redelijke verzameling is dat een heel fikse klus; ik zal een voorbeeld geven, Joy Division:

het kostte mij bij de eerste twee albums ruim een half uur om vast te stellen wat voor persingen ik had. Bij Unknown Pleasures bleek het om twee persingen (een Duitse en een Nederlandse, beide in perfect staat) uit 1988 te gaan. Closer was een originele eerste Engelse persing. De waarde - voor mij minder relevant, omdat ik de platen toch hou (en incidenteel draai) - viel me niet tegen.

Ik zie niet in wat een dergelijk tijdrovend onderzoek me oplevert voor (alle) andere platen die ik toch hou.

En je zult maar in het bezit zijn van een 'incorrecte' persing, terwijl je dat exemplaar kocht van een aardige, deskundige winkelier (aan wiens zaak je fijne herinneringen hebt) die een aantal jaren geleden is overleden.

Een andere insteek, streven naar originele, eerste (Engelse) persingen, op zich een goed uitgangspunt, kan lastig zijn: veel originele Engelse persingen uit de 80s bevatten - itt andere persingen - regelmatig niet de singles en zijn daarnaast soms ook regelmatig dunner/lichter dan Europese persingen.

Mogelijk deze LP, maar heb niet alles ingevoerd bij Discogs. De onderstaande LP aangeschaft bij de Mediamarkt (!) in Luik ik schat voor rond de 30 euro, alleen al dat deze daar plompverloren lag tussen het populaire spul, was voor mij een reden om aan te schaffen. Heb daar verder nooit meer iets gekocht, de hele afdeling hebben ze opgedoekt, daar staat nu het witgoed.

Async
Ryuichi Sakamoto
2017 – Japan
2 x Vinyl, LP, Album, Stereo
Commmons – RZJM-86312~3
Discogs geeft drie prijzen aan.
€47.73
€104.40
€416.52

Klopt Mjuman dat het veel tijd kost in sommige gevallen en zeker als je een hele catalogus back to back door moet akkeren is dat een flinke klus. Daarentegen is het wel nou eenmaal het systeem waar de Discogs database (en marketplace) op gebaseerd is en dus het zuiver houden is in zekere zin ook wel part of the game. Zeker als je ook weleens handelt.
Als je het er eenmaal in hebt zitten is iedere nieuwe aanwinst een kleine moeite.

sq
VDB79 schreef:
Klopt Mjuman dat het veel tijd kost in sommige gevallen en zeker als je een hele catalogus back to back door moet akkeren is dat een flinke klus. ..
Als je het er eenmaal in hebt zitten is iedere nieuwe aanwinst een kleine moeite.

Ik zet al mijn nieuwe aanschaf in Discogs, en ben daarnaast ongeveer 10 jaar geleden gestart met het invoeren van mijn collectie. Op mijn gemak, want inderdaad kan je soms zo 10 minuten bezig zijn om de goede versie te vinden, en het komt natuurlijk ook voor dat mijn versie er nog niet op staat en dan kan je zo een uur bezig zijn om die erop te zetten als het een relatief nieuwe release is. Ik doe gewoon af en toe een stapeltje. Je leert er veel achtergronden door kennen. Ik ben inmiddels ongeveer op de helft van mijn albumverzameling. De singles heb ik af

Gast
geplaatst: vandaag om 03:02 uur

geplaatst: vandaag om 03:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.