Ik vind het altijd iets heel ontroerends hebben: muziek gemaakt door mensen die van origine geen muzikant zijn, of niet als zodanig bekend zijn. Soms is het een commerciële zet van een beroemdheid om de kas nog wat te spekken, soms is ijdelheid en roemzucht een belangrijke factor, soms wil men een politieke of maatschappelijke boodschap overbrengen, en soms is een oprechte artistieke drang of gewoon een beetje lol trappen de motivatie. Hieronder wat muziek van niet-muzikanten - dit zijn de eerste favorietjes die in me opkomen, meer tips zijn uiteraard zeer welkom!
Voor muzikale sporters kunnen we bijna een apart topic openen. Ik denk aan een legendarisch optreden van Fatima Moreira de Melo, aan de hele tweede (of eigenlijk vierde - ik lees net op Wikipedia dat hij voor zijn schaatsloopbaan als bestekzoeker en kraanmachinist werkte) carrière van Erik Hulzebosch, en aan onderstaand duet van André Hazes en Willem van Hanegem. Willem mag blij zijn dat Chantal niet in de coulissen stond, zullen we maar zeggen.