Muziek / Algemeen / Betoog: muziek in winkels moet goedkoper
zoeken in:
0
geplaatst: 29 maart 2006, 16:21 uur
Heej, ik moet binnenkort een betoog houden voor mijn klas, en ik heb hulp van jullie nodig 
Mijn stelling is : Muziek in de winkel moet goedkoper worden.
Kunnen jullie mij helpen om voor- en tegenargumenten te verzinnen voor deze stelling?
Alvast bedankt

Mijn stelling is : Muziek in de winkel moet goedkoper worden.
Kunnen jullie mij helpen om voor- en tegenargumenten te verzinnen voor deze stelling?
Alvast bedankt
0
geplaatst: 29 maart 2006, 16:27 uur
Een stelling zou kunnen zijn: om downloaden tegen te gaan. Dit is trouwens al vaker gezegd hier op de site.
0
geplaatst: 29 maart 2006, 16:43 uur
De muziek in de winkels is goedkoper geworden al. Dus moet nóg goedkoper worden. 

0
geplaatst: 29 maart 2006, 16:58 uur
Arno schreef:
Een stelling zou kunnen zijn: om downloaden tegen te gaan. Dit is trouwens al vaker gezegd hier op de site.
Ja, dat argument heb ik zelf al, maar kheb meer argumenten nodig, want ik moet wel 10 minuten lang erover kunnen lullen

0
dutch2
geplaatst: 29 maart 2006, 17:03 uur
Muziek is voor veel mensen een luxeartikel (natuurlijk niet voor ons, MuMeMembers) en in tijden van spaarzaamheid zijn luxeartikelen het eerste waarop bezuinigd wordt. Om te kunnen concurreren met andere luxeartikelen, die je wat lastiger gratis kunt krijgen (een lekkerrrr etentje bv), zal de prijs omlaag moeten.
Zoiets?
Zoiets?
0
geplaatst: 29 maart 2006, 17:06 uur
dutch2 schreef:
Muziek is voor veel mensen een luxeartikel (natuurlijk niet voor ons, MuMeMembers) en in tijden van spaarzaamheid zijn luxeartikelen het eerste waarop bezuinigd wordt. Om te kunnen concurreren met andere luxeartikelen, die je wat lastiger gratis kunt krijgen (een lekkerrrr etentje bv), zal de prijs omlaag moeten.
Zoiets?
Zoiets?
Elk argument is welkom

0
geplaatst: 29 maart 2006, 17:13 uur
Mijn voorargumenten:
- Om de strijd aan te gaan met illegaal downloaden
- De concurrentie is te groot met het legaal downloaden = dat is goedkoper dan in de winkel. (meestal)
- Het geld dat artiesten verdienen met albumverkoop is niet hun enige inkomsten; zij verdienen veel van hun geld met sponsors, concerten en merchandise. (Bijv. B. Spears)
- Veel artiesten hebben als voornaamste doel niet om geld te verdienen, maar om hun passie te delen en om de mensen te amuseren.
Tegen:
- Albumverkoop zal misschien stijgen, dit leidt sneller tot een gouden plaat/platina status, waardoor de waarde ervan minder wordt.
- De winkels maken misschien minder winst door de lagere prijs.
- Sommigen trekken zich weinig aan van de verlaagde prijs en blijven illegaal downloaden.
Willen jullie ook zeggen wat jullie van deze argumenten vinden?
- Om de strijd aan te gaan met illegaal downloaden
- De concurrentie is te groot met het legaal downloaden = dat is goedkoper dan in de winkel. (meestal)
- Het geld dat artiesten verdienen met albumverkoop is niet hun enige inkomsten; zij verdienen veel van hun geld met sponsors, concerten en merchandise. (Bijv. B. Spears)
- Veel artiesten hebben als voornaamste doel niet om geld te verdienen, maar om hun passie te delen en om de mensen te amuseren.
Tegen:
- Albumverkoop zal misschien stijgen, dit leidt sneller tot een gouden plaat/platina status, waardoor de waarde ervan minder wordt.
- De winkels maken misschien minder winst door de lagere prijs.
- Sommigen trekken zich weinig aan van de verlaagde prijs en blijven illegaal downloaden.
Willen jullie ook zeggen wat jullie van deze argumenten vinden?
0
geplaatst: 29 maart 2006, 17:29 uur
Je kunt altijd aanpassen wanneer een plaat die status krijgt. Volgens mij kreeg een album vroeger ook al bij minder verkochte exemplaren een gouden status.
0
geplaatst: 29 maart 2006, 17:34 uur
Het probleem is dat je er denk ik niet veel klanten mee wint. Omdat alleen mensen die interesse hebben in muziek ook echt originele cd's zullen kopen, en veel van hen dat nu ook wel doen. Mensen die slechts af en toe muziek draaien zul je niet winnen.
Het enige verschil dat er gemaakt zal wordne is dat mensne die al albums kopen er hierdoor meer kopen. Dus ik denk niet dat het goedkoper maken van muziek voor iemand een echt voordeel is behalve voor de echte muziek-fan
Het enige verschil dat er gemaakt zal wordne is dat mensne die al albums kopen er hierdoor meer kopen. Dus ik denk niet dat het goedkoper maken van muziek voor iemand een echt voordeel is behalve voor de echte muziek-fan
0
geplaatst: 29 maart 2006, 19:37 uur
Ik zal zeker vermelden dat de winkelier niet de schuldige is in het verhaal. De inkoop is voornamelijk het probleem. Teveel tussen leveranciers die allemaal een paar euro'tjes mee willen pakken.
Artiest (en)
platenmaatschappij
leverancier
winkel
en niet te vergeten de overheid.
Tel maar op je verlies..
Artiest (en)
platenmaatschappij
leverancier
winkel
Tel maar op je verlies..
0
Allmusic
geplaatst: 29 maart 2006, 20:00 uur
Het afromen van de markt is natuurlijk pure oplichting. 20 Euro voor een cd vragen die een jaar later overal voor 7 euro te krijgen is, nodigt niet echt uit tot het kopen van nieuwe cd's. Bovendien zijn de produktiekosten nog geen 1 euro per cd, er blijft dus genoeg marge over, zeker bij verkoop buiten de bekende winkelketens om (die een groot deel van de winst opslokken). Een vaste lage prijs leidt tot meer verkopen en meer tevreden klanten.
0
geplaatst: 29 maart 2006, 20:26 uur
Oudere cd's vind ik mijn genre vaak echt voor spotprijzen de schappen. Kocht zo filmscores uitgebracht in 2003 in 2004 2004 voor 3 euro! Dus het kan wel 

0
geplaatst: 30 maart 2006, 11:34 uur
Als het BTW tarief van cd`s daalt. Net als bij boeken 6%, dan zal dat behoorlijk in de prijs schelen.
Boeken = cultuur
ceedees = geen cultuur (volgens het BTW tarief dan hè)
Dan komt de nieuwe cd gemiddeld rond de 15 euro.
Boeken = cultuur
0
geplaatst: 30 maart 2006, 11:39 uur
platedraaier schreef:
Als het BTW tarief van cd`s daalt. Net als bij boeken 6%, dan zal dat behoorlijk in de prijs schelen.
Boeken = cultuur
Boeken = cultuur
Gezien bovenstaande is het misschien raadzaam om via de MuMe een petitie aan te bieden in Den Haag.
0
geplaatst: 30 maart 2006, 11:49 uur
Ik zou er zelf geen voorstander van zijn om cd's goedkoper te maken. Wel vind ik dat de artiesten meer aandeel zouden moeten krijgen in de verkoopopbrengsten.
0
geplaatst: 30 maart 2006, 13:19 uur
Woody schreef:
Artiest (en)
platenmaatschappij
leverancier
winkel
Tel maar op je verlies..
Artiest (en)
platenmaatschappij
leverancier
winkel
Tel maar op je verlies..
In Nederland speelt de overheid wel een zeer grote rol denk ik dan, want in Amerika b.v. heb je ook met bovenstaande dingen te maken maar daar kosten nieuwe cd's ongeveer 10 dollar.
0
titan (crew)
geplaatst: 2 april 2006, 14:10 uur
Verzin ze zelf lekker in plaats van anderen je huiswerk te laten opknappen 

0
geplaatst: 2 april 2006, 14:51 uur
kvraag alleen maar om wat hulp en tips, kvraag jullie niet om mijn betoog in elkaar te zetten.
0
geplaatst: 3 april 2006, 14:52 uur
herman schreef:
Je kunt altijd aanpassen wanneer een plaat die status krijgt. Volgens mij kreeg een album vroeger ook al bij minder verkochte exemplaren een gouden status.
(quote)
Ja, maar dit tegenargument ga ik ontkrachten door te zeggen dat lat hoger moet worden gelegd. De artiest moet dan bijv. 20% meer platen verkopen om dan pas een gouden plaat overhandigd te krijgen.
* denotes required fields.