Bij Mogwai - Young Team schreef Hammerhead
HammerHead schreef:
Ach, ik weet niet of jullie bekend zijn met "Rime of the Ancient Mariner" van Iron Maiden,
Nu je de 'Rime of the Ancient Mariner' noemt, dat is een beroemd engels gedicht (door Samuel Taylor Coleridge) van enkele pagina's lang, echt heel mooi,
hier te lezen (met korte uitleg erbij). En daar is niet alleen een nummer van Iron Maiden op gebaseerd maar in mijn ogen ook het mooiste nummer ooit: 'Good Morning, Captain' van Slint. Waar Iron Maiden het verhaal van de Ancient Mariner vertelt, vertelt 'Good Morning Captain' een improvisatie erop, die ook over deze mariner gaat, in het nummer wordt de situatie geschetst waarin (zoals in het gedicht) iedereen dood gaat behalve deze ancient mariner. In het nummer komt hij tot de conclusie dat hij eigenlijk ook liever dood wil, maar dat hij door een hogere macht (in het nummer van Slint 'the boy who pulled down the shade against the shadow'). Toch in leven gehouden, en komt hij erachter dat hij zijn overleden scheepsmaten mist.
Voor mensen die het nummer van Slint of Iron Maiden kennen misschien aanleiding eens dit gedicht te gaan lezen, of andersom, het heeft mij in ieder geval flink weten aan te pakken.
hier ook de tekst van het Iron Maiden nummer en
hier die van Good Morning Captain
In het engels is het begrip 'Albatross' nog steeds een metafoor voor een last die je bij je draagt, door dit gedicht
Ik vind zulke links/verhalen erg interessant, en wil wel weten of er meer zijn