Muziek / Algemeen / Jouw ideale band
zoeken in:
0
Benno
geplaatst: 8 augustus 2010, 16:24 uur
Percussie: Sonny Murray
Percussie: Han Bennink
Trombone: Julian Priester
Trompet: Wadada Leo Smith
Rieten: Archie Shepp
Rieten: Ornette Coleman
Rieten: John Coltrane
Gitaar: Glenn Branca
Gitaar: Henry Kaiser
Cello: Ernst Reijseger
Bas: Charles Mingus
Toetsen: Alexander von Schlippenbach
Percussie: Han Bennink
Trombone: Julian Priester
Trompet: Wadada Leo Smith
Rieten: Archie Shepp
Rieten: Ornette Coleman
Rieten: John Coltrane
Gitaar: Glenn Branca
Gitaar: Henry Kaiser
Cello: Ernst Reijseger
Bas: Charles Mingus
Toetsen: Alexander von Schlippenbach
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 20:22 uur
Zang: Mick Jagger
Gitaar: Jimi Hendrix
Gitaar: John Frusciante
Bas: Jack Bruce
Drums: Keith Moon
Toetsen: Keith Emerson
Bas: Jack Bruce
Drums: Keith Moon
Toetsen: Keith Emerson
0
Marko
geplaatst: 14 augustus 2010, 00:23 uur
Ergens in de vroege jaren '80 of eind jaren '70:
David Bowie (Zang, gitaar, sporadisch een saxofoon, mondharmonica, viool, etc)
Tom Waits (Zang, toetsen)
Lou Reed (Leadgitaar, achtergrondzang)
Kim Gordon (Bas, achtergrondzang)
Ringo Starr (Drums)
Verwacht qua vocalen de soulkant van David Bowie in combinatie met de typische smartlappen van Tom Waits en met zo'n band natuurlijk eens in de zoveel tijd zowaar een magnifieke noiserockexplosie!
Als dit had gekund, zou ik niks anders meer luisteren. Geheel overbodig!
David Bowie (Zang, gitaar, sporadisch een saxofoon, mondharmonica, viool, etc)
Tom Waits (Zang, toetsen)
Lou Reed (Leadgitaar, achtergrondzang)
Kim Gordon (Bas, achtergrondzang)
Ringo Starr (Drums)
Verwacht qua vocalen de soulkant van David Bowie in combinatie met de typische smartlappen van Tom Waits en met zo'n band natuurlijk eens in de zoveel tijd zowaar een magnifieke noiserockexplosie!
Als dit had gekund, zou ik niks anders meer luisteren. Geheel overbodig!

0
geplaatst: 8 maart 2011, 18:16 uur
- drums: virgil donati
- bass: matt freeman
- slaggitaar en songwriter: kai hansen (als hij zin heeft ook nog eventueel zang maar dat scheen hij nogal een probleem te vinden gezien zijn beginperiode bij helloween)
- gitaar: herman li
- toetsen: jens johansson
- zang en songwriter: tony kakko
- londens filharmonisch orkest en koor
zo, dit topic "leeft" weer, en wel met een briljant metal-ensemble!
- bass: matt freeman
- slaggitaar en songwriter: kai hansen (als hij zin heeft ook nog eventueel zang maar dat scheen hij nogal een probleem te vinden gezien zijn beginperiode bij helloween)
- gitaar: herman li
- toetsen: jens johansson
- zang en songwriter: tony kakko
- londens filharmonisch orkest en koor
zo, dit topic "leeft" weer, en wel met een briljant metal-ensemble!
0
geplaatst: 8 maart 2011, 18:22 uur
hij kan het live best hoor (laat je niet afleiden door die waardeloze zanger)
0
Yann Samsa
geplaatst: 8 maart 2011, 18:23 uur
De
vind ik even passend.
Herman Li
Kai Hansen
Jens Johansson
Wat een cheesy, clichémetal namen...
vind ik even passend.Herman Li

Kai Hansen

Jens Johansson

Wat een cheesy, clichémetal namen...
0
geplaatst: 8 maart 2011, 18:26 uur
die lui kun je toch allesbehalve cliche noemen? er zijn weinig toetsenisten zo vingervlug als johansson en kai hansen mag de geboorte van de moderne europese power metal op zijn naam schrijven.
0
ClassicRocker
geplaatst: 8 maart 2011, 18:37 uur
Zang - Freddie Mercury
Gitaar - Ritchie Blackmore
Bas - John Entwistle
Drums - John Bonham
Toetsen - Richard Wright
Kortom, zo'n beetje het beste van het beste uit de Britse classic rock. Ik zou een moord doen om deze band te zien. Helaas hebben vier van de vijf bandleden het aardse bestaan ingeruild voor het rockwalhalla, maar wie weet ...
Gitaar - Ritchie Blackmore
Bas - John Entwistle
Drums - John Bonham
Toetsen - Richard Wright
Kortom, zo'n beetje het beste van het beste uit de Britse classic rock. Ik zou een moord doen om deze band te zien. Helaas hebben vier van de vijf bandleden het aardse bestaan ingeruild voor het rockwalhalla, maar wie weet ...
0
Yann Samsa
geplaatst: 8 maart 2011, 19:01 uur
ClassicRocker, het zijn wel sterke namen op zich maar tesamen wordt het iets minder. Hun speelstijlen passen niet bij elkaar...
En het laagje glazuur op power metal is zo kinderachtig dat de stereotiepen rond metal soms pijnlijk waar zijn!
jasper1991 schreef:
die lui kun je toch allesbehalve cliche noemen? er zijn weinig toetsenisten zo vingervlug als johansson en kai hansen mag de geboorte van de moderne europese power metal op zijn naam schrijven.
En wat verandert dat aan het feit dat ze clichémuziek maken. Vingervlugheid die lui kun je toch allesbehalve cliche noemen? er zijn weinig toetsenisten zo vingervlug als johansson en kai hansen mag de geboorte van de moderne europese power metal op zijn naam schrijven.
En het laagje glazuur op power metal is zo kinderachtig dat de stereotiepen rond metal soms pijnlijk waar zijn!
0
geplaatst: 8 maart 2011, 19:27 uur
Ferre Clabau schreef:
En wat verandert dat aan het feit dat ze clichémuziek maken. Vingervlugheid
voorname aandacht voor melodielagen in de heavy metal is zo not done, maar ik vind dat nergens op slaan. heet het opeens "glazuur" en is het kinderachtig.En wat verandert dat aan het feit dat ze clichémuziek maken. Vingervlugheid
En het laagje glazuur op power metal is zo kinderachtig dat de stereotiepen rond metal soms pijnlijk waar zijn! depeche mode en talk talk(wat ik zo gauw in je rotatielijst zag staan) maken toch toch ook zeer melodieuze muziek?
kom jij trouwens nog met een band? ben ik nou wel benieuwd naar
0
geplaatst: 8 maart 2011, 19:29 uur
Er zit naar mijn mening heel veel verschil tussen de muziek van Depeche Mode/Talk Talk en Power Metal. Power Metal is klinisch en compleet niet spontaan terwijl de muziek van Depeche Mode/Talk Talk heel veel gevoel heeft.
0
Misterfool
geplaatst: 8 maart 2011, 19:32 uur
Eens met Ferre en Don. Power metal heeft wel enorm snel spel, maar is compositioneel 99% van de keren flauw en ongeïnspireerd. Aandacht voor melodielagen hoor ik juist zeer vaak bij de meer symfonische metal denk bijvoorbeeld aan een Mastodon met the Czar.
.
.
0
geplaatst: 8 maart 2011, 19:33 uur
Ach, jongens, het is toch een mening? Er staat toch: 'Jouw ideale band'? Niet dat ik ineens de favoriete band van - pak 'm beet - Don Cappuccino moet gaan samenstellen? 

0
Misterfool
geplaatst: 8 maart 2011, 19:34 uur
Uiteraard,maar we zitten hier op een discussiesite, dus daarover mag naar alle hartenlust gediscussierd worden.
0
geplaatst: 8 maart 2011, 19:34 uur
Don Cappuccino schreef:
Er zit naar mijn mening heel veel verschil tussen de muziek van Depeche Mode/Talk Talk en Power Metal. Power Metal is klinisch en compleet niet spontaan terwijl de muziek van Depeche Mode/Talk Talk heel veel gevoel heeft.
nou, los van interpretatie hebben de muziekstijlen gemeen dat het veel aandacht voor melodie herbergt. dat is waar ferre clabau(e.v.a.) op inhaakt, in de metal schijnt voorname aandacht voor melodie en zang helemaal niet te kunnen wat ik nooit heb begrepen.Er zit naar mijn mening heel veel verschil tussen de muziek van Depeche Mode/Talk Talk en Power Metal. Power Metal is klinisch en compleet niet spontaan terwijl de muziek van Depeche Mode/Talk Talk heel veel gevoel heeft.
0
geplaatst: 8 maart 2011, 19:38 uur
Misterfool schreef:
Uiteraard,maar we zitten hier op een discussiesite, dus daarover mag naar alle hartenlust gediscussierd worden.
Grr... Je hebt gelijk. Maar, een beetje respect voor andermans keuze zou natuurlijk wel op zijn plaats zijn, toch?:D
0
geplaatst: 8 maart 2011, 19:38 uur
Misterfool schreef:
Eens met Ferre en Don. Power metal heeft wel enorm snel spel, maar is compositioneel 99% van de keren flauw en ongeïnspireerd. Aandacht voor melodielagen hoor ik juist zeer vaak bij de meer symfonische metal denk bijvoorbeeld aan een Mastodon met the Czar.
.
nou, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, ik zag je ook al zo'n reactie bij silence van sonata arctica plaatsen.Eens met Ferre en Don. Power metal heeft wel enorm snel spel, maar is compositioneel 99% van de keren flauw en ongeïnspireerd. Aandacht voor melodielagen hoor ik juist zeer vaak bij de meer symfonische metal denk bijvoorbeeld aan een Mastodon met the Czar.
. voor hoge snelheid en verwaarloosbare melodieen kom je snel uit bij slayer mijns inziens. de meeste power metal bands hebben ook echt vaardige zangers die echt nodig zijn om dat genre goed in de praktijk te brengen. composities flauw en ongeinspireerd is puur aan interpretatie onderhevig. uitleggen waarom die melodielijn mooi en de andere waardeloos is is niet te doen.
0
Misterfool
geplaatst: 8 maart 2011, 20:02 uur
jasper1991 schreef:
(quote)
nou, los van interpretatie hebben de muziekstijlen gemeen dat het veel aandacht voor melodie herbergt. dat is waar ferre clabau(e.v.a.) op inhaakt, in de metal schijnt voorname aandacht voor melodie en zang helemaal niet te kunnen wat ik nooit heb begrepen. Geen aandacht voor melodie en zang in metal? Ik ken voldoende metal, die veel aandacht besteed aan melodie en stem. Goed voorbeeld is opeth waar juist een afwisseling wordt gevonden tussen passages met grafroggels en bulderende gitaren, en zachte akoustiek en loepzuivere zang. Ken ook voldoende Metal Bands die heel melodieus zijn zoals Black sabbath. Neem nou een typische standaardsong als Paranoid

Power metal, vind ik vaak een beetje het verwaterde broertje van Progressive metal. Beiden stijlen bevatten snel spel. Bij power metal wordt dit vaak gecombineerd met vreselijke fantasy teksten en hoewel dat bij progmetal helaas ook nog wel eens wil voorkomen, zijn er gelukkig altijd nog die bands die wel met uitstekende teksten komen: ik noem een Pain of Salvation.
Ten slotte over de composities: hoewel Powermetal snel speelt vind ik de composities vaak niet ingewikkelder dan een normaal popnummer. Progmetal experimenteert op dat vlak juist enorm. Van meer klassieke structuren tot een nietsonzienende spanningsopbouw die door Robert Fripp geschreven had kunnen zijn. De zang bij veel powermetal is knoorknaapjes hoog. Wat ik vaak heerlijk bij metal vind zijn de rauwe randjes. Zelfs Labrie van Dream Theater heeft deze randjes. Ik moet nog de eerste powermetal zanger vinden die meer brengt dan de technisch perfecte uithaaltjes die ik ook bij veel popmuziek verfoei.
Slayer vind ik dan wel een prachtband. toen ik raining blood voor het eerste hoorde duurde het een halve dag voor het adrealinepijl weer op orde was! Naar mijn idee spelen ze wel snel, maar wordt daarmee wel een geniale compositie te ondersteunt.
YouTube - Slayer - Raining Blood
je mag van mij best fan zijn van powermetal, maar persoonlijk vind ik het tien keer niks.
0
geplaatst: 8 maart 2011, 20:53 uur
Zang: Liam Gallagher
Gitaar: Rory Gallagher
Bass: Paul McCartney
Toetsen: Jimmy Smith
Drums: Ian Pace
Gitaar: Rory Gallagher
Bass: Paul McCartney
Toetsen: Jimmy Smith
Drums: Ian Pace
0
geplaatst: 8 maart 2011, 21:00 uur
ben wel een beetje uitgemekkerd over of power metal wel of niet deugt maar bij het pleidooi van misterfool wil ik de discussie niet laten stranden.
allereerst de teksten, die kun je absoluut niet wegzetten met fantasy. sommige bands hebben hier inderdaad een handje van(rhapsody, blind guardian, domine) maar ook sci-fi, metafysica, religieuze zaken en sociale zaken komen genoeg voor. af en toe kan ik me voorstellen dat teksten vervelend kunnen zijn maar er is genoeg kwaliteit te vinden mijns inziens met dus, als gezegd allerlei uiteenlopende onderwerpen.
dan de composities, die kunnen ingewikkeld zat zijn. neem alleen al rhapsody met hun tientallen zanglagen en klassieke invloeden. ook folk-invloeden zijn niet van de lucht in veel powerbands en hiernaast zijn op bijna ieder power metal album langere en kortere nummers te vinden en zijn ballads nooit van de lucht.
veel zang in popmuziek staat ook niet in verhouding tot wat power metal te bieden heeft. de meeste power metal zangers halen wel een paar octaven. de meeste progmetal vind ik trouwens vrijwel nooit snelheden behalen die in power metal gebruikelijk zijn, dit kan ik niet herkennen. tempi in de power metal worden weinig geevenaard mijns inziens met als absolute uitschieter natuurlijk dragonforce.
verder begrijp ik de vergelijking met progmetal wel want powermetal is op een bepaalde manier natuurlijk ook "progressief" te noemen om de punten die ik bij mijn vorige alinea's heb genoemd. dit zijn toch wel vooruitstrevende elementen mijns inziens. progmetal vind ik dan weer briljant en dan weer waardeloos. in progmetal heb ik hier en daar het idee dat er maar wat wordt gedaan waar in powermetal altijd lijn te herkennen is naar mijn mening. ook vind ik progmetal van wat ik ken tekstueel ontzettend matig. vaak op een pseudofylosofische manier proberen te brengen dat je zo snel mogelijk magere hein wilt tegenkomen ofzoiets. of gewoon een album volblaten met nietszeggende metafysica(trein van gedachten).
progmetal wil nog weleens als de intelligente, bedachtzame vorm van metal gezien worden maar vaak is er gemakkelijk doorheen te prikken en is het vooral werk van de buitenkant maar nogmaals, het kan soms ook weer erg sterk in elkaar steken. ik ben nu bijvoorbeeld helemaal verliefd op fates warning, wat ik via "het metal album van de week" heb ontdekt.
allereerst de teksten, die kun je absoluut niet wegzetten met fantasy. sommige bands hebben hier inderdaad een handje van(rhapsody, blind guardian, domine) maar ook sci-fi, metafysica, religieuze zaken en sociale zaken komen genoeg voor. af en toe kan ik me voorstellen dat teksten vervelend kunnen zijn maar er is genoeg kwaliteit te vinden mijns inziens met dus, als gezegd allerlei uiteenlopende onderwerpen.
dan de composities, die kunnen ingewikkeld zat zijn. neem alleen al rhapsody met hun tientallen zanglagen en klassieke invloeden. ook folk-invloeden zijn niet van de lucht in veel powerbands en hiernaast zijn op bijna ieder power metal album langere en kortere nummers te vinden en zijn ballads nooit van de lucht.
veel zang in popmuziek staat ook niet in verhouding tot wat power metal te bieden heeft. de meeste power metal zangers halen wel een paar octaven. de meeste progmetal vind ik trouwens vrijwel nooit snelheden behalen die in power metal gebruikelijk zijn, dit kan ik niet herkennen. tempi in de power metal worden weinig geevenaard mijns inziens met als absolute uitschieter natuurlijk dragonforce.
verder begrijp ik de vergelijking met progmetal wel want powermetal is op een bepaalde manier natuurlijk ook "progressief" te noemen om de punten die ik bij mijn vorige alinea's heb genoemd. dit zijn toch wel vooruitstrevende elementen mijns inziens. progmetal vind ik dan weer briljant en dan weer waardeloos. in progmetal heb ik hier en daar het idee dat er maar wat wordt gedaan waar in powermetal altijd lijn te herkennen is naar mijn mening. ook vind ik progmetal van wat ik ken tekstueel ontzettend matig. vaak op een pseudofylosofische manier proberen te brengen dat je zo snel mogelijk magere hein wilt tegenkomen ofzoiets. of gewoon een album volblaten met nietszeggende metafysica(trein van gedachten).
progmetal wil nog weleens als de intelligente, bedachtzame vorm van metal gezien worden maar vaak is er gemakkelijk doorheen te prikken en is het vooral werk van de buitenkant maar nogmaals, het kan soms ook weer erg sterk in elkaar steken. ik ben nu bijvoorbeeld helemaal verliefd op fates warning, wat ik via "het metal album van de week" heb ontdekt.
0
Misterfool
geplaatst: 8 maart 2011, 21:12 uur
We zullen het waarschijnlijk over powermetal nooit eens worden en zullen de discussie maar op een verschil van mening beëindigen. Wel wil ik meegeven dat hoewel er progressieve rock staat,dit eigenlijk een misbenaming is. Prog zit juist op een conventioneel(jazz,klassiek) spoor. Powermetal zit daarentegen op een dood spoor 

0
geplaatst: 8 maart 2011, 22:36 uur
Don Cappuccino schreef:
Drums: Mike Portnoy (Dream Theater)
Bas: Adam Jones (Tool)
Gitaristen: Paul Waggoner en Dusty Warning (beide van Between the Buried and Me)
Zang: Maynard James Keenan (Tool)
Keyboard: Jordan Rudess (Dream Theater)
Dan zal het een groot progressief metalfeest worden
Drums: Mike Portnoy (Dream Theater)
Bas: Adam Jones (Tool)
Gitaristen: Paul Waggoner en Dusty Warning (beide van Between the Buried and Me)
Zang: Maynard James Keenan (Tool)
Keyboard: Jordan Rudess (Dream Theater)
Dan zal het een groot progressief metalfeest worden
Adam Jones is de gitarist van Tool. Je bedoelt waarschijnlijk Justin Chancellor. Inderdaad een geweldige bassist!
0
geplaatst: 8 maart 2011, 22:39 uur
Zang en gitaar: Mike Vennart
Gitaar: Omar Rodriguez Lopez
Bass: Justin Chancellor
Drums: Thomas Pridgen
Gitaar: Omar Rodriguez Lopez
Bass: Justin Chancellor
Drums: Thomas Pridgen
0
geplaatst: 8 maart 2011, 23:11 uur
ik zou wel eens een samenwerking tussen Oren Ambarchi (gitaar, effecten) en Yoshimi (uit Boredoms, zang) willen horen
0
geplaatst: 9 juli 2011, 14:45 uur
Dit kwam opeens in me op en ik moest even zoeken, maar ik heb het topic na een hoop geblader weer gevonden!
- Drums: Dave Mackintosh
Een drummer die lekker snel kan rammen, hij is naar mijn mening de stuwende kracht achter Dragonforce. Het is geen toeval dat bij de beste albums van Bal-Sagoth hij ook aanwezig was. Gewoon een snelle degelijke drummer die niet teveel de aandacht naar zich toetrekt.
- Bass: Markus Grosskopf
Sinds het begin lid van Helloween. Iemand die goed kan spelen wat nodig is om ingewikkelde (neo-klassieke) gitaar- en keyboardlijnen bij te houden. Toch ook een niet te groot ego, in al die jaren bij Helloween heeft hij zich altijd op de achtergrond weten te schikken.
- Gitaar: Yngwie Malmsteen
The one and only. Veel ruimte voor soleerwerk en zal hier en daar compositorisch zijn steentje bijdragen. Vooral op het instrumentale gebied een uitstekende aanvulling op Kakko, Kakko kan moeilijk iedere noot uitschrijven voor meneer Malmsteen. Dit zal op natuurlijke wijze zich oplossen.
- Keyboards: Jens Johansson
Technisch een van de beste keyboarders die er is, van Stratovarius. Ik verwacht veel 'duellen' met Malmsteen, ze passen namelijk goed bij elkaar door hun barok-stijl. Zweedse furie!
- Zang: Tony Kakko
Zanger en mede-oprichter van Sonata Arctica. Met zijn gevoelige zang en songwrite-capaciteiten zal hij van dit ensemble iets magisch maken! Virtuositeit en passie gingen nooit zo goed door een boot als bij deze band!

- Drums: Dave Mackintosh
Een drummer die lekker snel kan rammen, hij is naar mijn mening de stuwende kracht achter Dragonforce. Het is geen toeval dat bij de beste albums van Bal-Sagoth hij ook aanwezig was. Gewoon een snelle degelijke drummer die niet teveel de aandacht naar zich toetrekt.
- Bass: Markus Grosskopf
Sinds het begin lid van Helloween. Iemand die goed kan spelen wat nodig is om ingewikkelde (neo-klassieke) gitaar- en keyboardlijnen bij te houden. Toch ook een niet te groot ego, in al die jaren bij Helloween heeft hij zich altijd op de achtergrond weten te schikken.
- Gitaar: Yngwie Malmsteen
The one and only. Veel ruimte voor soleerwerk en zal hier en daar compositorisch zijn steentje bijdragen. Vooral op het instrumentale gebied een uitstekende aanvulling op Kakko, Kakko kan moeilijk iedere noot uitschrijven voor meneer Malmsteen. Dit zal op natuurlijke wijze zich oplossen.
- Keyboards: Jens Johansson
Technisch een van de beste keyboarders die er is, van Stratovarius. Ik verwacht veel 'duellen' met Malmsteen, ze passen namelijk goed bij elkaar door hun barok-stijl. Zweedse furie!
- Zang: Tony Kakko
Zanger en mede-oprichter van Sonata Arctica. Met zijn gevoelige zang en songwrite-capaciteiten zal hij van dit ensemble iets magisch maken! Virtuositeit en passie gingen nooit zo goed door een boot als bij deze band!

* denotes required fields.