menu

Muziek / Algemeen / Van wie is het origineel?

zoeken in:
avatar van ACole_20
Ik vroeg me af of iemand (een) goede, aardig volledige site(s) weet, waarop terug te vinden is wie het originele brein is achter al dan niet bekende muzieknummers.

Het fascineert me om te weten waar bepaalde nummers vandaan komen, maar vaak is dat moeilijk te achterhalen. Het staat vaak niet vermeld op cd-hoesjes, internetsites etc., waardoor je de eer aan verkeerde artiesten toeschrijft.

Zo las ik op een site ergens bij een Nirvana versie van Twist & Shout, dat het een Beatlescover is, wat natuurlijk bullshit is want het is een nummer van Phil Medley en Bert Russell.

Misschien een rare interesse maar ik ben gek op dit soort (onbenullige?)kennis
Ben ik de enige?


avatar van ACole_20
Dank je L_T_B voor je reactie!

Maar wel een erg beperkte database:
Van de 5 nummers die ik zo even intype, geeft ie geen resultaten.

Maar in principe is dit wel wat ik zoek

avatar van ACole_20
Iemand anders een idee?

avatar van sq
sq
Ik zou zeggen; vraag het in een passend topic. Je hoeft er niets meer aan te wijzigen.

avatar van Kramer
Even terug in de tijd: meer dan tien jaar geleden dat er iets in dit topic werd geplaatst! Ik was op zoek naar een plek op dit forum waar de verhalen achter evergreens gedeeld kunnen worden. Een beetje zoals Leo Blokhuis deed in zijn Plaatjesboek en Grijsgedraaid. Ik kom de laatste tijd veel leuke dingen tegen die ik nog niet wist, door via youtube, wikipedia et cetera - je weet wel, internet en zo - van bekende nummers het spoor terug in de tijd te volgen naar de oorsprong. Ik dacht: waarschijnlijk hebben meer mensen zulke ontdekkingen. Laten we die hier delen!

Bijvoorbeeld:
Als middelbare scholier had ik een haat-liefdeverhouding met dit nummer:



Een paar jaar later hoorde ik de bekende melodie terugkomen in een aflevering van Friends (!), en natuurlijk hier:



Meer mensen blijken zich in het verleden aan het deuntje gewijd te hebben:





Maar o, wat was het een genoegen toen ik ontdekte dat de oorsprong veel verder weg én veel verder terug lag:


avatar van Kramer
Waarom dit topic eigenlijk bij algemeen staat snap ik niet zo goed.

avatar van Poek
Ik ook niet, maar ik vind Discover Music via Samples, Cover Songs and Remixes | WhoSampled wel een handige site.

Wikipedia trouwens ook wel...

avatar van gaucho
Ook niet onaardig in dit verband: Song Meanings at Songfacts Hier kunnen mensen zelf hun weetjes bij allerlei nummers noteren, met name over de uitleg van teksten.

Waarschijnlijk moet je een beetje een muziekfreak zijn om geinteresseerd te zijn in allerlei details rond songs en albums. Mar dar zijn er op deze site een heleboel van, toch?

Mijn eigen ervaring is trouwens dat je gewoon het beste kan gaan googlen als je meer wilt weten over een bepaald nummer of artiest. Ik ontdek nog bijna dagelijks dingen die ik niet wist. Vooral over muziek uit het pre-internettijdperk, die sowieso mijn voorkeur heeft. Vroeger had je het album en kon je muziektijdschriften kopen, maar dat was het wel zo'n beetje. Met het internet zijn de mogelijkheden om meer te weten te komen over je favoriete muziek oneindig veel groter. Tot aan direct contact met je favoriete muzikant toe.

Boetiek9999

Komt me heel bekend voor, maar kan er mijn vinger even niet op leggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:50 uur

geplaatst: vandaag om 16:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.