MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Live cd's van een hele tour

zoeken in:
Steeds vaker zie je dat artiesten van een hele tour live cd's uitbrengen via een label dat zij daarvoor inhuren. Pearl Jam is denk ik een van de eersten geweest die dit hebben gedaan.

Inmiddels hebben een aantal van mijn grote favorieten ditzelde gedaan. Artiesten waarvan ik voorheen als een neuroot achter slechtklinkende maar desondanks peperdure bootlegs aanging. Zo heb ik onlangs van de volgende bands/artiesten uitstekend klinkende opnames op cd voor een redelijke prijs via door de artiest in kwestie goedgekeurde labels gekocht

- Dead Can Dance (2005 Europe en 2005 USA)
- Peter Gabriel ( 2003 tour en 2004 tour)
- Depeche Mode (2006 tour)

Zelf ben ik hier dus erg blij mee. Eindelijk prima klinkende opnames van tour of optredens waar jezelf bij bent geweest en en passant bootleggers een hak zetten. Omdat de cd's veelal in gelimiteerde oplagen worden geperst heb je er ook nog eens een echt, en soms genummerd, collector's item bij.

Ben benieuwd wat jullie van deze ontwikkeling vinden.

ik vind live dvd's juist interresant

Voor de echte fan kan het intressant zijn, ik heb nu een aantal bootlegs gehoord van Pearl Jam's wereld tour. Maar ik ben echt niet van plan om de gehele collectie te gaan beluisteren. Ik ga de recencies lezen en als een bootleg echt goed gewaardeerd wordt zal ik het beluisteren. Ook kijk ik naar de tracklist, als je iedere keer een bootleg hebt met dezelfde tracklist is het op een gegeven moment niks meer aan.

Voor de gewone toeschouwer van het desbetreffende concert kan het intressant om de show waar hij/zij naar toe geweest is om het nog een keer te beluisteren.

Ik zie hier niet echt een grote markt in, omdat de meeste mensen simpelweg niet zitten te wachten op 83 live optredens van een bepaalde artiest (tenminste dat denk ik).

Edit: De kwaliteit van de geluidopnames worden wel steeds beter en dat maakt het luisteren van de bootlegs wel een stuk gemakkelijker op.

Klumpie schreef:

Ik zie hier niet echt een grote markt in, omdat de meeste mensen simpelweg niet zitten te wachten op 83 live optredens van een bepaalde artiest (tenminste dat denk ik).

Het grote deel van de cd's zullen wel door de mensen gekocht worden die specifiek naar dat concert zijn geweest. Daarnaast heb je nog vele mensen die denken' ik wil ze allemaal' of een aantal. En dan denk ik dat het nog best eens goed kan verkopen. Daardoor zou het wel alleen interessant blijven voor de grotere bands.

Woody schreef:
(quote)

Het grote deel van de cd's zullen wel door de mensen gekocht worden die specifiek naar dat concert zijn geweest. Daarnaast heb je nog vele mensen die denken' ik wil ze allemaal' of een aantal. En dan denk ik dat het nog best eens goed kan verkopen. Daardoor zou het wel alleen interessant blijven voor de grotere bands.

Aan de andere kant...bands als The Pixies doen het ook...

Das toch ook geen kleine band?

shappy1010
Ik vind het prima! Ik ben erg blij met de Genesis archive I (en II natuurlijk) waar de gehele Lamb tour van begin tot einde opstaat (2cds) en dat is van 30 jaar geleden! Billy Joel heeft zojuist 12 gardens uitgegeven waarop een volledige registratie staat van de concerten die hij gaf in Madison Square garden, ik zeg kom maar op !

Woody schreef:
Das toch ook geen kleine band?

Toch ook geen grote.....ik zie ze in ieder geval Ahoy niet uitverkopen. Maar Heaven 17, Graham Coxon, Twinemen en Mylo zijn allicht beter voorbeelden.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.