MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het vroegtijdig lekken van albums

zoeken in:
JonnieBrasco
Een vraag gericht aan de Willem Wever(s) op deze site:

Hoe kan het eigenlijk dat albums zo veelvuldig vroeg uitlekken op het internet? Het merendeel van te verschijnen albums lijkt van te voren al uit te lekken. Of het nu om een grote of een kleine band gaat. Tijdens welke fase van het productie/distributieproces van een album gaat het doorgaans mis? Waardoor wordt het voorkomen ervan zo moeilijk?

Ik vind het best fijn dat ik nu al naar de nieuwe Shins luister (verschijnt pas in 2007), daar niet van, maar ik heb toch graag wat meer inzicht in hoe het nou toch kan dat ik hier nu alweer drie maanden eerder dan de verschijningsdatum naar luister...

Zou het niet zo zijn dat de band en het marketingapparaat erachter dit zelf soms op touw zetten? Niets lekkerder dan al in the grapevine te zitten voor je album in de winkels ligt. In het geval van Arctic Monkeys heeft het ze geen windeieren gelegd.

Wanneer een band de opnames vrij geeft, bijvoorbeeld om de cd's te laten produceren staan ze vaak de volgende dag op het net..

Soms ligt het aan de band zelf hoe secuur ze met de opnames omgaan. Laten ze opnames in de studio slingeren dan zal er ongetwijfeld een corrupte medewerker zijn die het èèn en ander op internet zet.

lebowski schreef:
Zou het niet zo zijn dat de band en het marketingapparaat erachter dit zelf soms op touw zetten?

Daar geloof ik niet zo in. Dat zou dus betekenen dat de labels aan de ene kant de muziek vrij verstrekken aan het downloadend publiek terwijl ze aan de andere kant keihard optreden tegen die zelfde downloaders. Alhoewel hypocrisie de muziekwereld niet vreemd is.

Deze albums worden veelal verspreid door een select groepje personen dat zich meestal verzameld heeft in een groep, ook wel scene genoemd. Deze scenes zijn te herkennen aan de achtervoegsels die gebruikt worden bij de bestandsnamen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:
Elvis_Costello-My_Flame_Burns_Blue-2006-RNS
Kate_Bush-Aerial-2CD-2005-XXL

Vaak staat er in deze titels ook het woord advanced vermeld. Hieraan kun je zien dat dit een album is dat online gezet is voor de officiële release-datum. En aangezien deze scenes vaak uit personen bestaan die dicht bij de bron van nieuwe muziek zitten, radiopresentatoren, pluggers, e.d. staat veel van deze muziek al op het net voordat het album officiëel uitgebracht is.

fastpulseboy
ja, vaak gaan er ver van te voren al promo's de deur uit voor diverse doeleinden zoals bijvoorbeeld de radio, en die zijn natuurlijk makkelijk te rippen en op internet te zetten.

Magick1
Ik heb de indruk dat de laatste tijd, de albums niet meer zo vroeg lekken als enkele jaren geleken.

Stijn_Slayer
Ik denk dat lebowksi misschien wel een punt heeft, maar dit zal natuurlijk niet voor iedere artiest gelden. Het zal ook voor- en nadelen hebben mocht dit gebeuren. De meest voor de hand liggende zijn dat een goede plaat eerder gekocht wordt, maar een slechte plaat wordt dan niet gekocht, terwijl mensen 'm anders misschien blind hadden gekocht.

Journalisten die promo's ontvangen, en inderdaad de scene waar L_T_B over spreekt zullen de echte daders wel zijn.

Een incidentele hacker wellicht nog?

Ik denk wel dat het vrijwel niet gebeurd als de artiest en de platenmaatschappij écht niet willen dat het lekt. Ze kunnen zo'n groep toch de toegang tot het materiaal ontzeggen? Dan ga je echter terug naar fragmenten van liedjes als promo's uitdelen, lijkt mij.

Dit zijn natuurlijk mijn verwachtingen, ik ben er zelf niet bij als er iets gelekt wordt. Degene die het als eerste online zet moet echter toch te traceren zijn?

lebowski schreef:
Zou het niet zo zijn dat de band en het marketingapparaat erachter dit zelf soms op touw zetten?
L_T_B schreef:
Daar geloof ik niet zo in. Dat zou dus betekenen dat de labels aan de ene kant de muziek vrij verstrekken aan het downloadend publiek terwijl ze aan de andere kant keihard optreden tegen die zelfde downloaders. Alhoewel hypocrisie de muziekwereld niet vreemd is.

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat dit inderdaad het geval is, zie bv. hier:
EMI Promotes Music on ‘Piracy Haven’ RapidShare | TorrentFreak

"In the ongoing battle of RIAA record label EMI against music search engine MP3tunes, a recent court filing reveals that EMI was actively marketing their music on RapidShare. Interesting, yes, but also quite embarrassing since EMI was labelling RapidShare as a known ‘Piracy Haven’ in the same case."

Ik heb altijd geloofd dat het de platenmaatschappijen of de bands zelf waren die de albums lekten.
Toen dit fenomeen nieuw was klonk het wel smeuig dat het 'gestolen' was.
Maar nu elk album van tevoren al te vinden is is dat niet geloofwaardig.
Het zal ongetwijfeld verschillen per artiest maar ik denk wel dat het bewust gedaan wordt, en waarom niet? Eenmaal uitgekomen gebeurt het toch wel en als je vooraf een beetje de spanning kunt opbouwen of als je op die manier onbekende bands aan de man kunt brengen... waarom niet.

Het lijkt er inderdaad wel op dat er niet meer zo'n lange tijdsspanne tussen zit van soms een paar maanden.

lambf
L_T_B schreef:
(quote)

Alhoewel hypocrisie de muziekwereld niet vreemd is.

Net zoals in de echte wereld dus

Stijn_Slayer schreef:

Journalisten die promo's ontvangen, en inderdaad de scene waar L_T_B over spreekt zullen de echte daders wel zijn.

Nochtans is het voor reviewers nogal onethisch om een promo te laten lekken op het internet.

Ik kan me wel herinneren dat Crack the Skye van Mastodon maanden op voorhand gelekt is omdat een recensent de promo op zijn pc had staan en vergeten was dat het zo beschikbaar was via Soulseek.

Is het eigenlijk wel erg als albums uitlekken? Uiteindelijk downloaden de meeste mensen albums toch gratis.

Albums uploaden is bij mijn weten vrij illegaal ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:51 uur

geplaatst: vandaag om 12:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.