MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Good music lasts?

zoeken in:
shappy1010
Toen laatst aan een muziek criticus werd gevraagd hoe definieer je goede muziek, zij hij het volgende:

Good music lasts. Hij gaf als voorbeeld een van de best verkochte platen uit de jaren 80, van Mr. Big, wie heeft er nu nog van deze band / muziek gehoord? In hoeverre weten we over 20 jaar nog wie Britney Spears is? The Beatles, Led Zeppelin, ze zijn over 100 jaar nog bekend.

Maar ik zie problemen met dit argument. 1 van de meest besproken en gewaardeerde albums op deze site is Selling England by the Pound (Genesis). Dus ergens klopt de bewering wel dat wij hier nog steeds over praten, maar de die hard MuMe´s zijn geen afspiegeling van de gemiddelde muziek kenner/luisteraar. Want ik heb werkelijk waar nog nooit 1 nummer van die album op welk radiostation dan ooit gehoord. Bovendien kennen de meeste mensen wel Genesis van de hits, maar niet van de beginperiode. (Dit is slechts een voorbeeld, ik wil geen Genesis discussie op gang brengen)

Wat vinden jullie van dit "good usually lasts" argument ?

Ik denk dat je een onderscheid moet maken. Selling England by the pound heeft natuurlijk niet dezefde bekendheid als een album van de beatles. Je hebt denk ik namen die werkelijk iedereen kent. Beatles, Elvis. Daarnaast de nog hele bekende albums maar al iets minder radio vriendelijk zoals Pink floyd. En daarna krijg je meer de albums die door veel muziekliefhebbers in hun hart worden gesloten. Die blijven dan wel een soort van eeuwigheids waarde hebben. zonder misschien in elke pop quiz naar voren moeten komen.

Toch kan je beter naar jezelf kijken. Goede muziek is inderdaad wel muziek wat lang meegaat. En waar je na 10 jaar nog steeds kippevel van krijgt. Maar dat is dan voor iedereen anders.

De eerste en de uitschieters in een muziekgenre zullen volgens mij de laatsten zijn.
Als je muziek gaat beschrijven of muziekgeschiedenis, lijken mij dit de meest logische keuzes om je verhaal mee te vertellen.
Want wanneer is iets objectief "het beste'': degene die 't bedacht heeft, of de meestverkopende artiest. Heeft dus niks met kwaliteit te maken denk ik, want dat is een subjectief begrip.

Goede muziek bestaat niet.

Goede muziek bestaat bij gratie van zijn definitie.
Een goede definitie bestaat niet.

Specifiek voor mij.
Het enige wat telt, is of ik het nú mooi vind. Of ik het over 5 jaar nog mooi vind, is volstrekt onbelangrijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.