MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Productie: wat valt op

zoeken in:
Bepaalde albums zouden een betere productie verdienen.
Andere albums blinken juist uit in productie.

Wat valt op, bijvoorbeeld:

De productie van de muziek van Suede (vooral "Coming Up") klinkt gewoon schel.
De productie van Oasis en de jaren 60-Who klinkt behoorlijk vlak/dof.
De cd's van U2 (vooral "The Unforgettable Fire") bezitten een flinke portie ruis.
Ergens is het onbegrijpelijk dat de muziek van een wereldband als U2 kwa productie behoorlijk tekort schiet in tegenstelling tot de productie van Marianne Weber en Frans Bauer (het product zelf laat ik verstandig in het midden), de geluidskwaliteit daarvan is voortreffelijk.
"Brothers in Arms" van Dire Straits klinkt werkelijk subliem, maar mijn volumeknop moet aanzienlijk omhoog om te kunnen wedijveren met andere cd's.

Kortom:
Wat valt jou op bij bepaalde producties van cd's of artiesten in het algemeen.
Welke blinken uit in productie
En welke vallen tegen; en in welk opzicht??

Mij valt vooral op dat er niemand reageert op dit topic.

JonnieBrasco
Als ik tussen mijn hoge stemmen kijk... dan vind ik de platen van Godspeed You Black Emperor briljant qua composities en uitvoering, maar de explosieve stukken vind ik altijd te schel en te geknepen geproduceerd, ik had gewild dat hun explosieve stukken waren geproduceerd op bijv. Mogwai-productiekwaliteit.

Albums die wat mij betreft uitblinken qua productie: The Clash - London Calling, Mogwai - Young Team, R.E.M. - Automatic for the People, Manic Street Preachers - Lifeblood

Ik vraag me overigens af in hoeverre dit beoordelen objectief/subjectief is.

tnf
Meer algemeen, niet specifiek één artiest: Tegenwoordig worden sommige tracks zó erg bewerkt dat ze op de radio bijna té 'vet' gaan klinken, omdat er daar wéér een hoop processing overheen gaat. Dat krijg je dus een verdubbeling.

Als je daarvan een ripje maakt, ziet het er in Cooledit bijna uit als een rechthoek.

Ik heb de indruk dat veel muziek van vroeger 'opener' klonk.

Soms kan het leuk uitpakken, maar je kunt er ook koppijn van krijgen.

Ik kan het altijd wel waarderen als de hoekige randjes niet weggevijlt worden. White Blood Cells en The Libertines vind ik hier mooie voorbeelden van

Ben ik het mee eens. Zie ook het debuut van Pavement bijvoorbeeld.

Als ik het trouwens heb over heel goed geproduceerde platen, dan denk ik aan de Radiohead catalogus.

Omayyad
JonnieBrasco schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens... Net zoals het volkomen normaal is dat mensen een verschillende muzieksmaak hebben, is het mijns inziens ook volkomen normaal dat mensen een andere geluidssmaak hebben. Wat de één een mooie productie vindt, gruwelt de ander van.
Daarbij komt dat bepaalde producties soms genre-afhankelijk zijn. Zo zou bijvoorbeeld een bombastische productie a la Queen of Muse nooit tot zijn recht komen bij een akoestisch folkplaatje en andersom.

JonnieBrasco schreef:
is ook niet belangrijk.
het gaat om wat jou mee- of tegenvalt.

Ik vind de laatste CD van Trentemoller erg goed geproduceerd. Die klinkt zo ontzettend helder en open. Heel knap gedaan.

Muziek die ik echt slecht geproduceerd vindt, is die van Shakira. Op de een of andere manier is er altijd iets mis met de bas: de ene keer te zacht, de andere keer meer een lange bromtoon en weinig compact.

De productie van David Bowie's 'Low' vind ik ook fantastisch. Een waar feest met de koptelefoon op.

tnf
herman schreef:

Muziek die ik echt slecht geproduceerd vindt, is die van Shakira. Op de een of andere manier is er altijd iets mis met de bas: de ene keer te zacht, de andere keer meer een lange bromtoon en weinig compact.

'Hips don't lie' klinkt als een mp3 met een bitrate van 128 of nog net iets minder.

Ja, Hips Don't Lie is wel het ergst van allemaal.

Wat mij opvalt is dat de geluidskwaliteit van cd's die in Japan zijn gemaakt erg goed is. Zeer helder geluid.

Wat ik een recent "drama" vind is de geluidskwaliteit bij de dvd van Beck 'The Information' terwijl de vorige 2 (Guero en Sea Change) zelfs in surround sound zijn uitgebracht en m.i. uitstekend waren geproduceerd.

Hm.....kennelijk geen popiejopie topic dit met 3 en 1/2 jaar geleden de laatste bijdrage.
Ik heb qua productie best vaak wat te klagen. Vooral in de genres wave en punk, hoe geweldig ik het ook maar vind, ik heb altijd wel wat aan te merken op productie.
Nu toch al een paar maanden zit ik bijvoorbeeld helemaal in The Cure, en wat mij opvalt is dat The Cure live zoveel maal beter is dan studio! Het gebeurt me zelfs vaak dat ik een nummer gewoon wel aardig vind, maar dat ik bij de liveversie létterlijk mezelf zit weg te kwijlen van genot. Zo heb ik the cure op tape gezet met vooral de liveversies, en ik kán er geen genoeg van krijgen. Woorden schieten letterlijk tekort om uit te drukken hoe waanzinnig ik de muziek vind.
Wel, daar er toch maar weinig wordt geplaatst hier, neem ik het er maar even van.......
Neem het nummer Bloodflowers......live is het nummer één van onmetelijke pracht! Ik kán er geen genoeg van krijgen!
Maar vandaag hoorde ik voor het eerst de studioversie en moest betreurd aanhoren hoe studio het nummer overgeproduceerd is met een claimende aanwezigheid van het Flanger-effect. Fuck! Echt doooodzonde! En hoe grandioos ik The Cure ook vind, het is mij opgevallen bij meerdere cd's en albums met welk een overmaat de productie de werken hebben 'vernield'. En waarom? In hemelsnaam, waarom? De muziek is van zichzelf al prachtig! De kracht van the Cure zit 'm in emotie, dat is alom bekend. En dat komt gewoon het best uit de verf als die natuurlijkerwijs wordt gebracht, dunkt me. En dat gebeurt dus wél 'on stage'.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker niet de illusie alsof ik het zogenaamd beter weet of zo, maar soms is het gewoon zo overduidelijk.
Het geldt overigens niet voor alles van The Cure. Disintegration vind ik wél perfect in balance. Hetzelfde geldt voor albums als Head on the Door of Wish. En om gevolg te geven aan het advies van Orbit : Curefans, wees gewaarschuwd, ik kom nu met een naam die menigeen de stuipen op het lijf zal jagen:
Wild Mood Swings (lol).
Ik vind het album wat tegenvallen, vooral qua productie. Maar wat het album wél valt na te geven, mijn indruk dan, is dat de productie echt heel degelijk is. Een beetje flauw misschien her en der, maar wél gebalanceerd.
Maar enfin, nu heb ik Wish opstaan........Cut!

Bij Muziek > Algemeen > Mooist geproduceerde cd s:

Beste muziekliefhebbers,

Sedert de aanschaf van mijn nieuwe versterker (Music Hall) valt het op dat ik steeds zoek naar cd s met een bijzonder mooi geluid, een goede productie. Ik ontdekte hier ondermeer dat bvb Oh Mercy van Bob Dylan inderdaad schitterend klinkt door mijn B&W speakers.
Het valt toch op dat er een zeer groot verschil kan zijn qua geluidskwaliteit. Persoonlijk zoek ik naar een relatief droog geluid, wel warm maar met strakke en droge bass. (Kan het niet anders beschrijven, sorry)
Bestaat er reeds een topic over de geluidskwaliteit en opnamekwaliteiten van sommige albums?
Indien niet zijn tips steeds welkom (heb een redelijk brede interesse )

Bedankt alvast!

Jo

vinejo schreef:
Bij Muziek > Algemeen > Mooist geproduceerde cd s:

Beste muziekliefhebbers,

Sedert de aanschaf van mijn nieuwe versterker (Music Hall) valt het op dat ik steeds zoek naar cd s met een bijzonder mooi geluid, een goede productie. Ik ontdekte hier ondermeer dat bvb Oh Mercy van Bob Dylan inderdaad schitterend klinkt door mijn B&W speakers.
Het valt toch op dat er een zeer groot verschil kan zijn qua geluidskwaliteit. Persoonlijk zoek ik naar een relatief droog geluid, wel warm maar met strakke en droge bass. (Kan het niet anders beschrijven, sorry)
Bestaat er reeds een topic over de geluidskwaliteit en opnamekwaliteiten van sommige albums?
Indien niet zijn tips steeds welkom (heb een redelijk brede interesse )

Bedankt alvast!

Jo

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Best klinkende (pop) cd's (audiofiel)

kippenhok
@vinejo, Hier kan je een hoop informatie vinden:

Music Corner | Steve Hoffman Music Forums - forums.stevehoffman.tv

Ik heb een nieuwe muziekkamer ingericht, met veel beter geluid dan voorheen in de huiskamer, en ben ook weer druk op zoek naar 'het ultieme geluid'!

Bedankt allebei, ik ga dat eens goed bekijken!
Cheers!
Jo

Gast
geplaatst: vandaag om 22:29 uur

geplaatst: vandaag om 22:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.