MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het verhaal achter de song

zoeken in:
Een song gaat vaak ergens over. Maar persoonlijk gezien hebben mensen vaak ook iets met songs.

Heb jij een persoonlijk verhaal met een bepaalde song. Weet jij leuke feitjes over een bepaalde song. En van alles meer. Plaats het hier.

Alle leuke, grappige, ontroerende, verbouwererende, aansprekende, zielige, macabare verhalen (en nog veel meer) zijn welkom.

Joy
geld zon beetje voor 99 % van de muziek die ik luister
ik luister omdat het me raakt, ik er wat mee heb en zo niet luister ik niet

als ik zo nu en dan terugdenk aan mijn verleden, gebruik ik als rode draad muziek die ik in dat verleden beluisterde

das mijn rode draad en een perfecte manier om bij verloren herinneringen terug te komen

verhaaltje

ik deed ooit mijn krantewijk de helft sneller toen ik de walkman ontdekte en slayer meenam

Bobiej
Joy schreef:

ik deed ooit mijn krantewijk de helft sneller toen ik de walkman ontdekte en slayer meenam

Ik deed er een keer dubbel zo lang over toen ik My Dying Bride beluisterde .

Joy
valt me nog mee dat je niet dood bent neergevallen

Bobiej
Joy schreef:
valt me nog mee dat je niet dood bent neergevallen

Ik ben dan ook geen bruid .

Yanina
In de song "Red Army Blues" van the Waterboys zat oorspronkelijk de zin: "Son, it's not how many Germans you kill that counts, but how many people you set free". Mooie woorden van een Russische mama tegen haar zoon die op het punt staat naar het front te vertrekken. Later veranderde Mike Scott dit echter in "Son, it's how many Germans you kill that counts, Go set your country free" omdat een russische man hem zou hebben verteld dat een echte russische moeder dát zou hebben gezegd

Wat volkomen logisch en terecht is aangezien Russen een schurfthekel aan Duitsers hadden (en nog steeds hebben), en vice-versa.

Yanina
HammerHead schreef:
Wat volkomen logisch en terecht is aangezien Russen een schurfthekel aan Duitsers hadden (en nog steeds hebben), en vice-versa.

Als je het zo ziet hebben ze dat toen goed gedaan. Maar of een moeder dat tegen haar zoontje van 17 jaar zegt als ie bibberend van angst de trein in moet op weg naar het slagveld? Of zijn mannen op die leeftijd al stoere helden ? Overigens is de kid in de song ná zijn 'goede' daden regelrecht naar Siberië getransporteerd!

Yanina
De zanger in Blur's "Parklife", Phil Daniels, speelt in de engelse soap EastEnders!

Layla van Eric clapton, (layla and other assorted love songs)

Hij was verliefd op de vrouw van zijn beste vriend..

Gelukkig trouwde hij uiteindelijk toch met haar, en bleef hij vrienden met George Harrison..

Yanina
Frunnick schreef:
Layla van Eric clapton, (layla and other assorted love songs)

Hij was verliefd op de vrouw van zijn beste vriend..

Gelukkig trouwde hij uiteindelijk toch met haar, en bleef hij vrienden met George Harrison..

Patty Boyd in real life.

Yanina schreef:
Patty Boyd in real life.

Wier zusje Jenny een relatie had met Donovan en later trouwde met Mick Fleetwood.

Lekkere starfuckers

Yanina
[quote="lebowski
Wier zusje Jenny een relatie had met Donovan en later trouwde met Mick Fleetwood.

Lekkere starfuckers [/quote]
...of starswingers Bryan Ferry/Mick Jagger met Jerry, Bowie/Jagger met Angie..

JonnieBrasco
Nog weinig persoonlijke verhalen hier! Wat in mij opkomt is...

1986! Ik was kleuter en heb toen heel wat kilometers geschaatst. Het was het schaatsjaar bij uitstek! Wat een goeie oude tijd, altijd als ik er aan terug denk, denk ik ook aan de (synth-)pop die lo-fi uit de ijsbaan-speakers kwam: Pet Shop Boys - Suburbia, Jan Hammer - Crocket's Theme, Stan Ridgway - Camouflage, Bangles - Walk Like an Egyptian etc. En een boterham met pindakaas.

Yanina
JonnieBrasco schreef:
Nog weinig persoonlijke verhalen hier! Wat in mij opkomt is...

1986! Ik was kleuter en heb toen heel wat kilometers geschaatst. Het was het schaatsjaar bij uitstek! Wat een goeie oude tijd, altijd als ik er aan terug denk, denk ik ook aan de (synth-)pop die lo-fi uit de ijsbaan-speakers kwam: Pet Shop Boys - Suburbia, Jan Hammer - Crocket's Theme, Stan Ridgway - Camouflage, Bangles - Walk Like an Egyptian etc. En een boterham met pindakaas.

Schaatste jij al als kleuter? In die winter was 't ook echt mooi met veel zwart ijs en zon. Ik ben ook veel wezen toeren maar dan zonder muziek.

JonnieBrasco
Yanina schreef:
Schaatste jij al als kleuter? In die winter was 't ook echt mooi met veel zwart ijs en zon. Ik ben ook veel wezen toeren maar dan zonder muziek.

In 1985 op van die schaatsen met 2 ijzers, en in 1986 op houtjes. Mijn moeder (toevallig net zo oud als jij bent), strikte de veters, want die moesten natuurlijk een paar keer om de schoen heen met 3dubbele knopen.

Yanina
JonnieBrasco schreef:
(quote)

In 1985 op van die schaatsen met 2 ijzers, en in 1986 op houtjes. Mijn moeder (toevallig net zo oud als jij bent), strikte de veters, want die moesten natuurlijk een paar keer om de schoen heen met 3dubbele knopen.

Zo heb ik 't ook geleerd en dan leer je het meteen goed ook! Jammer dat er geen ijs meer is!

Heel veel nummers hebben geen betekenis, maar als je weet dat het over iets gaat natuurlijk wel.
Tears For Fears heeft veel nummers die eigenlijk weinig verhaal hebben, maar toch iets goed vertellen.
Het duidelijkste voorbeeld van een eventueel verhaal achter een nummer is zonder twijfel American Pie, van Don McLean.
Aks je eens op songfacts kijkt zie je hoe mensen de regels interpreteren terwijl ze niks hoeven te betekenen.

http://www.songfacts.com/detail.php?id=1193

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.