MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Vocals en instrumenten > Opnemen

zoeken in:
De laatste tijd een beetje op zoek gegaan naar degelijke opname apperatuur. Nu heb ik enkele namen getipt gekregen, maar wellicht dat er hier iemand is die er ook verstand van heeft.

Het gaat om een verschillende reeks aan stemgeluiden. Van zuiver tot rauw, van hard tot zacht. Een goede microfoon heb ik er dan ook voor over. Ik heb mij wijs laten maken dat de opnamekwaliteit erg omhoog gaat wanneer je er een [klein] paneeltje tussen zet. Geen dure, enkel een die gewoon handig is waar ie voor zou moeten dienen.

Verder zullen er een aantal verschillende instrumenten mee opgenomen worden. Veelal blaasinstrumenten, zoals een bellowsblown smallpipes/doedelzak.

Hier komt mijn volgende vraag; een doedelzak produceerd aan 2 kanten geluid. De chanter; het bekende geluid, dat van onder de handen komt. En vanaf de drones, dat bij de schouders geproduceerd word. [foto; http://www.netexplorers.net/rowan/img/DSC09902.jpg ] . Is dit een probleem bij een goede microfoon? Of is het hier handig dat er twee microfoons bij staan? Of een minimicrofoon die je ergens aan vast kan maken [geen idee hoe je zoiets noemt] ?

http://www.feedback.nl/?id=26&a=5 ziet er in ieder geval uit als een goede website.

Je kunt er zoveel voor betalen als je wilt en voor een klein beetje betere kwaliteit betaal je vaak exorbitant meer geld. Zelf heb ik maar een heel goedkoop microfoontje hoor, ik ben geen kenner. Dus je kunt denk ik het beste van te voren een budget stellen en daarmee naar de winkel gaan en met zo veel mogelijk kwaliteit weer naar buiten gaan. Meestal is er wel kundig personeel dat je graag wil helpen. met een sm-58 kun je je in ieder geval geen buil vallen, is geschikt voor zang en instrumenten maar er zijn bijna overal wel specifieke microfoons voor.

Zo'n paneeltje (plofkapje genaamd) is om er voor te zorgen dat je nooit te dicht bij de microfoon komt dat het geluid vervormt (oversturen, te veel laag close mic effect) ook houdt het de 'wind' van P's B's en dat soort medeklinkers tegen, die anders heel erg kunnen gaan ploffen.

Ik zou gewoon met zoveel mogelijk microfoons tegelijk proberen op te nemen en zowel een mix maken (let hierbij op fase-verschillen...) als de afzonderlijke sporen afluisteren om te kijken wat het beste klinkt. Misschien kun je eerst wat lenen om te orienteren en dingen uit te proberen.

FightForMore
In Overigen > Apparatuur > Nummer opnemen (wat gebruiken ?):

Ik ben hier weer met een nieuwe vraag, maar het nummer is bijna af. Nu moet ik enkel het opname-apparatuur nog kopen. En hier heb ik een aantal vragen bij. Ik heb destijds op homerecordings.be een topic geopend en heb daar een aantal merken gehoord. Er waren veel lovende berichten over de Shure SM58 (microfoon) en de TASCAM US 122. Zijn deze 2 hardware-producten het kopen waard en zijn ze echt goed ?

Ik heb ook gehoord dat het handig is om een (studio)koptelefoon te hebben, maar is dat daadwerkelijk zo ? En welke raden jullie aan ? En nog een vraag over de software, wat gebruik jij om de vocal onder de beat te plakken en af te mixen ? Bij aankoop van die Tascam krijg ik Cubase LE4, is dat nog een goed programma of zijn er betere ?

FightForMore
Niemand ?

Gast
geplaatst: vandaag om 21:03 uur

geplaatst: vandaag om 21:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.