MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Verschil tussen gitaren

zoeken in:
Ik ben op zoek naar een goeie website waarin uitgelegd wordt wat de verschillen zijn tussen de gewone electrische gitaar en de basgitaar. Mijn huisgenoten/muzikanten vinden het heeel erg dat ik als muziekfreak toch wel dat verschil niet kan onderscheiden als ik bijv naar een concert ga, kan ik niet direct de bassist van de gitaristen onderscheiden... Ze hebben me verplicht om me bij te scholen .

Yak
Heel makkelijk: 'gewone' gitaren hebben zes snaren, basgitaren hebben er vier.

Yak schreef:

basgitaren hebben er vier.

Of vijf, of zes, of zeven, of acht, of twaalf, om nog maar te zwijgen over de meer exotische varianten.
Een basgitaar is over het algemeen 2 octaven lager gestemd als een normaal gitaar, heeft als simpele herkenbare kenmerken een veel langere hals en veel dikkere snaren.
Op het moment is waarschijnlijk de vijf snarige variant de meest gangbare en gebruikte versie.

Yak
Oké, tegen gitaren-expert blabla kan ik natuurlijk niet op.

Ik had moeten zeggen: 'gewone' gitaren hebben meestal zes snaren, basgitaren hebben er meestal vier. Tenminste: ik zie veel meer viersnarige basgitaren dan vijfsnarige.

Basgitaar
Geen basgitaar

Lastig hoor. Om bijvoorbeeld de bas te onderscheiden bij Interpol.
Maar dank voor de tips. Ik blijf verder zoeken...

Yak
Bloompje schreef:

Lastig hoor. Om bijvoorbeeld de bas te onderscheiden bij Interpol.

Naja, deze knakker dus. Vier duimendikke snaren, dan moet het de basgitarist wel zijn.

Basgitaristen kun je trouwens ook herkennen aan het feit dat ze bijna altijd de gaafste gast danwel de stoerste vrouw van het podium zijn.

Ja dat dacht ik al. Alsmede is de drummer de meest onderschatte persoon in de band he...

De knakker van Interpol kende ik dus al, wegens de band twee keer in drie maanden gezien te hebben. Maar het geluid op de plaat... Achja. Gewoon mijn oren goed openzetten, of zelf leren gitaar spelen...

De drummer en de bassist zijn als het ware de kern van een band. Soms zie je ze ook wel communiceren met elkaar tijdens een optreden.

Basgitaristen kun je trouwens ook herkennen aan het feit dat ze bijna altijd de gaafste gast danwel de stoerste vrouw van het podium zijn.

Speel jij ook bas? Ik deed dat een blauwe maandag in Malibu Stacey, maar we hebben ons grote doel (net als Bis zonder platencontract optreden in Top Of The Pops) nooit gehaald.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:28 uur

geplaatst: vandaag om 23:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.