MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Taalkundig?

zoeken in:
Een heel klein vraagje:

Is het thrashmetal of thrash metal?
thrashmetalband of thrash metalband?

En wat met Death( )metal, Black( )metal, ... ?

Trashmetal, trashmetalband
Death metal, deathmetalband
Black metal, blackmetalband

Zou ik zeggen

Lukas schreef:
Trashmetal, trashmetalband
Death metal, deathmetalband
Black metal, blackmetalband

Zou ik zeggen

Zeer zeker dat dit taalkundig correct is ?
Op wikipedia lees je zowat alles. De ene keer thrashmetal en de andere keer thrash metal. thrashmetalbands, thrash metalband, ...

En ik zit met iemand te discusiëren over het taalkundig gebruik van de metalgenres. Volgens mij is het thrashmetal, maar ik gis maar wat.

deathmetal is in ieder geval 1 woord volgens Van Dale

En is het postrock of post-rock?

postrock volgens mij.

gebruiken jullie het witte of het groene boekje?

Klumpie schreef:
gebruiken jullie het witte of het groene boekje?

geeneen, dat is het probleem.

Of is het nou T-rock-ener Kecks? Of Trock-ener Kecks? Of?

Paalhaas schreef:
postrock volgens mij.

Maar op Last.FM is post-rock de gangbare tag. Niet dat ik me daaraan houd, overigens.

Gewoon aanhouden: in het Nederlands alles aan elkaar, in het Engels alles los. Dan zit je meestal wel goed.

Joy
takkeherrie volstaat ook

HammerHead schreef:
Gewoon aanhouden: in het Nederlands alles aan elkaar, in het Engels alles los. Dan zit je meestal wel goed.

Zo is het mij ook geleerd

Joy schreef:
takkeherrie volstaat ook

Takkenherrie

Bobiej
Wel of geen tussenletter(s)?

Regel 1. Als het eerste deel van een samenstelling een meervoud heeft op -n of -en, schrijf je de tussenletter(s) -(e)n.
Voorbeeld: Bejaarde + Flat = Bejaardenflat
Fiets + Stalling = Fietsenstalling
Het meervoud van bejaarde is bejaarden en het meervoud van fiets is fietsen. Het meervoud van deze woorden wordt gevormt door -n of - en achter het enkelvoud te zetten. Daarom schrijf je bejaardenhulp, bejaardensoos, bejaardencentrum en fietsenmaker, fietsenkelder, fietsenverhuur, enzovoort.

Regel 2. Is het eerste deel van de samenstelling een woord wat eindigt op een -e? Heeft het een meervoud op -n én -s? Dan schrijf je geen tussen -n.
Voorbeeld: Gemeente + huis = Gemeentehuis.
Het meervoud van gemeente is gemeentes én gemeenten.

Voor degene die nog twijfelen over de gevoelige kwestie der tussenletters!

handsome_devil
maar het is wel takkeherrie ipv takkenherrie. (heeft met een versterkend voorvoegsel te maken of zo)

handsome_devil schreef:
maar het is wel takkeherrie ipv takkenherrie. (heeft met een versterkend voorvoegsel te maken of zo)

Dat is alleen wanneer het tweede deel van de samenstelling een bijvoeglijknaamwoord is.

Vergelijk maar: reuzeleuk en reuzenstap

Maar wanneer het eerste deel geen zelfstandignaamwoord is, schrijf je ook geen tussen 'n'. (goedemorgen, wittebrood)

handsome_devil
tomthumb schreef:
(quote)

Dat is alleen wanneer het tweede deel van de samenstelling een bijvoeglijknaamwoord is.

Vergelijk maar: reuzeleuk en reuzenstap

Maar wanneer het eerste deel geen zelfstandignaamwoord is, schrijf je ook geen tussen 'n'. (goedemorgen, wittebrood)

google het vooral even zou ik zeggen. het is takkeherrie.

luisteraart
handsome_devil schreef:
(quote)

Zou dat ook niet zo zijn omdat het misschien niets met takken te maken heeft, zoals 'klere' in klerezooi ook niets met kleren te maken heeft?

Trashmetal, trashmetalband.
Deathmetal, deathmetalband.
Blackmetal, blackmetalband.
Postrock, postrockband.
Heavy metal, heavymetalband.

Trash, death, black en post zijn allemaal eenlettergrepige adjectieven met een hoofdklemtoon.

Heavy bestaat uit meerdere lettergrepen, daarom van heavy metal.

En het is takkeherrie, want takke versterkt herrie, in de betekenis van heel veel.

handsome_devil
luisteraart schreef:
(quote)

Zou dat ook niet zo zijn omdat het misschien niets met takken te maken heeft, zoals 'klere' in klerezooi ook niets met kleren te maken heeft?

Wat comrade dus zegt, het versterkt het tweede deel van de samenstelling, maar wat jij zegt klopt natuurlijk ook. takke komt natuurlijk niet van takken af, maar van het Franse 'attaque'. Een takkelijer is dan letterlijk ook een persoon die een beroerte heeft gehad.

En ik heb gisteren spelling toets gehad, daarom lijkt het alsof ik er heel veel verstand van heb

Ik was gebuisd op mijn examen Nederlands.

fastpulseboy
gebuisd
wat een prachtig belgisch woord ook, maar niet echt in gebruik in Les pays bas.

Gejost, geflest, getjoept, gepoept,... Het Vlaamsche dialect is toch zo veelzijdig.

handsome_devil schreef:

Ik krijg zowel hits op takkeherrie als op takkenherrie. Google is nou niet bepaald een goeie bron, want je zou net zo goed een hit kunnen krijgen op een artikel geschreven door een dyslecticus.

En nogmaals, het tweede deel 'herrie' is een zelfstandig naamwoord en kan dus niet worden versterkt door het eerste deel.

Maar het is takkeherrie want het is ook takkewijf. En dat komt omdat de verschillende delen niet of nauwelijks als zelfstandige delen herkenbaar zijn, net zoals bijv. schattebout. hè hè, is dat ook weer opgelost.

luisteraart
Comrade schreef:
Gejost, geflest, getjoept, gepoept,... Het Vlaamsche dialect is toch zo veelzijdig.

Lijkt vooral kleutertaal, eigenlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.