MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat is het verhaaltje achter de artiest/bandnaam?

zoeken in:
JonnieBrasco
Het lijkt me wel leuk (en leerzaam!) als we hier onze kennis delen wat betreft de achterliggende betekenissen van bandnamen / artiestnamen, als ze al iets zouden betekenen. Zelf denk ik meteen aan het bekende en flauwe voorbeeld van 10CC, die hun naam ontleenden aan de inhoud van de gemiddelde mannelijke zaadlozing, maar er zullen vast verrassendere betekenissen op te noemen kunnen zijn...

Inderdaad een aardig idee! Ik ben ook wel eens benieuwd naar de reden achter een bandnaam.

Heb ook al eens deze site gezien die al veel van dat soort informatie heeft verzameld. (het is natuurlijk niet mijn bedoeling om alle pret te bederven die er alleen al te beleven is aan het schrijven van dat soort verhaaltjes, maar qua leerzaamheid is het wel een aardige tip, denk ik...)

Maar het neemt sowieso niet weg dat hier vast en zeker mensen zijn die meer weten dan die site al vermeldt.

Yak
Indie-bands lichten hun naam toe op de Name Game van Naughty Secretary. En labels ook.

JonnieBrasco
"My Bloody Valentine - This Irish / English band was named after a horror film they never even saw."

Grappige sites... Tja, dat maakt zo'n topic alweer bijna overbodig

titan (crew)
The waterboys: Ontleend aan het nummer the kids van Lou Reed

Duran duran: Ontleend aan de film Barbarella

The boo radleys: Ontleend aan de film To kill a mockingbird

Zu zu's petals: Ontleend aan de film It's a wonderful life

This mortal coil: Ontleend aan een zin uit een boek van Shakespear

Daft punk: De twee leden van daft punk zaten vroeger in een andere band. In een recensie omschreef een Engelse journalist de muziek van deze band als "daft punk"

Primal scream & Tears for fears: Ontleend aan termen uit de psychologie

De Dijk: Ontleend aan de Zeedijk in Amsterdam

Foutains of Wayne: Vernoemd naar een winkel die fonteinen verkoopt

Godspeed you black emeror: Ontleend aan de naam van een documentaire over "Japanese biker gangs"

Texas: Ontleend aan de film Paris, Texas

Depeche mode: Naam overgenomen van een Frans modeblad

Belle and Sebastian: Vernoemd naar een boek waar ook nog een televisieserie van gemaakt is

Cocteau twins: Ontleend aan een nummer uit het liverepertoire van de vroege simple minds

Catherine wheel: Vernoemd naar een middeleeuws martelwerktuig

Madrugada: Spaanse benaming voor het eerste uur na de zonsopgang

Franz Ferdinand: De moord op deze Oostenrijkse legerofficier in 1914 in Sarajevo was het startsein voor de eerste wereldoorlog

Bettie serveert: Ontleend aan de Nederlandse tenissster Bettie Stöve

Legowelt : de muziek is als een legowereld: met je fantasie en geestelijk vermogen bouw je je eigen wereld.

JonnieBrasco schreef:

. Zelf denk ik meteen aan het bekende en flauwe voorbeeld van 10CC, die hun naam ontleenden aan de inhoud van de gemiddelde mannelijke zaadlozing
zelfde betekenis, andere naam is The Lovin' Spoonful

Veruca Salt - karakter uit Charlie and the Chocolat Factory (Willie Wonka)

Toto - naar het hondje uit The Wizard of Oz en afgeleidt van de naam Robert Toteaux (die je uitspreekt als toto) das de echte naam van leadzanger Bobby Kimball.

TOTO schreef:

Toto - naar het hondje uit The Wizard of Oz en afgeleidt van de naam Robert Toteaux (die je uitspreekt als toto) das de echte naam van leadzanger Bobby Kimball.

Waarom hebben ze de band dan niet Bobby genoemd, naar het hondje uit Kuifje en de voornaam van leadzanger Bobby Kimball?

gemaster schreef:

Waarom hebben ze de band dan niet Bobby genoemd, naar het hondje uit Kuifje en de voornaam van leadzanger Bobby Kimball?

lol

10 CC : naar de hoeveelheid sperma die vrijkomt bij een zaadlozing

Was gister Sabotage van Hitchcock aan het kijken en daarin keken ze een heel oude Disney genaamd: Who killed Cock Robin?

Via de link van koekebakker kwam ik er achter dat daar de naam ook echt vandaan komt.

altijd al willen weten hoe good charlotte aan hun bandnaam is gekomen?

vroeger toen ze klein waren las hun moeder altijd het boek good charlotte aan hun voor, dat ging over een klein meisje die allemaal avonturen meemaakte...

Midge Ure (bekend van Ultravox)

heet eigenlijk Jim Ure
Jim achterstevoren gespeld, is MIJ, en een beetje gehusseld met letters, hence: Midge Ure.

weet iemand waarvan de naam sigur ros komt

"the name of the band, sigur rós, is actually the name of jónsi's little sister, except it's spelled sigurrós. she was born at the same time as the band formed. sigur rós translates to 'victory rose'."

(bron: http://www.sigur-ros.co.uk/ban...)

Typevouten maken we allemaal weleens, en zo kwam Onakentona aan zijn naam. 'Ons kent ons', moest het zijn.

linkin park (wie kent het niet )
heette eerst xero na wat muziek gemaakt te hebben en hits op hun naam hebben gezet werd het tijd voor een beter pakkende naam
ze dachten aan: linqoln park vernoemd naar een park in amerika maar dat ging niet door er konden meer bands zo heten. dus verdraaide ze linqoln park to linkin park .

thnx

Geronimootje schreef:

Midge Ure (bekend van Ultravox)

heet eigenlijk Jim Ure
Jim achterstevoren gespeld, is MIJ, en een beetje gehusseld met letters, hence: Midge Ure.

Husselen met letters? "Midge" lijkt mij de manier waarop een engels sprekende "mij" zou uitspreken.

chester schreef:

linkin park (wie kent het niet )
heette eerst xero na wat muziek gemaakt te hebben en hits op hun naam hebben gezet werd het tijd voor een beter pakkende naam
ze dachten aan: linqoln park vernoemd naar een park in amerika maar dat ging niet door er konden meer bands zo heten. dus verdraaide ze linqoln park to linkin park .

thnx

Het verhaal gaat dat ze dichter bij Limp Bizkit in de cd-bakken wilden staan.

hahaha grappig als jij het beter weet tuurlijk niet
hebben ze het tegen je gezegt heb je een kruisverhoor gehouden ze ontvoerd en gedwongen iets te vertellen je ziet dat ik een levendige fantasie heb maar wat weet jij er nou van het enige wat ik nog te zeggen heb

pha ben ik ff blij dat ik een fan van hun ben en niet van die Limp Bizkit

chester schreef:

hahaha grappig als jij het beter weet tuurlijk niet
hebben ze het tegen je gezegt heb je een kruisverhoor gehouden ze ontvoerd en gedwongen iets te vertellen je ziet dat ik een levendige fantasie heb maar wat weet jij er nou van het enige wat ik nog te zeggen heb

Ik zei: het verhaal gaat. Je bent trouwens behoorlijk opgefokt voor een snotneus

wat nou snotneus en opgefokt???
ik vroeg je trouwens wat!!!!!
maar goed ik ga er niet zomaar van uit dat het zo is want jou verhaal staat NERGENS OP INTERNET TE VINDEN SNOTNEUS

Maar de waarheid is dan ook niet op internet te vinden.

tuulijk ( ik tiep niet fout ik ga niet weer nerd-achtig doen ) chester zegt dat fans alles voor hem zijn zou hij ze dan voorliegen?? dag het tog ff niet he?
mike shinoda is een keer punk'd geweest en hebben ze ook gewoon laten zien dus ze hebben niks verborgen gehouden
maarum mensen laten we dit op het onderwerp houden discussies over linkin park kunnen ook in de topic : linkin park

Er is nu al een peer keer gevraagd of je je berichten een beetje leesbaar wilt maken. Hoofdletters en leestekens graag.

Ook goed. Maar wees gewaarschuwd. Dan ben ik echt ontzettend nerd-achtig bezig.
Ik typ meestal altijd zo, behalve in werkstukken.
Het is redelijk te doen alleen ik verander het als mensen er last van hebben. Mijn excuses.
Kunnen we ons niet richten op het onderwerp zoals gevraagd? Dat zou ik ook erg op prijs stellen.
( O mangg, ik doe nu wel erg nerdo )
Tot zoverre mijn bericht; hartelijk dank voor uw aandacht ( ik ben afschuwelijk zo he vind u ook niet ) .

Wat is dat toch met dat nerd gedrag? Als je netjes tikt dan ben je ineens een nerd?

dutch2
Chester schreef:
Tot zoverre mijn bericht; hartelijk dank voor uw aandacht ( ik ben afschuwelijk zo he vind u ook niet ) .
Nee hoor, je bent in ieder geval leesbaar zo en dat is al een hele vooruitgang.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.