MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Onderzoekje over covers

zoeken in:
Ik moet voor CKV een onderzoek houden over covers, hoe ze ontstaan, waarom en of het een succes is.

Maar het is nogal moeilijk om hier veel info over te krijgen, en een heel verslag van 25 bladzijdes te schrijven. Dus ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen met deze deelvraag

Waren de nummers van vroeger ook een hit en heeft dat invloed op de populariteit van de covers nu?

En kunnen jullie misschien ook helpen met het aanvullen van deze lijst?

Nummer: Artiest: Hoogste notering: Jaar:
Denis Blondie 1 1978
Denis Georgina Verbaan 30 2002

Danku alvast

jemig, waar ben je aan begonnen ?!?

Ink
vigil schreef:
waar ben je aan begonnen ?!?

maar om in je genre te blijven

My Generation The Who ? 1965
My Generation Direct ? 2001

sq
Lindaa schreef:

Nummer: Artiest: Hoogste notering: Jaar:
Denis Blondie 1 1978
Denis Georgina Verbaan 30 2002

Danku alvast

Denis van Blondie zelf ook al een cover

Notering wordt lastig want het origineel dateert van vóór de top40 volgens mij: Randy and The Rainbows.

Bob Dylan - One More Cup of Coffee
White Stripes - One More Cup of Coffee

Dolly Parton - Jolene
White Stripes - Jolene

Dusty Springfield - I Don't Know what to do with Myself
White Stripes - ,, ,,

Volgens mij worden de meeste covers hits omdat ze voor een gemiddelde luisteraar een leuke balans hebben tussen herkenbare elementen (de tekst, bijvoorbeeld ) maar ook iets nieuws toevoegen, een exacte kopie is geen goede cover.
Aan de ene kant heeft een nummer bewezen dat het een succes kan worden, dus voor mensen die het niet kennen is er een grote kans dat het ze net als voorheen aanspreekt. En de mensen die het origineel herkennen denken 'gôh wat leuk, dat is...', maar dan net effe anders.

- tim maia, i don't know what to do with myself (lol)

Tainted Love
http://en.wikipedia.org/wik...

Kun je wel een paar pagina`s mee vullen.

En richt je ook eens op de Absolute Meester, Joe Cover.

wel heb ik ooit: 'Long Time' van de Ying yang twins is gewoon een cover van 'Belle' Al Green.

Haha ja, tis echt heel moeilijk om hier iets over te schrijven.. Heb echt al zoveel hitlijsten op 538.nl doorgespit, maar dat duurt zo lang..

platedraaier schreef:
Tainted Love
http://en.wikipedia.org/wik...

Kun je wel een paar pagina`s mee vullen.

Bedankt! Hier kan ik idd wel wat mee denk ik!

Probeer ook eens het boek "The Originals" van Arnold Rypens. Heeft ook een site http://www.originals.be waarin hij op zoek gaat naar de originele versies van huidige hits.

Nog meer die me kunnen helpen?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:27 uur

geplaatst: vandaag om 23:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.