MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Lekker retro: cassettebandjes

zoeken in:
Echt met geweldige nostalgie een kwartier door deze site heen lopen klikken:

http://c-90.nm.ru

mijn favorieten waren altijd:

(afbeelding)

(afbeelding)

wat een feest was dat toch altijd als je weer nieuwe bandjes had gekocht

titan (crew)
Grappig ja, chrome, metal en normal waren toen gevleugelde begrippen . Ik kwam een hoop oude bekende tegen bij Sony en Basf. Heb er momenteel nog altijd een paar honderd thuis liggen. Uitzoeken, overzetten, op cd aanschaffen e.d. is een proces waar ik al jaren mee bezig ben en wat nog wel een paar jaar zal duren ben ik bang.

Kos
Die SA-90 komt wel duidelijk het meest voor ja.

En dan van de radio alle liedje opnemen. Knippend en plakkend. Those good old days...

Yak
brooklyn schreef:

En dan van de radio alle liedje opnemen. Knippend en plakkend. Those good old days...

Jaa... je had alleen nog niet door dat het constant van de ene tape naar de andere overzette een behoorlijk ruk geluid opleverde. Elke keer van tape naar tape was toch 10% kwaliteitsverlies, of zo?

Ik heb er trouwens nog een hele sloot, van die tapes. Alleen jammer genoeg het meeste van mijn For Those Who Like To Groove tapes kwijtgeraakt.

(afbeelding)

(Vooral die plakband doet het 'm )

Heb nog een heel cassettekoffertje vol met oude opnames van De Rechtvaardige Rechters en Het Leugenpaleis. De radio was vroeger ook beter eigenlijk

JonnieBrasco
Wat zijn cd's toch gemakkelijke dingen eigenlijk, he?

Cassettebandjes... Sony, Maxell, TDK, daar heb ik ze nog van, die paar die ik niet weggegooid heb. Ik had ook 'Yoko'-bandjes vroeger (staan niet op die site), van die zwart met gele bandjes die om 1 of andere reden na 4 keer luisteren kapot waren; dan kon je weer een kwartier met de schroevendraaier in de ingewanden van je recorder gaan pulken.....

Ik heb nog maar een paar bandjes dus, er zit een bandje bij waarbij ik zelf de nummers enthousiast aankondig. En ook een bandje waar erg freaky twee tellingen genoteerd staan Eén voor die oude Realstick recorder, en een voor die andere (weet het merk niet meer).
Het was ook altijd zo'n gefreubel om een nummer dat ergens middenin stond te overschrijven door een nieuw nummer die je dan vaak moest afkappen. Want het was altijd rekenen; de teller halverwege op '0' zetten was vanwege het veranderende toerental ook niet echt slim

Aaaaah, die Maxell van Jordy is echt een klassieker zeg. Daarop nam ik altijd de mellow edities van houseparty op. Vorig jaar had een vriend van me een oude Opel Ascona gekocht en die kon alleen bandjes afspelen, dus toen ben ik nog eens een oude la gaan doorzoeken. Ik kwam helaas weinig bruikbaars meer tegen, het meeste was stuitend slechte house uit de begin jaren '90.

Jaaaaaa TDK SA-90, en dan vooral maar opnemen op zondag. De top 50, gepresenteerd door Frits Spits. Op die avond werd er niet doorheen geluld, en kon je nummers dus in zijn geheel opnemen.
En dan zelf een hoesje typen en over het originele hoesje heen vouwen.
Dan gaat het nu allemaal wel wat makkelijker

ElMeroMero
*vervelende herinneringen aan slierten uit mijn cassettedeck peuteren met een ballpoint*

Kortom, ik + cassettebandjes = spaghetti

Of cassettebandjes die bleven steken in mijn cassettedeck, waardoor deze kluns iets te hard aan het klepje ging sjorren met als gevolg een gebroken klepje: heel leuk allemaal

En áltijd met de allerdierbaarste cassettes ook nog. Tssss. Nostalgie, nergens goed voor: cassettes = rommel.

Hier had ik er ook heel veel van:

(afbeelding)

Deze en SA-90. Waren verre weg het fijnst.

Ik heb ze nog allemaal, ze staan onder mijn bed en onder in een kast. Ik teepte eind jaren '80/begin jaren '90 altijd de leuke liedjes uit de top 40.

herman schreef:

Daar had ik altijd de 60 minuten versie van.

SA-90 voor lange albums (met daar achter soms nog een cd-single)
D-60 voor kortere albums

en heeeel soms konden er 2 albums op een SA-90 (Nas-Illmatic en Warren G - Regulate, haha)

herman schreef:

(afbeelding)

Deze en SA-90. Waren verre weg het fijnst.

Nee die waren helemaal niet fijn: je merkte echt wel het verschil met de SA-90. Alleen kocht ik deze ook als mijn zakgeld niet toereikend was

Ik voelde me altijd heel stoer met deze:

(afbeelding)

Waren wel iets duurder maar dan had je tenminste het idee dat je iets goeds had

Leuk, ik heb ze nog lang gebruikt. Tot ruim twee jaar terug. Toen kon ik ineens cd's opnemen en had ik ook een discman ipv een walkman. Omdat ik altijd nog meer cd's op bandjes opnam (lenen bij de bieb en op een bandje zetten) dan dat ik cd's kocht en omdat mijn walkman nog niet stukging heb ik dat ding nog lang gehad. Ik schat dat ik ergens rond de 1000 van die dingen heb liggen. Mijn favoriet was (toen ik iets meer te besteden had) die Maxell bandjes van Jordy. Die waren in mijn beleveing beter dan TDK-SA. Basf ben ik op mijn twaalfde ofzo gaan boycotten wegens een milieuschandaal (en sindsdien nooit meer gekocht, niet zozeer wegens dat milieuschandaal, maar gewoon omdat ik dat nooit deed).

Het begon rond 1983. Toen had ik zo'n monoradiootje met ingebouwde microfoon èn 1 cassettedeck en nam ik liedjes op van de radio. Eerst een afdankertje. Toen ging dat ding kapot en toen zelfs mij oom hem niet gemaakt kreeg en ik verdrietig was kochten mijn ouders een nieuwe voor me. Soms kondigde ook nog zelf aan en af. Af en toe mocht ik van mijn moeder een hele elpee lenen bij de bibliobus. Later had ik een stereoding met dubbelcassettedeck. Daar had ik ook heel erg lang voor gespaard. Daar was ik erg blij mee. Nog later sloot ik er mijn eerste cd-speler op aan en later kocht ik een stereotoren die zo goed bleek dat hij nu nog goed werkt (en alle gekopieerde cd's moeiteloos draait, ondanks dat het ding van ver voor het CD-r tijdperk is). Behalve het cassettedeck. Dat heeft kuren, maar ik gebruik 'm toch haast nooit meer.

Ja, het is een soort rangorde: TDK-D, TDK-SA, TDK-SAX. Die laatste kocht ik ook wel 's, maar echt alleen als ik geld teveel had.

Ik heb overigens nog een prima walkman en werkend cassettedeck, dus af en toe zet ik ook nog wel een bandje op. Ik heb er ook wel wat (waaronder het debuut van Bis ) gekregen van een oude vriendin die ze toch niet meer draaide. Ik denk dat ik er nog zo'n 250 a 300 heb. 1000 is ook wel erg veel! Maar jij bent ook langer dan ik groot-consument van muziek geweest in het pre-CD-tijdperk, Starbright Boy.

(afbeelding)

Lekker goedkoop waren deze.
Het gros van m'n casette's heb ik eigenlijk niet meer. Als ik iets op CD koop gooi ik het (in slechte staat verkerende) tape-je meestal weg. Misschien wel een leuk idee om er in elk geval van elk type 1 te bewaren.

Kos
Ik heb ze allemaal nog. .

Dionysos
Wat ben ik blij dat die ondingen niet meer nodig zijn.

Spoelen is voor plebs!

cassettebandjes zijn cool

ik gebruik ze nog steeds hoor
bezit momenteel niet eens een cd-speler (mis het ook niet)
pc voldoet prima

Yak schreef:

Alleen jammer genoeg het meeste van mijn For Those Who Like To Groove tapes kwijtgeraakt.

Ik neem aan dat je weet hoe je deze mixen op eh...een andere manier kunt verkrijgen?

In Muziek > Koop en Ruil > Cassettebandjes:

Wie heeft er nog cassettebandjes en een cassettespeler/tapedeck? is er nog markt voor??

In sommige genres zijn cassettebandjes nog de belangrijkste geluidsdrager, bv. noise en power electronics.

En in veel landen zijn cassettes ook nog steeds populairder dan cd's. Zelf heb ik ook nog een cassettedeck en plusminus 300 tapes.

sxesven
herman schreef:
In sommige genres zijn cassettebandjes nog de belangrijkste geluidsdrager, bv. noise en power electronics.

Yup Toevallig hebben Jelle/jeko en ik van de week nog foto's van onze noisetapes in het noisetopic geplaatst.

Bestaat volgens mij al een thread over tapes, trouwens.

DjFrankie (moderator)
Ik heb alleen nog de originele albumcassettes die vroeger uitkwamen, en nog 2 cassettedecks.
Mooiste was Cure - Concert (kant b was daar toen curiosity, destijds zeer gewilde tape).

DjFrankie schreef:
Ik heb alleen nog de originele albumcassettes die vroeger uitkwamen, en nog 2 cassettedecks.
Mooiste was Cure - Concert (kant b was daar toen curiosity, destijds zeer gewilde tape).

..en Faith met op kant b "Carnage Visors"

DjFrankie (moderator)
pjh1967 schreef:
(quote)

..en Faith met op kant b "Carnage Visors"

die staat nu op deluxe versie van Faith, destijds had ik die nog niet ontdekt

Gast
geplaatst: vandaag om 10:25 uur

geplaatst: vandaag om 10:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.