MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Laatste regel de beste?

zoeken in:
Ik heb dit heel vaak en nu ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken:
Als de laatste regel van een nummer echt goed, is het nummer dan ook beter?

Ik heb dat bij veel nummers, om een paar te noemen:

Tears For Fears:
Start of the breakdown:Is this the start of the breakdown? I can't understand you
The working Hour: Find out, find out, what this fear is about.

Dire straits, Telegraph road
From all these signs saying 'Sorry but we're closed, all the way down the telegraph road.'

Robbie Williams, Advertising space:
I've seen your daughter, man she's cute.
Boy, she looks a lot like you.

Sea song - Robert Wyatt: We're not alone
Ashes to ashes- David Bowie: My momma said, to get things done, you better not mess with Major Tom

lambf
OldSkool schreef:

Als de laatste regel van een nummer echt goed, is het nummer dan ook beter?

Nee, dat vind ik niet. Ligt er natuurlijk aan over welke muziek je het hebt , maar dan nog ben ik het niet met je eens.

Ik vind ook vaak de brug naar het refrein erg mooi, maar volgens mij is het totaal willekeurig waar de mooiste regel staat.

De beste regel staat vaak aan het begin, volgens mij.

Bobiej
De laatste regel is meestal de mooiste, als afsluiting van een nummer.

I'm not afraid of what you have just done
(But of) what you've just become...

Uit Weakness, van Opeth.

MetalDex
Ligt eraan als het nummer ook met een outro oid eindigt, dan is het inderdaad een mooie afsluiting van een nummer, maar dat mag ook gerust een herhaling van één zinnetje zijn. Als het nummer eindigt met het refrein dan is het meestal de laatste regel uit het laatste couplet. Maar soms vallen mij ook leuke woordspelingen op die ik erg mooi vind, dan hoeft het nog niet eens een hele doordringende tekst te zijn. Megadeth vind ik hier erg sterk in. Ik ben vandaag het nieuwste album aan het luisteren en daar vielen mij ook weer mooie/leuke stukjes op, bijv: Jihad Joe uit Amerikhastan. Of How can there be any logic in biological war uit Washington Is Next!. Ligt totaal aan de sfeer, opbouw en bedoeling van het nummer.

herman schreef:
De beste regel staat vaak aan het begin, volgens mij.

Noem eens een voorbeeld?

Benno
OldSkool schreef:
(quote)

Noem eens een voorbeeld?

Blue van Joni Mitchell:

Blue, songs are like tattoos

Tegenover de laatste regel:

There is your song from me

Dim
Meestal is de eerste regel beter, of in elk geval interessanter dan de laatste. De laatste regel is maar al te vaak een zin die al eerder in het nummer voorkwam (of gewoon de laatste zin van het refrein is, zoals MetalDex al zei).

Nummers die niet eindigen met het refrein, hebben meer kans op een mooie laatste regel. Hotel California van The Eagles bijvoorbeeld,"you can check out anytime you like, but you can never leave", met nog een mooi instrumentaal stuk erachteraan.

Woordspelingen komen inderdaad ook voor. Axl Rose zegt als laatste in het nummer Civil War van Guns N' Roses "What's so civil 'bout war anyway?"

Overigens wel een leuk bruggetje naar een nieuwe vraag: Wie kent een nummer waarbij de eerste regel hetzelfde is als de laatste (suffe housedeuntjes die uberhaupt maar uit een regel bestaan niet meegerekend)?

In die laatste categorie noem ik zelf Klein Orkest met Verloren Tijd, dat begint en eindigt met "Er is een man laatst doodgegaan, die nog geen dag van zijn bestaan tevreden was, maar dat begreep hij pas, toen er geen weg terug meer was".

Dim schreef:
...

Overigens wel een leuk bruggetje naar een nieuwe vraag: Wie kent een nummer waarbij de eerste regel hetzelfde is als de laatste (suffe housedeuntjes die uberhaupt maar uit een regel bestaan niet meegerekend)?

....

Flogging Molly - Tomorrow Comes A Day To Soon

Een geweldig nummer!

Nu voel ik mezelf godse slim.

The Beatles - The End:

'And in the end
The love you take
Is equal to the love
You make'

The Doors - The End

'This is the end'

Heel die tekst is een prachtig gedicht. Prachtige openingszin en het sluit ook prachtig af.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.