Muziek / Algemeen / Filmmuziek in Concert
zoeken in:
0
geplaatst: 30 januari 2005, 22:25 uur
Na met een vriend gisteravond het Rotterdams Philharmonisch Orkest live gezien te hebben, is mijn waardering voor filmmuziek in het algemeen weer een trede gestegen. Ze speelden niets minder dan The Guns of Naverone, Psycho, Schindler's List en Star Wars, en dat met een geweldige precisie, vol gevoel en wel heel erg dicht naast de originele opname! Om deze muziek zo overweldigend vlak onder je neus gespeeld te zien (we zaten vlak naast de orkest bak!) is een hele belevenis, en veranderd toch weer je manier van luisteren naar de muziek.
Het leverde ook enkele interessante vragen op, zoals hoe zou het zijn om naast deze geweldige stukken ook andere (klassieke) scores live gespeeld te zien? En welke muziekstukken zou je dan uitkiezen? Mijn vraag is dan ook; welke zou jij graag opgevoerd zien worden door een groots orkest? Zou het niet ergens mogelijk zijn om een soort poll op te zetten, waarvoor mensen kunnen stemmen en een groot orkest het opvoert? (we nemen het Rotterdams Philharmonisch maar, het is toch briljant).
We beginnen maar alvast op MusicMeter, dus zet hier je top 5 van suites die jij graag opgevoerd ziet worden.
De mijne is (in bijna willekeurige volgorde):
1) John Williams - Jurassic Park
2) John Williams - Saving Private Ryan
3) Patrick Doyle - Mary Shelley's Frankenstein
4) John Williams - Indiana Jones
5) Thomas Newman - The Shawshank Redemption
Ik heb bewust muziek met veel koorwerk buitengesloten, omdat ik tenenkrommend heb zitten luisteren naar de live opvoering op tv van John Debney's Passion of the Christ suite. Volgens mij komt koor in het echt niet goed over, en klinken juist de 'echte' orkeststukken het best over. John Williams is de meester op dit gebied, vandaar vooral werk van hem.
Muziek als Unbreakable, The Village (omdat Schindler's viool ook al zo mooi klonk) en Batman zijn scores die er net buiten vallen, maar zeker ook erg vet zouden klinken volgens mij!
Wat ik gisteravond heb gehoord heb ik expres buitengesloten, dat ken ik nu wel :-d
Het leverde ook enkele interessante vragen op, zoals hoe zou het zijn om naast deze geweldige stukken ook andere (klassieke) scores live gespeeld te zien? En welke muziekstukken zou je dan uitkiezen? Mijn vraag is dan ook; welke zou jij graag opgevoerd zien worden door een groots orkest? Zou het niet ergens mogelijk zijn om een soort poll op te zetten, waarvoor mensen kunnen stemmen en een groot orkest het opvoert? (we nemen het Rotterdams Philharmonisch maar, het is toch briljant).
We beginnen maar alvast op MusicMeter, dus zet hier je top 5 van suites die jij graag opgevoerd ziet worden.
De mijne is (in bijna willekeurige volgorde):
1) John Williams - Jurassic Park
2) John Williams - Saving Private Ryan
3) Patrick Doyle - Mary Shelley's Frankenstein
4) John Williams - Indiana Jones
5) Thomas Newman - The Shawshank Redemption
Ik heb bewust muziek met veel koorwerk buitengesloten, omdat ik tenenkrommend heb zitten luisteren naar de live opvoering op tv van John Debney's Passion of the Christ suite. Volgens mij komt koor in het echt niet goed over, en klinken juist de 'echte' orkeststukken het best over. John Williams is de meester op dit gebied, vandaar vooral werk van hem.
Muziek als Unbreakable, The Village (omdat Schindler's viool ook al zo mooi klonk) en Batman zijn scores die er net buiten vallen, maar zeker ook erg vet zouden klinken volgens mij!
Wat ik gisteravond heb gehoord heb ik expres buitengesloten, dat ken ik nu wel :-d
0
geplaatst: 30 januari 2005, 22:50 uur
Ja ik kende dat ook al goed genoeg en vond het nu niet echt bijzonder om daar naar toe te gaan. Alhoewel het Rotterdams Phil natuurlijk het Metropole met slag en wimpel verslaat
Maar nog wel naar het Iffr geweest of enkel het concert?
Maar nog wel naar het Iffr geweest of enkel het concert?
0
geplaatst: 31 januari 2005, 08:58 uur
Nou, we kwamen nog maar net van de Outdoor (soort kamp) van school af, en erna gingen we meteen door naar een (flink vet, btw) Electro feest. Dus nee, tijd voor het Film Festival was er niet 

0
geplaatst: 6 februari 2005, 15:48 uur
Aaaaaargh!
Ik ontdek dit bericht nu pas. Maar je had er al een boel van vertelt. Leuk dat je geweest bent en kon gaan.
Ik ontdek dit bericht nu pas. Maar je had er al een boel van vertelt. Leuk dat je geweest bent en kon gaan.
0
geplaatst: 6 februari 2005, 17:01 uur
Ik kies eerder voor het Vlaams Radio Orkest. Mijn top-5 zou zelfs zonder LOTR zijn aangezien ik dat al eens live hoorde. 
- Gelijk wat van The matrix-trilogie. Moet enorm indrukwekkend zijn.
- Main Theme van Independence Day - David Arnold
- Journey to the Line - Hans Zimmer (al heb ik een cd waarop een liverecording te vinden is ...)
- Iets met cello, Seven years in Tibet, Snow Falling on Cedars ...
- Een score met vocalsolo's, dus geen koor

- Gelijk wat van The matrix-trilogie. Moet enorm indrukwekkend zijn.
- Main Theme van Independence Day - David Arnold
- Journey to the Line - Hans Zimmer (al heb ik een cd waarop een liverecording te vinden is ...)
- Iets met cello, Seven years in Tibet, Snow Falling on Cedars ...
- Een score met vocalsolo's, dus geen koor
0
geplaatst: 6 februari 2005, 18:28 uur
Iets van bv de Davis Reloaded suite live zou al werelds zijn! Probleem met Journey to the Line als bij het Zimmer concert is dat dit gewoon stukken stukken minder is qua impact dan op cd. Vooral vanwege het probleem van synthsizers wat in de weg zit.
4 andere toevoegingen:
-iets van Zbigniew Preisner, vooral zijn manier om een groots orkest zo gedetailleerd te laten klinken en om te toveren in een geluid wat doet denken aan veel minder dan er werkelijk aan het spelen is
-een groot symfonisch stuk van James Horner, zo'n lang spektakel stuk: Our Best Hope van Deep Impact of nog beter Betrayal van Enemy at the Gates
-een wat korter stuk van Horner met dat weergaloze energieke karater met piano: of de opening van Bicentennial Man of van A Beautiful Mind
-een montage van Kawai stukken uit zijn gehele carriere
4 andere toevoegingen:
-iets van Zbigniew Preisner, vooral zijn manier om een groots orkest zo gedetailleerd te laten klinken en om te toveren in een geluid wat doet denken aan veel minder dan er werkelijk aan het spelen is
-een groot symfonisch stuk van James Horner, zo'n lang spektakel stuk: Our Best Hope van Deep Impact of nog beter Betrayal van Enemy at the Gates
-een wat korter stuk van Horner met dat weergaloze energieke karater met piano: of de opening van Bicentennial Man of van A Beautiful Mind
-een montage van Kawai stukken uit zijn gehele carriere
0
geplaatst: 10 maart 2005, 12:35 uur
1. E.T.
2. Once Upon Time In America
3. Jurassic Park
4. Gladiator
5. Duel Of The Fates / Phantom Menace
2. Once Upon Time In America
3. Jurassic Park
4. Gladiator
5. Duel Of The Fates / Phantom Menace
0
geplaatst: 11 maart 2005, 19:14 uur
Oeh, Duel of the Fates live... als ze dan het koor juist krijgen, moet dat inderdaad spectaculair zijn 
Gladiator vraag k me af hoe dat gaat klinken, gezien veel delen elektronisch zijn
Interessante, hoewel redelijk voorspelbare, lijst verder

Gladiator vraag k me af hoe dat gaat klinken, gezien veel delen elektronisch zijn

Interessante, hoewel redelijk voorspelbare, lijst verder

* denotes required fields.