MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Mijlpalen (in de muziekwereld)

zoeken in:
Welke nummers of albums hebben voor een ommezwaai in de muziekwereld gezorgt? Welke nummers warend e eerste in hun genre? Wat veroorzaakte het en wat valt er nog over te vertellen?

Allemaal interesante vragen natuurlijk. Laten we hier eventjes mijlpalen in de muziekwereld verzamelen (en daarom moeten die nummers/album niet echt superbekent zijn).

Ik begin:

Black Sabbath - Black Sabbath
--> Album: Black Sabbath (1970)

Lyrics:
What is this that stands before me?
Figure in black which points at me
Turn around quick, and start to run
Find out I'm the chosen one
Oh nooo!
Big black shape with eyes of fire
Telling people their desire
Satan's sitting there, he's smiling
Watches those flames get higher and higher
Oh no, no, please God help me!
Is it the end, my friend?
Satan's coming 'round the bend
People running 'cause they're scared
The people better go and beware!
No, no, please, no!

--> video: http://youtube.com/watch?v=...

--> waarom: Het was het eerst metalnummer allertijden.
En het nummer is ook fucking zalig.

1972: Marvin Gaye - What's going on..

De belangrijkste en invloedrijkste soul / R&B plaat ooit!

Na jaren als onderdeel van de hit-single machine Motown te hebben gewerkt, nam zanger en muzikant Marvin Gaye (ondanks enige tegenwerking van Motown baas Berry Gordy) nu het heft in eigen handen.
Hij componeerde & produceerde in 10 dagen (één van) de eerste full length concept R&B platen.
Niet alleen de liedjes kregen inhoud en samenhang, maar ook de sound van Motown was veranderd; van shoop shoop melodietjes, naar een volwassen samensmelting van Soul, R&B, funk en jazz.

Marvin Gaye en Stevie Wonder ("Songs in the key of life" mag ook wel een mijlpaal heten dacht ik zo ) zouden in de jaren 70 de zwarte muziek domineren, en tot de dag van vandaag inspireren.

The Mothers of Invention - Freak Out! (1966)

The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

The Doors - The Doors (1967)

Blue Cheer - Vincebus Eruptum (1968)

Captain Beefheart and the Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969)

Oké, omdat het (zoals de meeste muziek lijstjes in Nederland) anders wel heel erg een rock en gitaar topic dreigt te worden:

1979: Fatback - "King Tim III (Personality Jock)"

Ze worden ook wel The Fatback band genoemd.
Het begin van de (opgenomen) hip-hop, hoewel James Brown (meest gesamplede artiest ooit??) eigenlijk ook al rapte natuurlijk...
Eigenlijk was het een B kantje van het nummer "You're My Candy Sweet". Dit nummer flopte gigantisch, maar deze B kant werd wel opgepikt door de radiostations.

en ja, deze release was eerder dan het veel invloedrijkere "Rapper's delight" van The Sugarhill Gang, al was het maar een paar weken.

edit: en toch nog eentje voor de gitaar fetishisten:

1967: The Jimi Hendrix Experience - "Are You Experienced?"

Simpelweg omdat het het debuut is van de beste gitarist ooit.
Laat ik het zo zeggen: hij gaf een hele nieuwe betekenis aan het woorden "gitaar spelen".

EVANSHEWSON
P. de Clown schreef:
1972: Marvin Gaye - What's going on..

De belangrijkste en invloedrijkste soul / R&B plaat ooit!

Na jaren als onderdeel van de hit-single machine Motown te hebben gewerkt, nam zanger en muzikant Marvin Gaye (ondanks enige tegenwerking van Motown baas Berry Gordy) nu het heft in eigen handen.
Hij componeerde & produceerde in 10 dagen (één van) de eerste full length concept R&B platen.
Niet alleen de liedjes kregen inhoud en samenhang, maar ook de sound van Motown was veranderd; van shoop shoop melodietjes, naar een volwassen samensmelting van Soul, R&B, funk en jazz.

Marvin Gaye en Stevie Wonder ("Songs in the key of life" mag ook wel een mijlpaal heten dacht ik zo ) zouden in de jaren 70 de zwarte muziek domineren, en tot de dag van vandaag inspireren.

Wàt Marvin Gaye betreft : Groot Gelijk, ik heb dat album ook, dat is misschien het allerbeste SOULALBUM allertijden, toch ?
Songs in the Key of Life komt héél Close !

Ik completeer met nog wat Mijlpalen ;

1) What's Going on (Marvin Gaye) om bovenvermelde redenen !
2) Revolver (Beatles) ; klinkt totaal onverouderd na dikke 40 jaar, hetgeen je van Sgt. Pepper niet echt kunt zeggen;
3) Tommy (The Who) zowat de eerste echte rockopera, en wàt voor één, een echte klassieker van formaat !
4) Remain in Light (Talking Heads) ; Niet Paul Simon was de eerste om een wereldplaat te maken (Graceland) die gebaseerd was op het verenigen van Afrikaanse muziek met Westerse muziek, luister naar deze van de Heads en je begrijpt !
5) Led Zeppelin IV : Een wereldplaat in het Hardrockgenre; Een plaat wààr zowel Black Dog, Rock'n Roll, Going to California en Stairway to Heaven op staat en hiermee een blauwdruk vormt voor wàt Hardrock moet zijn !
6) Voor de Overlevenden (Boudewijn de Groot) Mijlpaal in de Nederlandstalige rock/chanson. De nummers op deze plaat zijn van een duizelingwekkend hoog niveau, Lennart Nijgh kon met de Nederlandse Taal omgaan zodanig dàt dit NET zo vlot klonk als Engelstalige rock !
7) Bitches Brew (Miles Davis) Dé man die haast eigenhandig de FUSION uitvond, een mengvorm van pop en jazz !
Let it Bleed (Rolling Stones) Tijdloze rock van een immense schoonheid dat nooit gedateerd kàn klinken
9) Sign O' The Times (Prince) Méér dan tijdloos R&B/Soul/Funk/Popalbum en dus eigenlijk dé ideale Fusion, een goudmijn van een plaat voor samplers dus;
10) Ziggy Stardust (David Bowie) Voluit The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Bowie was in de early seventies één van de eersten die een conceptplaat bedacht over een fictieve rock'n rollster; De verkleedpartij, het theater errond was strikt muziklaal niet nodig maar draagde bij om dat beeld van Ziggy nooit meer te vergeten !

Kan er eigenlijk nog wel een handvol opsommen, maar nu is het aan U :

pet
Er is een boek op de markt dat 1001 albums heet, geschreven door verschillende muziekjournalisten. Hierin staan de 1001 meest besproken albums aller tijden, inclusief tracklist en een stukje geschiedenis/wetenswaardigheden er om heen.
zie ook de volgende site klik

handsome_devil
Rites of Spring - End on End --> emo

EVANSHEWSON
pet schreef:
Er is een boek op de markt dat 1001 albums heet, geschreven door verschillende muziekjournalisten. Hierin staan de 1001 meest besproken albums aller tijden, inclusief tracklist en een stukje geschiedenis/wetenswaardigheden er om heen.

Jawel, als echte muziekliefhebber heb ik dat al lang in huis, een prachtig naslagwerk. De meeste platen kende/had ik, en zo leer je ook dingen kennen waar je totaal geen weet van had.

Bestaat trouwens ook voor de FILMLIEFHEBBER en dat heet dan
1001 Films !! Wie dus zowel muziek- alsook muziekfanaat is zoals ik die weet wat in huis te halen !

Zéér goede tip is dit !

EVANSHEWSON
pet schreef:

Jawel, als echte muziekliefhebber heb ik dat al lang in huis, een prachtig naslagwerk. De meeste platen kende/had ik, en zo leer je ook dingen kennen waar je totaal geen weet van had.

Bestaat trouwens ook voor de FILMLIEFHEBBER en dat heet dan
1001 Films !! Wie dus zowel muziek- alsook muziekfanaat is zoals ik die weet wat in huis te halen !

Zéér goede tip is dit !

Bob Dylan met Like A Rolling Stone
The Beatles met Sgt. Pepper.
Typischer kan het niet.

pet schreef:

ik heb em ook

leuk boek

Gast
geplaatst: vandaag om 07:17 uur

geplaatst: vandaag om 07:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.