menu

Muziek / Algemeen / Muziek-/Pop-/Tienerprogramma's

zoeken in:
Sheplays
Bij Dave Clark Five - Glad All Over (1964):

Harald wanneer begon Beatclub in Duitsland?

Ik herinner me dat ik jaloers was op de mensen in het oosten van Nederland want die konden de duitse TV zenders ontvangen en dus ook de pop programma's.

Wij hadden toen alleen nog de piratenradio.

*edit: net even een oude schoolagenda erbij gepakt en ja hoor, een foto van DC5 uit de Muziek Express gevonden

avatar van Toon1
Sheplays schreef:
Harald wanneer begon Beatclub in Duitsland?


Heb het ff opgezocht op imdb.com, 25 september 1965 al blijkbaar.

Sheplays
Dan is de volgende vraag, wanneer kreeg Nederland een popprogramma met live optredens? *pijnigt de hersens*

avatar van indana
De vraag of DC5 hits had in Nederland en of dat grote hits waren is niet zo eenvoudig te beantwoorden, om dat zoiets als de top 40 (gebaseerd op verkoopcijfers) in Nederland pas in 1965 in het leven werd geroepen. Het grootste blad wat zich op jongeren richtte voor 1965 (voornamelijk foto's) was toen Muziek Express (opgericht in 1954 door Paul Acket, organisator van concerten o.a en oprichter van het north sea jazz festival). In dit blad nu werd maandelijk een hitparade bij gehouden. (vanaf 1958 een top 15 en vanaf 1962 een top 30, vanaf 1965 een top 50). De samenstelling van die lijst was nogal dubieus. (uiteraard had Acket er belang bij dat artiesten hoog in de hitparade stonden indien hij een concert van die artiesten had georganiseerd, althans dat meen ik mij te herinneren..)

In de muizek expres hitlijsten komen de hits van DC5 6 keer voor.
Glad All Over, van maart tot juni 1964, hoogste notering 6
Bits And Pieces, van mei tot 1juli 964, hoogste notering 12
Can't You See That She's Mine, alleen september 1964 op 20
Catch Us If You Can, alleen oktober 1965 op 26
Everybody Knows, van december 1967 tot februari 1968, hoogste notering 12 (in januari 1968 werd geen hitparade uitgegeven.
No One Can Break A Heart Like You Do, alleen april 1968, hoogste notering 50.

In de top 40 komen 3 hits voor.
Catch Us If You Can, van augustus tot oktober 1965 hoogste notering op 25.
You Got What It Takes, van april tot mei 1967 op 7.
Everybody Knows, van november 1967 tot februari 1968, hoogste notering 29.

De grootste hit in Nederland is ongetwijfeld Glad All Over geweest. Als je de lijsten bekijkt zou je kunnen zeggen dat bijvoorbeeld een zanger als Dave Berry meer en grotere hits heeft gehad.
De DC5 was een aardig bekend bandje in Nederland maar ook niet meer dan dat, en niet te vergelijken met Beatles, The Rolling Stones en The Kinks om maar wat te noemen.
Of de band luid klonk zou ik niet weten, ik weet ook niet of dat nu zo'n grote kwaliteit is. Het was waarschijnlijk ook erg afhankelijk van de instalatie die ze hadden (of konden betalen).
Ik hoop dat je vraag hiermee een beetje beantwoordt is.

avatar van George
Sheplays schreef:
Dan is de volgende vraag, wanneer kreeg Nederland een popprogramma met life optredens? *pijnigt de hersens*


Ik meen dat dit voor het eerst in het VPRO jongerenprogramma ' Hoepla ' gebeurde (1967).

Sheplays
Wat kwam daarna George, Toppop al?

*edit: was het niet Moef-Ga-Ga?

In Moef Ga-Ga kwamen alleen de beste acts uit die tijd in beeld. Dus geen B-acts uit Duitsland of zo, wat wèl het geval was bij Fanclub* van de VARA (gepresenteerd door Sonja Barend). Ook kwamen in Moef Ga Ga geen redactionele jeugditems voorbij over bijvoorbeeld "op hoeveel zakgeld heb je recht". Dat was bij programma's als Fanclub wèl het geval. Moef Ga-Ga bracht uitsluitend non-stop popmuziek met live in de studio de grote nationale èn internationale sterren uit die tijd (al dan niet, maar meestal wél playbackend). Een paar namen: The Easybeats, Pink Floyd, Traffic, Cuby+Blizzards, Jeff Beck, Aretha Franklin, Manfred Mann, the Animals
Bron: zomergasten

Fanclub startte in 1968.
Toppop begon pas in 1970.

Nederland liep dus 3 jaar achter op Duitsland!

avatar van Toon1
@Indiana, dank voor je uitgebreid antwoord. Ik vind het toch wel vreemd dat er pas vanaf 1965 een hitlijst gebaseerd op verkoopcijfers was in Nederland. Hitlijsten voor 1965 zijn dan toch alleen maar een beetje een graadmeter voor succes i.p.v. accurate lijsten. Volgens mij zijn er in België nochtans al lijsten gebaseerd op verkoopcijfers sinds 1959, alhoewel je me nu ook helemaal aan het twijfelen brengt want het lijkt me sterk dat Nederland zes jaar achterloopt op België.
Het is wel duidelijk dan dat de aanhang van de DC5 op het continent nog wat kleiner was dan in de UK en maar een fractie van wat het was in de VS. Een zestal hit(je)s op evenveel jaar is niet zo veel.

Nog een vraag: hoe zit dat dan in de VS? Ik weet dat je Billboard hebt, en dat is gebaseerd op officiële verkoopcijfers. En Cashbox dan? Dat is gewoon een willekeurige hitlijst, zoals Muziek Express?

avatar van George
SHEPLAYS , Toppop was eigenlijk een heel ander soort programma en het eerste top 40 ' magazine '. Meestal play-back of clips en geen live optredens zoals de VPRO uitzond. Ik kan mij herinneren dat de VPRO als enige omroep eind jaren zestig , begin jaren zeventig prachtige concerten van o.a. Zappa , Byrds , Flying Burrito Bros., Canned Heat uitzond.
Verder had je begin jaren zestig het door Herman Stok gepresenteerde ' Top of Flop ' . Hij legde zelf het plaatje op de pick-up of was het de jukebox die hij bediende ? Een jury beoordeelde de kwaliteit van de plaat. Een toeter en vooral het geluid daarvan vormde een belangrijk attribuut bij dit programma.

Sheplays
Dank je George, voor refreshing my memory.

Ken je dappere dodo nog?

Herman Stok's 'Top of Flop' stemde The Beatles geloof ik weg als Flop ik herinner het me nog goed..

*edit; zie hier

avatar van Toon1
Dave Clark Five-discussie hier!

Edit: ik heb wel al eens clipjes gezien van The Soft Machine bij Hoepla, in 1967. Puik programma! Dat is wat anders dan die tienerprogramma's van vandaag

avatar van Toon1
Sheplays schreef:
Ja baas


Nou deze discussie over muziek/pop/tienerprogramma's kan toch gerust verplaatst worden naar een nieuw topic op het forum? Lijkt me interessant genoeg om een topic voor te openen.
Trouwens, keek jij naar "Hoepla" vroeger ? Mensen als Jimi Hendrix en Arthur Brown hebben er ook in opgetreden las ik net.

Sheplays
Toon1 schreef:
(quote)


Nou deze discussie over muziek/pop/tienerprogramma's kan toch gerust verplaatst worden naar een nieuw topic op het forum?
Trouwens, keek jij naar "Hoepla" vroeger ? Mensen als Jimi Hendrix en Arthur Brown hebben er ook in opgetreden las ik net.


Ik wel! Ik heb de uitzending met Phil Bloom ook gezien
Verder weet ik me er niet veel van te herinneren. George misschien?

Wat ik nog wel weet is dat ik op vakantie ging, kamperen in 1969. Een vakantie zonder muziek dus. Je had namelijk niets om muziek mee te nemen! Het enige was een gammele transistorradio van mijn pa en die luisterde zowat de hele dag naar de Tour de France.

In '69 was ik hélémaal gek van het witte konijn (White Rabbit - Jefferson Airplane) en ik weet nog dat ik de hele dag deze song in mijn hoofd had. Ik keek naar die vreemde maanlandingsbeelden op de TV in de kantine van de camping en dacht:

When logic and proportion
Have fallen sloppy dead
And the White Knight is talking backwards
And the Red Queen's "off with her head!"
Remember what the dormouse said:
"FEED your head





*edit:

avatar van George
Sheplays schreef:
(quote)


Ik wel! Ik heb de uitzending met Phil Bloom ook gezien
Verder weet ik me er niet veel van te herinneren. George misschien?

Wat ik nog wel weet is dat ik op vakantie ging, kamperen in 1969. Een vakantie zonder muziek dus. Je had namelijk niets om muziek mee te nemen! Het enige was een gammele transistorradio van mijn pa, en die luisterde zowat de hele dag naar de Tour de France.

In '69 was ik hélémaal gek van het witte konijn (White Rabbit - Jefferon Airplane) en ik weet nog dat ik de hele dag het liedje in mijn hoofd hield. Ik keek naar die vreemde maanlandingbeelden en dacht:

When logic and proportion
Have fallen sloppy dead
And the White Knight is talking backwards
And the Red Queen's "off with her head!"
Remember what the dormouse said:
"FEED your head



Ik durf niets meer te zeggen. Het moet toch gaan over The Dave Clark Five. Hoewel Toon dat nu ook lijkt te vergeten.

avatar van Toon1
George schreef:

Ik durf niets meer te zeggen. Het moet toch gaan over The Dave Clark Five. Hoewel Toon dat nu ook lijkt te vergeten.


Ach gewoon lekker door kletsen . Een van de mods zal dit wel verplaatsen in een nieuw topic. (Mods?)

Ik wil nog altijd weten hoe het zat met de hitlijsten van Cashbox en of de DC5 al hits had in Duitsland voor de Beatles

avatar van George
Nou , vooruit dan. Voorzichtig. Ja , Phil Bloom was een sensatie en het gesprek van de dag op school. Arthur Brown was sensationeel.
Verder laat mijn geheugen mij in de steek , behalve dan dat bij mijn weten Dave Clark nooit voor Hoepla is opgetreden. De live optredens die ik eerder memoreerde, komen uit een ander VPRO programma waarvan mij de naam even ontschoten is.

avatar van Yak
Yak
Toon1 schreef:
Een van de mods zal dit wel verplaatsen in een nieuw topic. (Mods?)


U vraagt, wij draaien. Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd dus maar naar eigen inzicht een punt gekozen om de discussie hierheen af te buigen.

avatar van George
Jammer alleen dat Nederland toen ook al zo weinig of geen popprogramma's kende. Je moet wel een stevig beroep doen op je geheugen. Er waren natuurlijk wel de jaarlijkse Grand Gala du disque met soms een 'popartiest' erin.Veel jazz op tv of The Skymasters. Het optreden van The Beatles in het Shea Stadium is ooit uitgezonden en ik mocht ernaar kijken.. Evenals naar de onvergetelijke optredens van Johnny Cash in San Quentin en de Elvis Come Back special , die zich toen daarmee in een keer voor mij revancheerde. Toen wij Duitsland konden ontvangen was Beatclub een uitkomst. ( want zo'n programma kenden wij hier niet). Voor jou ook , Sheplays ? Moef ga ga en fanclub kan ik mij nog maar heel vaag herinneren . Komt waarschijnlijk door de onvergetelijke indruk die Phil Bloom op mij maakte.

Sheplays
Jammer genoeg konden wij Beatclub niet zien omdat wij in het Westen de duitse zenders niet konden ontvangen. Het enige leuke en nieuwe dat ik op muziekgebied kon beluisteren kwam van de radiopiraten.

avatar van George
Sheplays schreef:
Jammer genoeg konden wij Beatclub niet zien omdat wij in het Westen de duitse zenders niet konden ontvangen. Het enige leuke en nieuwe dat ik op muziekgebied kon beluisteren kwam van de radiopiraten.


Welk live optreden voor de tv maakte in die jaren de meeste indruk op je , SHEPLAYS ?

Sheplays
Mijn vroegste herinneringen zijn aan Dave Berry met "Strange Effect" (en zijn hand ) en dan nog het meest om het nogal vreemde effect dat hij had op mijn moeder en tantes.

Verder herinner ik me vaag het bezoek en de rondvaart van de Beatles zonder Ringo in Amsterdam.

En jij George?

avatar van George
Nou , Sheplays , dat verschilt niet veel van de mijne. Dave Berry in een kooi door Amsterdam gereden-zo populair was de man(gedurende slechts 1 jaar). En die hand , ja, zoiets vergeet je niet meer. De Beatles rondvaart is mij ook bijgebleven.
Begin jaren zestig verschenen er overal teksten op muren met daarop Beatles . De wat oudere kinderen die zongen a-lov-joe- jeh-jeh. in mijn straat. Mijn aandacht werd ook getrokken door de naam George op een kauwgumplaatje van The Beatles. Heel bijzonder was dat toen voor mij als achtjarige om mijn eigen naam bij iemand anders te zien staan !

Sheplays
hetzelfde gevoel had ik toen ik mijn (echte) naam als song op A Space Oddity zag staan!

Bij ons stond ook veel The Problems op de muren gespoten, ik heb geen idee wie dat waren.

Luisterde jij naar de piraten, George? Ik luisterde veel naar radio Luxembourg 's-avonds, als die tenminste door kwam .

avatar van George
Oh my love, Janine
I'm helpless for your smile
Like a Polish wander
I travel ever onwards to your land
And were it not just for the jewels, I'd close your hand

Your strange demand
To collocate my mind
Scares me into gloom
You're too intense
I'll have to keep you in your place
I've no defence
I've got to keep my veil on my face

Janine, Janine, you'd like to know me well
But I've got things inside my head
That even I can't face

Janine, Janine, you'd like to crash my walls
But if you take an axe to me
You'll kill another man
Not me at all

You're fey, Janine
A tripper to the last
But if I catch you standing on my toes
I'll have a right to shout you down
For you're a lazy stream
In which my thoughts would drown

So stay, Janine
And we can glide along
I've caught your wings for laughs
I'm not obliged to read you statements of the year
So take your glasses off
And don't act so sincere

Janine, Janine, you'd like to know me well
But I've got things inside my head
That even I can't face

Janine, Janine, you'd like to crash my walls
But if you take an axe to me
You'll kill another man
Not me at all
Yeah
Oh ah
Ooooo
Oh Janine
Hey Janine
Oh Janine
Ah ho
Oh Janine
Ho how
Janine
Ah Janine yeah
Janine Janine Janine
Yeah yeah

Piraten konden wij toen helaas nauwelijks ontvangen. Ik moest het hoofdzakelijk doen met de Arbeidsvitaminen .
The Problems zegt mij zo niets. Misschien een lokaal bandje of misschien waren er wel veel problemen bij jou in de buurt.

Sheplays
George schreef:


*Janine lyrics*

Piraten konden wij toen helaas nauwelijks ontvangen. Ik moest het hoofdzakelijk doen met de Arbeidsvitaminen .
The Problems zegt mij zo niets. Misschien een lokaal bandje of misschien waren er wel veel problemen bij jou in de buurt.




Mijn opa maakte als hobby zelf radio's en die ontvingen uit de hele wereld. Maar ook mijn kleine transistorspriet ving wel eens wat op! Bij mij in de buurt zijn altijd problemen maar het zal wel een amsterdams bandje geweest zijn.

avatar van George
Nou , dan hebben ze voor een toepasselijke naam gekozen !

avatar van indana
@ Toon1
Uh hitlijsten, tsja das een heel gedoe (geweest en misschien nog wel, of weer...)
Er waren zeker hitlijsten voor de top 40. Muziek Express noemde ik al, teenbeat had er ook een meen ik. Er waren er vele zelfs. alleen werd nooit helemaal duidelijk hoe die lijsten nu precies werden samen gesteld. Voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen) was er niet een die bij alle platenhandelaren (of platenmaatschappijen) de verkoopcijfers opvroeg om daarop een lijst samen te stellen. wat wel vaak gebeurde was dat zo'n lijst was samen gesteld op de cijfers van (laten we zeggen) 10 a 25 platenhandelaren uit een streek. In ieder geval werd er nogal mee gegoogeld.


Je vraag over Cashbox moet ik je schuldig blijven. dat ken ik niet. Wat ik wel weet is dat Billboard een blad is dat al heel lang bestaat . (ik meen zelfs dat het ergens rond 1890 al verscheen!) Het was oorspronkelijk een blad voor mensen die dus reclame maakten op billboards (vandaar ook de naam uiteraard) Later stonden er berichten in over kermissen, optrredens van artiesten e.d. Nog weer later (ik meen met de opkomst van de jukebox) ging men lijsten bijhouden hoe vaak iets gedraaid werd (op de jukebox dus) en nog weer later, en fin je begrijpt hoe het verder is gegaan...

Over live muziek op de televisie... ook al zo'n moeilijk onderwerp...
Ik kan me eeerlijk gezegd niet veel herinneren van bands die live optraden in een programma. dat was (meen ik) toch wel uitzonderlijk. Wat er wel was was het grand gala. ik ik weet nog dat ik daar The Four Tops live in heb zien optreden (jaar weet ik niet meer) wat mij in ieder geval mijn levenlange liefde voor hun muziek heeft gewekt.
En je moet je ook voorstellen dat tv kijken toen wel heel erg verschilt van tv kijken nu. Ik kan me de tijd nog herinneren dat er 1 net was en dat er maar 2 (of 3) avonden werd uitgezonden. Er was dus voor de jeugd weinig te beleven op tv. Wij waren sowieso mer buiten aan spelen, beetje bij elkaar klitten,
Radio daarentegen was wel heel belangrijk, Radio Luxemburg voorop. 's avonds als ik moest gaan slapen onder de dekens proberen het station te vinden... Van Morrison heeft over daar ooit nog eens een mooi nummer over gemaakt, (In The Days Before Rock 'n' Roll)

Mijn eerste herinneringen aan muziek gaan ver terug met name omdat ik 6 (!) oudere broers heb die allemaal van zeer uit een lopende muziek houden. Dat liep van Jazz, tot blues tot Rock & Roll tot de eerste popmuziek. (had ik ook nog het voordeel dat een van mijn broers matroos was en de hele wereld over ging en terug kwam met heel veel muziek van bands die in nederland volkomen onbekend waren)

De eerste band die ik live heb gezien waren Rob de Nijs & The Lords! (willeke Alberti trad ook op trouwens) Mijn eerste echte concert was Blue Cheer (Summertime Blues! Hard en hartverscheurend ) Ik zal 14 of 15 zijn geweest. onvergetelijk.

Kortom.... ik miste aan de televisie helemaal niet zo veel. ik had wel belangrijker dingen te doen!

Sheplays
Rob de Nijs en Johnny Lion (Sofietje) traden ook wel eens op in het circus Boltini dat wel eens neerstreek aant het eind van onze straat.

avatar van Toon1
@Indiana: dank voor je antwoord. Zo is het weer wat duidelijker voor me

avatar van George
Sheplays schreef:
Rob de Nijs en Johnny Lion (Sofietje) traden ook wel eens op in het circus Boltini dat wel eens neerstreek aant het eind van onze straat.


Bij ons in het weiland tussen de koeien.
Rob maakte toen een moeilijke periode door, staat mij bij.


De Rob de Nijs shows voor de tv, met Trea Dobbs , Anneke , Blue Diamonds en Rockin' Billy: Ria Valk e.a. , maakten hemelbestormende tienermuziek in onze oren. Naast Herman Stok met Top of Flop, Grand Gala , een van de muzikale hoogtepunten uit de eerste helft van de jaren 60. Het was behelpen , maar als je niet beter weet....

avatar van kaztor
Heb sinds kort 4 dvd's van Toppop weten te verkrijgen. Bij ons thuis stond altijd de radio of tv aan, ik was de jongste van 6, dus kreeg ik de hitparade en andere muziek met de paplepel ingegoten. En Toppop was natuurlijk vaste prik. Wat me aan de dvd's opvalt is hoeveel leuker de oudere, meer 'campy' clipjes zijn dan de latere jaren-'80-clipjes met al dat publiek enzo.

avatar van George
Ja , vind ik ook , Kaztor. Een van de eerste uitgezonden Top Pop clips zal me om de een andere reden altijd bijbljven. Back Home van The Golden Earring.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:35 uur

geplaatst: vandaag om 05:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.