MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Zijn vocalen genre-overschrijdend?

zoeken in:
Naar aanleiding van een column:

MuMe Colum 24: Vocalism

Over het algemeen houdt men heel erg van hokjes denken. Alles wordt zo veel mogelijk een label opgeplakt zodat het aanwijsbaar wordt. Zo is het ook in de muziek. Metal van nu wordt nu-metal, soul van nu wordt nu-soul en ga zo maar door. Erg jammer, naar mijn bescheiden mening. Want waar het gewoon om gaat is dat het muziek is en iedereen daar zijn of haar eigen smaak en ei in kwijt kan.

Grote overeenkomsten binnen elk genre zijn muzikaal en vocaal. Muzikaal is wederom wel weer genregericht, maar vocalen kunnen door de luisteraars uit elk verschillende genre geapprecieerd worden. Zo kan het best dat iemand die liefhebber is van de stem van Damien Rice ook zeer geïntegreerd wordt door het stemgeluid van een classic-vocalzangeres als Janine Pas.

Hierbij wil ik graag mezelf even als voorbeeld nemen. Ben zelf een groot liefhebber van vocale muziek, zeker meer dan van alleen muzikale nummers. Dat komt natuurlijk ook wel door het genre waar ik het meest naar luister, soul. Daarin staan de zangers en zangeressen natuurlijk erg op de voorgrond en is de stem een groot gedeelte van de muziek. Ik loop helemaal weg met de stemmen van Sam Cooke, Donny Hathaway, Marvin Gaye en Otis Redding. Maar kunnen ook de nieuwere stemmen van Musiq Soulchild, Anthony Hamilton en India.Arie mij erg meedragen. Ook erg aparte stemmen als die van Macy Gray vind ik er fijn om te horen. Maar buiten mijn favoriete genre komen mijn nog wel eens meer vocalisten ten gehoren. Jazzvocalisten als Amos Lee, Dinah Washington en Billie Holiday pakken me ook altijd erg aan. Nou ligt dit toch vaak dicht bij de soul.
Boven noemde ik Damien Rice, een singer/songwriter, waarvan ik de cd ‘O’ zomaar eens uitprobeerde. Hij wist veel gevoel in zijn stem te leggen en mij ook te grijpen. Zo ben ik dus van mening dat vocalen genreoverschrijdend zijn.

Waar het vooral om gaat in de stem is het gevoel dat iemand aanspreekt. Het pakt je of het pakt je niet. Soms is het wennen, maar als je een stem na drie keer luisteren nog steeds niks vindt zal dit niet snel veranderen. Zoals stemmen vaak gevoel uitdragen moet dit gevoel ook bij de luisteraar binnen komen. En het mooie aan al die verschillende stemmen is dan weer dat er voor iedereen wel wat wils tussen zit.

Leek het Onderhond en daarna mij een leuk idee hier een topic over te starten.

Vond het vooral interessant omdat vocalen mij algemeen redelijk weinig doen.

Het electronic genre kent sowieso weinig vocals, en wanneer ze dan toch gebruikt worden is dat vaak in de vorm van samples, vaak vervormd en ver-ritmischd.

Vaak vind ik "gezongen" vocals ook compleet misstaan op electronische muziek, of het moest meer in de richting gaan van trip-hop en andere down-tempo zaken.

Binnen andere genres is het vooral rap dat mij aanspreekt, en ook daar wordt er weinig gezongen (en ook daar weer vind ik de gezongen delen kwalitatief veel minder interessant).

Uiteraard zijn er wel nummers met gezongen vocalen die ik leuk vind, zit vaak in het pophoekje en bijna zeker gaat het over vrouwenstemmen. Maar ook daar laat ik me vaker leiden door accenten dan echt de stemklank vermoed ik.

Ik zet dus een vraagteken bij "ieder wat wils", aangezien het voor mij veeleer de uitzondering is die de regel bevestigt. Ik vind vocalen vaak afleiden van de achterliggende muziek, qua sfeer en emotie laat ik liever abstracte klanken spreken, daar waar vocalen zich moeilijk kunnen distantiëren van de betekenis achter de teksten.

Verder geen idee waarvan die eigenaardigheid vandaan komt.

Onderhond schreef:
daar waar vocalen zich moeilijk kunnen distantiëren van de betekenis achter de teksten.

Misschien dat dat de reden is waarom ik Sigur Ros cool vind (niet iets wat ik jou aanraad ). Verder voegen vocalen wel een soort menselijkheid toe aan een nummer ofzo (weet neit goed hoe ik dit uit moet drukken.) misschien dat ik daarom ook niet van die gladde vocalen houd, maar juist meer heb met zware (Waits) of rare stemmen.

Als er vocalen gebruikt worden moeten die voor mij echt een meerwaarde zijn boven de instrumenten en dus ook iets doen wat een instrument over het algemeen niet goed kan.

Qua vocalen heb ik bijvoorbeeld helemaal niks met (voor zover ik ken) Soul, Jazz en ook veel gothic-stemmen heb ik weinig mee.

_2M
Onderhond schreef:
Ik vind vocalen vaak afleiden van de achterliggende muziek, qua sfeer en emotie laat ik liever abstracte klanken spreken

Datzelfde ervaar ik ook, al is dit natuurlijk lang niet altijd het geval. Voor mij zijn klanken belangrijker dan vocalen, terwijl deze bij veel muziek vooral lijken te dienen als ondersteuning van het gezongen woord. Zonde, hier komt denk ik ook mijn interesse in het electronische genre uit voort;

Onderhond schreef:
Het electronic genre kent sowieso weinig vocals, en wanneer ze dan toch gebruikt worden is dat vaak in de vorm van samples, vaak vervormd en ver-ritmischd.

The Scientist schreef:
Als er vocalen gebruikt worden moeten die voor mij echt een meerwaarde zijn boven de instrumenten en dus ook iets doen wat een instrument over het algemeen niet goed kan.

Dit bedoel ik eigenlijk te zeggen .

Voor mij zijn klanken belangrijker dan vocalen, terwijl deze bij veel muziek vooral lijken te dienen als ondersteuning van het gezongen woord.

Ook dit is mooi gezegd anders. Ben het hier ook volledig mee eens.

Wat betreft de menselijkheid die vocalen toevoegen, nét dat is misschien iets te direct en te makkelijk. In elk nummer zit menselijkheid, tot de kilste electronic toe. Er zitten altijd mensen achter de muziek die iets scheppen. Daarvoor hoeft een stem niet echt te dienen denk ik.

The Scientist schreef:

De menselijke stem is toch ook een instrument ?

The Scientist schreef:

idd.

Vocals hoeven voor mij niet echt (luister maar naar de meesterwerken van Metallica als Orion, The Call of ktulu, To live is to die... Gewoon bijna 10:00 zonder enige vorm van 'onzuiverheid of contaminatie. Want soms kunnen vocals nogal contaminerend werken op een nummer.')

Maar daarnaast zijn er bepaalde nummers die smeken om (gepaste) vocals.
Zo past bij heavy metal best een zeer hoge stem. Anders zou het naar mijn mening heel anders (slechter) klinken.
Terwijl bij death metal en andere genres grunten echt noodzakelijk zijn.

Voorbeeld: Indien je dit gewoon (of al gruntent) zou doen zou het al veel slechter klinken.

T.O. schreef:

AGE-411 schreef:

Voorbeeld: Indien je dit gewoon (of al gruntent) zou doen zou het al veel slechter klinken.
(embed)

|

Dit is nou een mooi voorbeeld van een nummer waarin niet (door deze gast) gezongen moet worden .

Casartelli (moderator)
T.O. schreef:

Technisch wel, maar vergelijking tussen de menselijke stem en enig instrument uit de categorie gitaar, drums, clavecimbel komt voor mij toch op hetzelfde neer als een vergelijking tussen de menselijke stem en de stem van een dier. De poes kan ook op verschillende manieren miauwen en vooral als je hem erbij ziet, kan zijn 'communicatie' best betekenis hebben, maar een meetbaar communicatieve waarde zit er toch niet in, doordat de taal ontbreekt. Bij (menselijke) zang leiden de woorden (i.e. de taal) van de vorm af, en meestal bedoeld: veel conventionele instrumentale muziek is niets anders dan ondersteuning van vocalen. Woordeloze vocalen komen al een stuk dichter in de buurt.

Status aparte krijgt wat mij betreft dit album waar in feite woorden tot instrumenten verworden.

Status Seeker schreef:
(quote)

Dit is nou een mooi voorbeeld van een nummer waarin niet (door deze gast) gezongen moet worden .

Nauwja, op Abigail valt het wel nog mee.
Tegenwoordig geraakt de inmiddels 52 jarige king Diamond zeker niet meer zo hoog (verre van zelf) als 20 jaar terug (op de videoclip).

Maar als je kijkt naar nummers van de oudere platen uit 83 en 84 ("Melissa" en "don't break the oath") zijn er wel nummers die zonder vocals beter zouden zijn. (VB "Curse of the pharhao's" )
(Alhoewel het zeer mevalt kwa vocals: nummers van 11:23 met 10 zinnen tekst ).

Maar ik vindt de vocals ook zeer goed bij de muziek passen in dit geval.

Bij bands als slayer heb ik meer moeite met de vocals:
Zouden beter grunten. Of zelf veel nummers zouden beter zijn zonder vocals. Zit mij dat ook veel of te vragen bij 'Reign in blood' (album is al zo goed, zou het nog beter zijn als Raining blood, jesus saves, reborn zonder vocals zouden zijn?)

De stem hoeft ook niet per se een communicatieve betekenis te hebben, maar kan ook puur zonder woorden als een instrument worden gebruikt.

Zie bijvoorbeeld The Great Gig In The Sky van Pink Floyd.

T.O. schreef:
The Great Gig In The Sky van Pink Floyd.

Bobiej
[quote]AGE-411 schreef:
(quote)

Ik denk het niet, omdat Slayer's songs zonder vocals aardig saai zouden worden, omdat het al gauw een saai herkauwt nummer word; intro, couplet, reffrein, couplet, reffrein, etc.

Ik denk dat het is zoals The Scientist het zegt, vocalen voegen een soort van menselijkheid toe. Ik ben zelf niet echt een uitgesproken voor-of tegenstander van vocalen. Veel vocalen vind ik echt zo leeg, emotieloos en dus nutteloos klinken. Maar vaak kan een vocaal wel wat extra's toevoegen. Als de muziek instrumentaal mooi wordt opgebouwd en er komt op een mooi moment een vocaal bij, die begint met een soort 'snik' kan dit wel ontzettend mooi moment zijn.

[quote]Bobiej schreef:
(quote)

Bij raining blood zou het wel kunnen, hoor. (maar mss is dat omdat na 20 jaar Tom's stem op niets meer trekt)

Toch...

rico-bballer
Voor mij is het zo, De muziek is een karretje die rijd door een tunnel de tunnel is de zang. Als het karretje stil staat kan de zang je niet bereiken, als de tunnel er niet is is er niks om te voelen of om naar te luisteren. Dit geld voor mij vooral omdat ik van hiphop hou.

Dit moet je dan weer niet zo letterlijk nemen, het is niet zo dat ik geen muziek zonder zang kan luisteren, maar ik voel er minder voor. Andersom is het zo dat de woorden leger worden.

neo
Ik hou haast enkel van instrumentale muziek, en kan vocals best waarderen indien deze;

-woordloos zingen
-in eigen verzonnen taal
-soms in een taal die ik niet ken maar wel gangbaar is

Tekst vind ik een groot zwaktebod in muziek. Diepgang en gevoel creëer je niet door middel van tekst, nee dat moet voortkomen uit de stem zelf. Daar ligt de echte dramatiek. Enkele uitzonderingen daargelaten sta ik hier nog steeds 100 % achter.

eazyfan
Ik geniet van beiden, heb erg lang geluistert naar wat toch wel de muziek is met meeste tekst: Rap. Soul is dan zang voor mij, Jazz is dan in mijn geval 99,9% Puur instrumenteel, ik geniet van alles maar Jazz blijft het meeste mijn ding.

Spijtoptant
neo schreef:
Tekst vind ik een groot zwaktebod in muziek. Diepgang en gevoel creëer je niet door middel van tekst, nee dat moet voortkomen uit de stem zelf. Daar ligt de echte dramatiek. Enkele uitzonderingen daargelaten sta ik hier nog steeds 100 % achter.

Behalve dat je jezelf tegenspreekt in die laatste zin (die 'enkele uitzonderingen' halen jouw '100%' onderuit) is dit ook weer zo'n leeg eenzijdig, zeg maar gerust: bekrompen standpunt.

Er is geen enkele reden waarom tekst de aanwezigheid van door de stem zelf gecreëerde 'diepgang en gevoel' in de weg zou moeten staan, dus is er ook geen enkele reden waarom tekst een 'groot zwaktebod' zou zijn.

Er is lege muziek/stem met tekst, en evenzo lege muziek/stem zonder tekst, net zoals er diepgaande muziek/stem zonder tekst als diepgaande muziek/stem met tekst is.

neo schreef:

Tekst vind ik een groot zwaktebod in muziek. Diepgang en gevoel creëer je niet door middel van tekst, nee dat moet voortkomen uit de stem zelf. Daar ligt de echte dramatiek.

Maar volgens jouw redenering zou poëzie bijvoorbeeld nooit diepgang en gevoel kunnen hebben. Hoe zit dat dan?

neo
Spijtoptant schreef:
Behalve dat je jezelf tegenspreekt in die laatste zin (die 'enkele uitzonderingen' halen jouw '100%' onderuit) is dit ook weer zo'n leeg eenzijdig, zeg maar gerust: bekrompen standpunt.

Er is geen enkele reden waarom tekst de aanwezigheid van door de stem zelf gecreëerde 'diepgang en gevoel' in de weg zou moeten staan, dus is er ook geen enkele reden waarom tekst een 'groot zwaktebod' zou zijn.

Er is lege muziek/stem met tekst, en evenzo lege muziek/stem zonder tekst, net zoals er diepgaande muziek/stem zonder tekst als diepgaande muziek/stem met tekst is.

Die paar uitzonderingen op die paar duizend dingen reken ik voor het gemak even als 100 procent. Ik snap heus zelf ook nog wel dat dat geen 100 procent dan is.

Ik kan je gerust zeggen dat ik qua muziek bekrompen in elkaar zit. Dus nogal logisch dat andere het standpunt bekrompen vinden. Ik ga uit van de kracht van een stem, wat deze teweegbrengt en de diepgang die deze kan bieden. Tekst interesseert mij niet (haal wat van die 100 % af) en vind ik een zwaktebod. Simpel.

neo
bubbachups schreef:
Maar volgens jouw redenering zou poëzie bijvoorbeeld nooit diepgang en gevoel kunnen hebben. Hoe zit dat dan?

Die versmelting van poëzie en muziek kan best wat zijn. Maar verder voor mij niet zo boeiend om hier verder op in te gaan, aangezien ik de twee toch liever scheidt.

Spijtoptant
Ik ben het helemaal met neo eens!

Edit:

Als voorbeeld van tekst die vocalen kan ondersteunen is 'Apart' van The Cure een ultiem voorbeeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:43 uur

geplaatst: vandaag om 20:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.