MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat doet een producent?

zoeken in:
Het is misschien een beetje een domme vraag, maar wat doen producenten juist? Als je op internet zoekt, wordt hun functie vaak vaag omschreven, ofwel zie je veel verschillende taken die ze doen. Blijkbaar kan het ook sterk variëren van groep tot groep.

Maar wat ik eigenlijk wil weten: hebben producers vaak ook invloed op de muziek? Of regelen zij puur het studiowerk? Of kunnen ze ook zeggen: hier wil ik die gitaar wat luider? Misschien een iets langere solo?

Waarom ik dit wil weten: vandaag viel me op dat in mijn top 10 maar liefst drie albums geproduceerd zijn door dezelfde producer: Alan Moulder (co-)produceerde Mellon Collie and the Infinite Sadness, The Downward Spiral en Sam's Town. Nu is mijn vraag dus eigenlijk of dat puur toeval is, of dat het toch kan dat Alan Moulder dat tikje meer aan de muziek kan geven?

Interessante vraag, ik zou het zelf ook niet precies weten. Ik denk wel dat de invloed van een producer per band heel erg kan verschillen, maar over het algemeen durf ik wel te zeggen dat een producer vaak grote invloed heeft op de muziek.

ZERO schreef:
maar wat doen producenten juist?

Hangt van de producent af.

Volgens mij neemt hij de muziek op die het bandje in de studio speelt. Hij kan invloed uitoefenen op de sound door de plaatsing van microfoons (volgens mij zet Albini ze bv. bij de instrumenten zelf neer in plaats van op vaste plekken in de studio), door het al- dan niet apart in laten spelen en opnemen van de instrumenten, de geluidsmix (hard, zacht, verhoudingen), etc.

Soms heeft ie ook wat meer invloed op het creatieve proces door de techniek van de muzikanten bij te schaven of tips te geven of over de composities of wat dan ook.

Dit is een beetje het beeld dat ik er van heb. Wat Alan Moulder's strategie is zou ik niet weten, maar daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Topic trouwens verplaatst naar muziek -> algemeen.

wat Albini betreft staat hier een heel artikel over wat hij als producer doet

(geweldige quote trouwens over digitaal of analoog opnemen:
I found no need to use digital recording and I don't consider it appropriate for making records. But I'm not opposed to it, I think it's perfectly appropriate for informal demo's, jingles, videogames, movie soundtracks, in short, I think it's fine for most stuff that doesn't matter to me.)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:59 uur

geplaatst: vandaag om 08:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.