MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Dat liedje dat je altijd al zocht eindelijk gevonden

zoeken in:
Je kent het wel, je hebt ooit een keer een liedje gehoord, je weet de melodie, je denkt de tekst te weten, maar je kunt het niet vinden. Na jaren heb je dat nummer dan toch eindelijk. Soms door intensief speurwerk, soms door er toevallig tegenaan te lopen. Hoe ben jij op een bepaald nummer gekomen en hoe ver ga jij daar in? Heb je er weken en weken (of jaren en jaren) speurwerk voor over en ben je zelfs bereid om talloze hitlijsten of het hitdossier af te lopen om het maar te vinden? Ben je uiteindelijk op een heel bijzondere manier op het nummer gekomen? Hoeveel voldoening gaf het?

Sinds het internet (en dankzij sites als musicmeter) is dat terugvinden zelden een probleem, vooral als je wat flarden tekst hebt kunnen opvangen. http://www.allthelyrics.com/forum/identify-it/ is echt wel een sterke hulpbron.

Gajarigon schreef:
Sinds het internet (en dankzij sites als musicmeter) is dat terugvinden zelden een probleem, vooral als je wat flarden tekst hebt kunnen opvangen. http://www.allthelyrics.com/forum/identify-it/ is echt wel een sterke hulpbron.

Dat is waar, Internet biedt ongekende mogelijkheden, maar wat als je alleen de melodie weet, maar niet de tekst? Zeker als het om hele oude nummers gaat, die geen hit zijn geweest, maar die bijvoorbeeld 25 jaar geleden wel een tijdje gedraaid zijn, en die je daarna nooit meer hoorde.

Kos
Doet me denken aan deze aflevering met Al Bundy:

http://www.youtube.com/watch?v=iPqHg0eshxQ

Kos schreef:
Doet me denken aan deze aflevering met Al Bundy:

http://www.youtube.com/watch?v=iPqHg0eshxQ

Die aflevering zou ook niet misstaan in mijn Topic over lyrieken.

tnf
Ik heb via het 'ik zoek een nummer'-topic op dit forum na anderhalf decennium eindelijk de titel kunnen achterhalen van een of andere begin jaren 90-hiphoptrack. Eentje die ik nooit in bezit heb gehad (kwam steeds op de radio als er geen bandje in de buurt was of zo...), maar me gewoon heel vaag herinnerde. Een of ander trompetje dat al die jaren nooit helemaal uit mijn hoofd was verdwenen. De herinnering werd bovendien warm gehouden doordat bepaalde, best herkenbare gedeeltes terugkwamen in een nummer dat ik wél bezat (Credit to the nation - Teenage sensation).

Hetgene wat ik zocht bleek uiteindelijk 'UMC's - One to grow on' te zijn.

Nooit ben ik langer naar een titel op zoek geweest dan bij deze. En het bleek ook niet bepaald een teleurstelling te zijn toen ik het ein-de-lijk kon gaan beluisteren. Het was een paar maanden terug, en ik heb geen idee hoe vaak het inmiddels op heeft gestaan.

Ik heb allemaal oude liedjes van vroeger in mijn hoofd. Als ik er weer eens eentje hoor, dan is het via Google meestal een makkie om de titel en artiest te achterhalen.

Zit nu wel al een week met een liedje in mijn hoofd waarvan ik niet genoeg 'onderscheidende' tekst weet (de tekst die ik weet leidt me steeds weer naar songteksten van Jennifer Warnes en Maywood en dat is het *zeker* niet!). Ik zal zo die link van hierboven eens proberen...

herman schreef:
Ik heb allemaal oude liedjes van vroeger in mijn hoofd. Als ik er weer eens eentje hoor, dan is het via Google meestal een makkie om de titel en artiest te achterhalen.

Zit nu wel al een week met een liedje in mijn hoofd waarvan ik niet genoeg 'onderscheidende' tekst weet (de tekst die ik weet leidt me steeds weer naar songteksten van Jennifer Warnes en Maywood en dat is het *zeker* niet!). Ik zal zo die link van hierboven eens proberen...

Wat je ook kunt proberen is een stukje van de muziek op piano of gitaar spelen en op Youtube zetten. Of het gewoon neurien. Een heleboel mensen doen dat. Via die link bovenin kan je het trouwens ook doen.

Ikzelf heb vorige week een nummer teruggevonden waar ik al 15 jaar naar op zoek was. Het betreft Wil Powers met "Adventures in succes", ik had echt geen idee dat het van hem was. De tekst "It's you, only you wordt herhaaldelijk gezongen, maar ja, dan kom je al gauw uit op "The Meteors" en "Lene Lovich". Al die andere "It's you" titels leverden ook niets op. Toevallig keek ik vorige week op Youtube op de account van een of andere maxi-single freak. Hij had een heleboel dingen die voor mij interessant waren, dus keek ik meteen alles maar na, en ja hoor, liep ik toevallig tegen die Wil Powers op. Je kan je voorstellen dat ik toen wel erg blij was!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:42 uur

geplaatst: vandaag om 10:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.