MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Je bent wat je luistert

zoeken in:
Parool schreef:

,,Veel heavy metal-fans houden ook van Wagner, want die muziek is ook groots, opzichtig en brutaal'', aldus een wetenschapper van de Heriot Watt universiteit in Edinburgh donderdag in The Independent.

Zo zijn countrymuziekfans hardwerkende, extraverte mensen. Reggaefans daarentegen houden niet van hard werken, zitten lekker in hun vel en zijn genereus. Liefhebbers van dancemuziek zijn volgens de onderzoekers zeer extraverte creatievelingen, maar doorgaans onvriendelijk en egocentrisch. Ook liefhebbers van rap zijn erg extravert en hebben een hoge pet op van zichzelf.

Mensen met weinig zelfvertrouwen zijn volgens het onderzoek de indie-muziekliefhebbers. Ze houden niet van hard werken, zijn niet aardig of genereus, maar wel creatief.

Herkent zich iemand hierin?

Ik mis liefhebbers van (hard)rock. Die werden ook genoemd. Die mensen zitten lekker in hun vel maar houden zich vaak een beetje afzijdig. Klopt wel. Haha, je zou maar van Indie houden Wat een loser ben je dan. Maar wel een creatieve loser

En emo's. Waar staat dat?

En harsh noise? Mathrock? Dubstep?

fastpulseboy
Joy4ever schreef:
Ik mis liefhebbers van (hard)rock. Die werden ook genoemd. Die mensen zitten lekker in hun vel maar houden zich vaak een beetje afzijdig. Klopt wel. Haha, je zou maar van Indie houden Wat een loser ben je dan. Maar wel een creatieve loser

ik ben heel graag een creatieve loser hahaha
(maar ben daarnaast heel aardig, genereus en sociaal)

Er was een jaar of twee geleden een soortgelijk onderzoek. Ook ergens besproken hier. Weet alleen niet meer waar.

Hoe dan ook, wij passen er niet echt in, geloof ik.

Het hele artikel staat trouwens hier:

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/classical-to-rap-music-lovers-have-much-more-in-common-than-you-would-think-919553.html

Indie: Devotees have low self-esteem and are not very hard-working, kind or generous. However, they are creative.

Rock 'n' Roll: Fans have high self-esteem and are very creative, hard-working and at ease with themselves, but not very kind or generous.

Blues: High self-esteem, creative, outgoing and at ease with themselves.

Classical: Classical music lovers have high self-esteem, are creative and at ease with themselves, but not outgoing.

Heavy metal: Very creative and at ease with themselves, but not very outgoing or hard-working.

Reggae: High self-esteem, creative, outgoing, kind, generous and at ease with themselves, but not very hard-working.

Country & Western: Very hard-working and outgoing.

Dance: Creative and outgoing but not kind or generous.

Rap: High self-esteem, outgoing.

Ik herken trouwens de hiphop-fans van MuMe hier wel een beetje in.

fastpulseboy
gelukkig hou ik van een heel aantal stijlen hehehe

fastpulseboy schreef:
(quote)

ik ben heel graag een creatieve loser hahaha
(maar ben daarnaast heel aardig, genereus en sociaal)

Ik ook zo´n loser zou zijn...

Maar geluk bij een ongeluk houd ik van meerdere genres

Stijn_Slayer
Nee, maar ik luister dan ook bijna alles haha.

Mja ik heb een tijdje geleden ook zo'n artikel gelezen waarin een of andere wetenschapper een link tussen muzieksmaak en persoonlijkheid. Gevraagd tot welke groep hijzelf behoorde, zei hij: 'Ik luisterde naar diverse verschillende muziekstijlen, dus ik ben niet volgens dit systeem te categoriseren.' Ja zo lust ik hem ook wel... Over het algemeen vind ik dit soort onderzoek een hoop zever, er zal vast wel een kern van waarheid inzitten, maar heel veel is nutteloze bullshit.

Stijn_Slayer schreef:
Nee, maar ik luister dan ook bijna alles haha.

Vandaar 10 varianten op rock in je top 10?

Stijn_Slayer
herman schreef:
(quote)

Vandaar 10 varianten op rock in je top 10?

Metal en Rock is wat mij betreft ook wel een heel verschil. Maar in die hoek ligt mijn voorkeur wel het meeste. Maar ik luister ook veel Blues en ook Klassiek wil ik nog wel eens opzetten. Rock n Roll, Funk, Noise is ook leuk op z'n tijd.

Dan ben ik een rockende bluesman met Kate Bush balletschoentjes.

tangmaster
,Veel heavy metal-fans houden ook van Wagner, want die muziek is ook groots, opzichtig en brutaal'', aldus een wetenschapper van de Heriot Watt universiteit in Edinburgh donderdag in The Independent.

Zo zijn countrymuziekfans hardwerkende, extraverte mensen. Reggaefans daarentegen houden niet van hard werken, zitten lekker in hun vel en zijn genereus. Liefhebbers van dancemuziek zijn volgens de onderzoekers zeer extraverte creatievelingen, maar doorgaans onvriendelijk en egocentrisch. Ook liefhebbers van rap zijn erg extravert en hebben een hoge pet op van zichzelf.

Mensen met weinig zelfvertrouwen zijn volgens het onderzoek de indie-muziekliefhebbers. Ze houden niet van hard werken, zijn niet aardig of genereus, maar wel creatief.

Ik dus niet mijn genre kom ik nergens tegen dus zullen de eletronische muziek liefhebbers wel Aliens zijn.

Ben dus ook een creatieve loser...onder andere. Wat een onzin. Ik ben overigens juist totaal niet creatief.
Maar hieruit kan ik dus ook concluderen dat als je naar een ander genre gaat luisteren je persoonlijkheid ineens verandert?

Ik ben een creatieve loser met veel zelfvertrouwen, niet erg aardig maar zit wel lekker in mijn vel. Ik kan een heel klein beetje hard werken. Velhelderend

tangmaster
vin13 schreef:
Dan ben ik een rockende bluesman met Kate Bush balletschoentjes.

Zitten je knoopjes dicht en je vetertjes vast

DutchViking
Van dit soort onderzoeken zie ik niet echt de nieuwswaarde. Als ik het op mezelf betrek, merk ik dat ik in veel opzichten niet behoor tot de stereotype groep (maar juist afwijk). Ik luister bijvoorbeeld graag naar countrymuziek en op country wordt vaak het etiket 'rechtse muziek' of 'redneckmuziek' geplakt. Absolute onzin die nergens op gebaseerd is. Ik verdiep me graag in politiek, maar ben niet rechtsdenkend en met Amerikaans rechts heb ik al helemaal geen binding. Overigens is countrymuziek net als vrijwel alle andere popgenres onderverdeeld in diverse substromingen, waardoor ieder algemeen etiket (zoals hier genoemd bij country: hardwerkende, extraverte mensen) bij welk genre dan ook al bij voorbaat tekort zal schieten.

Ik merk het regelmatig ook buiten de muziek, dat veel mensen maar al te graag stereotypen verzinnen om bepaalde zaken te benoemen. Jammer, maar nauwelijks te voorkomen. Vrijwel altijd hebben de betreffende mensen het bij het verkeerde eind als ze mij dan proberen te beschrijven.

Bovendien zou ik als liefhebber van zowel rock, folk, metal, country, roots, funk als wereldmuziek moeilijk in één hokje te plaatsen in. Conclusie: weinig verheffend en vooral amusant onderzoek dat een te algemeen beeld geeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.