MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Help mee aan mijn muziekonderzoek!

zoeken in:
Beste mensen,

Voor mijn afstudeerscriptie aan de Vrije Universiteit Amsterdam doe ik onderzoek naar de verschillen tussen muziek kopen en muziek downloaden. Om het onderzoek succesvol te voltooien heb ik de medewerking nodig van mensen die mijn enquête invullen.

Zouden jullie deze vragenlijst voor mij in willen vullen: http://www.zopperoni.net/survey/index.php?sid=1 ?

Alle inzendingen worden (uiteraard) anoniem behandeld.

Alvast hartelijk dank,

Kenneth

Sietse
gedaan

gedaan

JonnieBrasco
Ik heb 'm halverwege gestopt, kwam opeens allemaal vragen tegen die ik al had beantwoord.

De eerste reeks vragen gaat over een artiest waarvan je een album GEKOCHT hebt, de tweede reeks (dezelfde vragen) over een artiest waarvan je een album GEDOWNLOAD hebt. Staat er erg duidelijk boven

Ink
vond het ook vervelend om nog een keer hetzelfde te antwoorden

Ik heb een ingevuld, succes met je afstudeerscriptie.

Yak
Ingevuld, maar ik vond het wel een beetje een rare test. Ik hou erg van muziek, maar om nu te zeggen dat ik me identificeer met artiesten, gelukkig ben wanneer mijn overtuigingen overlappen met een bepaalde artiest, of me onvolledig voel als ik een bepaalde artiest niet steun... neuh. En wat anderen van artiesten vinden die ik goed vind... tja. Als ze het ook leuk vinden, ben ik daar blij om. Als ze het de grond in trappen, boeie.

In hoeverre heeft de muziek van deze artiest voldaan aan uw verwachtingen? Ook al zo'n onbeantwoordbare vraag.

Ook ingevuld, succes ermee.

Miste eigenlijk de vraag of je gedownloade cd's ook koopt.

Sietse
ja, ik miste heel erg de relatie tussen downloaden en kopen...

Ik heb wel eens eerder aan een onderzoekje van iemand mee gedaan wat over hetzelfde onderwerp ging, maar dat was heel erg gericht op vind je downloaden slecht, als je iets download koop je het dan later ook. Of het kopen is toegenomen sinds je download of juist niet afgenomen enz enz.
Lijkt me eigenlijk iets waar je veel meer aan hebt, maar goed het is jouw onderzoek natuurlijk, niet van iemand anders.

Ingevuld

dutch2
Ik kan helaas niet aan het onderzoek meedoen want ik heb nog nooit muziek gedownload o-)

Ingevuld, maar ik vond het een nogal nietzeggende test. Sorry.

Interessant een onderzoek over dit onderwerp. Heb zelf ook kort research gedaan over de toekomst van muziek distributie, alhoewel dat een heel andere kant op ging.

Een probleem dat ik heb met deze enquete is dat de vragenlijst niet alleen over 2 verschillende situaties gaat (downloaden of kopen) wat goed is, maar ook over 2 verschillende artiesten...wat het naar mijn idee al bijna onmogelijk maakt om de twee vragenlijsten (download/koop) te vergelijken.

Ik heb hem ingevuld

Dank voor jullie inzet en feedback.

Het probleem met de vraagstelling is dat deze overgenomen zijn uit bestaande wetenschappelijke onderzoeken over kunst en entertainment. Het is dus niet zozeer ontwikkeld met oog op muziek specifiek, maar vormt meer een indicatie van geschiktheid achteraf.

De vergelijking tussen twee verschillende artiesten is juist cruciaal voor mij, omdat de sentimenten die iemand heeft voor één artiest over beide lijsten dan dezelfde zouden zijn (en het dus niets uit zou maken). Die onderscheid in artiesten en dus ook de mogelijkheid van verschil in sentimenten vormt een belangrijke factor.

Ik denk dat veel mensen van hun favoriete artiesten cd's kopen, en downloaden vooral gebruiken om nieuwe namen te ontdekken of voor liedjes die ze leuk vinden maar niet goed genoeg om de hele cd te betalen. En dan spreekt het voor zich dat ze de download-artiest minder bewonderen dan de andere, en zich dus ook minder gaan identificeren en commentaar minder erg vinden.

Ingevuld. Ik geloof dat de uitkomst bij de vergelijking hetzelfde was bij mij, maar wat heeft het voor zin (zoals NERD al zei) als het om twee verschillende artiesten gaat? Ik kan me bijv. bij een gedownload album helemaal identificeren, en bij een album wat ik gekocht heb totaal niet, maar het beide geweldige platen vinden.

Sietse
dat vind ik dus ook...om een voorrbeeld te geven, een van mijn meest favoriete albums is Troum - Sigqan maar die ken ik alleen als mp3. Ik heb hem nooit gekocht omdat ie heel erg moeilijk te krijgen is. Momenteel is ie zelfs uitverkocht overal...dus vandaar dat ik hem niet heb, maar toch vind ik een van de mooiste dingen ooit gemaakt.

sq
Ingevuld

Eens met NERD betreffende de onzuiverheid van het vergelijken van twee onvergelijkbare artiesten.

Dat er wordt gepoogd om naar sentimenten op zoek te gaan snap ik. Speelt bij mij ook zeker. Van lokale of kleine artiesten probeer ik altijd te kopen, liefst van de artiest zelf. Downloaden is voor mij vooral:

ontdekken van artiesten
makkelijke verkrijgbaarheid

Bij mij geldt zeer vaak dat eenmaal goed bevonden downloads leiden tot aanschaf van (soms meerdere) albums van die artiest, echt ook met het gevoel 'nu heb ik m pas echt'.

Het is echter de realiteit dat dat gevoel niet optimaal ondersteund wordt door de wegwerpkwaliteit van muziekproducten/verpakkingen en de hopeloze distributie-kanalen die in CD-wereld kennelijk de standaard zijn. Ik heb daarom ook vaak geen 20 euro over om dit gevoel te kopen, zeker als ik weet dat ik dan meer dan 19 euro naar die achtergebleven industrie betaal en maar 1 euro naar de artiest. Ik denk wel eens dat momenteel veel oudere muziek populair is omdat die CD's gewoon goedkoper zijn.

Om je muzikale wensen te vervullen met de gebruikelijke service in een CD-winkel is geen feest. Ze kennen het niet, ze hebben het niet of ze zeggen simpelweg dat het niet meer verkrijgbaar is. Lariekoek natuurlijk: als ik het kan downloaden is het verkrijgbaar. En ze kunnen vaak wel bestellen. Welja, dat kan ik zelf natuurlijk ook.

Ingevuld.

Verder ben ik het eens met sq, ik koop ook best veel cd's pas als ze onder de 10 euro zijn.

Waarde dames en heren,

Zoals beloofd zou ik terugkomen op de uitkomsten van het onderzoek. De bedoeling was het onderzoeken van de rol van (1) artiest identificatie en (2) ethische houding op de beslissing om muziek te kopen of te downloaden.

Na analyse is gebleken dat ethische houding vooral van belang is voor de beslissing om wel of niet te downloaden, en niet zozeer met de beslissing om te downloaden of te kopen.
Identificatie met een artiest, daarentegen, is van grote invloed op de beslissing om muziek te kopen. Als beinvloedingsfactor tussen ethische houding en de aankoopbeslissing, speelt artiest identificatie ook een belangrijke rol. Ter illustratie: iemand die zowel veel downloadt als veel koopt, vindt downloaden over het algemeen acceptabeler dan iemand die vooral muziek koopt. Echter, wanneer deze persoon zich identificeert met een muziek artiest, dan vindt hij het downloaden van muziek (van die artiest) veel minder acceptabel.

Ik hoop dat dit de hele bedoeling en de resultaten verduidelijkt. Ik wil iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor zijn of haar medewerking aan dit onderzoek.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:27 uur

geplaatst: vandaag om 23:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.