Muziek / Algemeen / Podcast/Vodcast
zoeken in:
0
geplaatst: 23 juli 2005, 00:10 uur
In de 3voor12-nieuwsbrief van een tijdje terug werd met veel poeha gesproken over de nieuw gelanceerde VODcast, een 'video variant van het zo populaire Podcasting'. Nu heb ik dat podcasten sowieso nooit begrepen en ik doe er verder helemaal niks mee. Maar bij dat artikel had ik wel zoiets van 'ach, laten we maar eens kijken wat dat is dan, deze nieuwe schijnbaar zwaar relaxte en ultrahippe internettoepassing'. Als bij een RSS-reader 'abonneer' je je met iTunes op een Vodcast-aanbieder (in dit geval 3v12) en krijg je daar steeds nieuw geposte programma's te zien.
Hartstikke interessant allemaal, maar waar ik heen wil: die programma's zijn echt ontzettend leuk! Je hebt 'Naar eer en geweten', waarbij de artiest kaartjes moet trekken waarop de interviewvragen staan. Het programma 'Hotspots' heeft een superleuk (hoewel nogal irritant gemonteerd) filmpje over That Dam/Krawattenclub. Maar het allertofst vind ik wel 'Hollandse Nieuwe', een programma waarin aandacht wordt besteed aan (tamelijk onbekende) Nederlandse artiesten. Intussen zijn Nina, Monroes en Gem al langsgekomen en ik zie net dat er een nieuwe video is gepost over Drillem. Een soort van Loladamusica, maar dan met Nederlandse bands.
Hier staat het 3voor12-artikel, en er staat ook bij hoe je je moet abonneren op de vodcast.
Hartstikke interessant allemaal, maar waar ik heen wil: die programma's zijn echt ontzettend leuk! Je hebt 'Naar eer en geweten', waarbij de artiest kaartjes moet trekken waarop de interviewvragen staan. Het programma 'Hotspots' heeft een superleuk (hoewel nogal irritant gemonteerd) filmpje over That Dam/Krawattenclub. Maar het allertofst vind ik wel 'Hollandse Nieuwe', een programma waarin aandacht wordt besteed aan (tamelijk onbekende) Nederlandse artiesten. Intussen zijn Nina, Monroes en Gem al langsgekomen en ik zie net dat er een nieuwe video is gepost over Drillem. Een soort van Loladamusica, maar dan met Nederlandse bands.
Hier staat het 3voor12-artikel, en er staat ook bij hoe je je moet abonneren op de vodcast.
0
geplaatst: 24 juli 2005, 17:02 uur
Ik gok een online 'muziekprogramma' waarbij een iPod de uitzender is.
0
geplaatst: 24 juli 2005, 19:24 uur
Dat dacht ik eerst ook, maar het is iets anders. Een podcast is een soort van RSS-feed (als dat je wat zegt) voor radioprogramma's of andere audiostreams. Je kunt je op zo'n podcast abonneren en wanneer er nieuwe streams zijn verschijnen die in je iTunes waarna je ze kunt afspelen. Zoals gezegd: ik ben er niet zo heel erg in thuis dus ik weet zo gauw geen lange lijst met goede podcasts op te dreunen, maar het is zeker interessanter dan ik in eerste instantie vermoedde.
0
geplaatst: 24 juli 2005, 20:44 uur
Heb geen ipod, maar dank voor de uitleg. Dan is de vod cast meteen ook duidelijk. Toch maar even zeggen dat ik inderdaad niet weet wat RSS feed is, dus als je dat nog even kan uitleggen, zijn we allemaal content
.
.
0
geplaatst: 24 juli 2005, 23:15 uur
makkelijk gezegd is rrs feed een manier om aan te geven dat er nieuw content is toegevoegd...
Dus op het moment dat 3voor12.nl een concert vanavond online zet krijg je waarschijnlijk een linkje binnen op je iTunes programma...
Concert bla online check http://...
Hetzelfde wordt gebruikt bij bijv nieuwswebsites
Dus op het moment dat 3voor12.nl een concert vanavond online zet krijg je waarschijnlijk een linkje binnen op je iTunes programma...
Concert bla online check http://...
Hetzelfde wordt gebruikt bij bijv nieuwswebsites
0
Father McKenzie
geplaatst: 18 januari 2009, 09:11 uur
Bloompje schreef:
Wat is een podcast eigenlijk?
Wat is een podcast eigenlijk?
Ja, probeer het maar allemaal bij te houden, geen mens kan toch nog volgen??

0
geplaatst: 3 augustus 2010, 11:11 uur
Dit topic even nieuw leven in blazen. Het blijkt toch erg leuk manier om je ipod mee te vullen, daarom:
Zijn er inmiddels meerdere geïnteresseerden in de podcast? En zo ja, hebben jullie tips voor interessante muziekprogramma's voor m'n i-pod?
Zijn er inmiddels meerdere geïnteresseerden in de podcast? En zo ja, hebben jullie tips voor interessante muziekprogramma's voor m'n i-pod?
0
geplaatst: 26 september 2018, 14:29 uur
Ik heb recentelijk de podcasts op Spotify ontdekt en sindsdien luister ik vrij veel naar podcasts. Spotify geeft net dat gemak om door een groot aanbod heen te scannen en daar het een en ander uit te pikken, en zo op je mobieltje te downloaden, om hem onderweg te kunnen beluisteren.
Mijn favoriet: Switched on Pop. Een musicoloog en een songwriter die veelal moderne pophits analyseren. Ze doen dit op luchtige, humoristische wijze, maar gaan alsnog best diep op de stof in en maken interessante punten. Ze analyseren de muziek en de tekst en kijken hoe die samenkomen, en koppelen de artiest zelf en zijn/haar achtergrond er ook aan. Ook plaatsen ze het in context en halen regelmatig de klassieke muziek erbij om bepaalde muzikale technieken uit te leggen. En toch blijft het enorm toegankelijk. Aanrader!
Andere favorieten:
- And the writer is...: Songwriter Ross Golan interviewt andere songwriters. Die mensen waar je vaak niet veel over hoort maar achter de schermen wel erg belangrijk zijn. Het werpt licht op hoe het in de muziekindustrie allemaal werkt.
- Dissect: hierin analyseert Cole Cuchna hele albums, waarin ie elke aflevering één of een paar liedjes bespreekt, en er daarbij dus vrij diep in duikt. Hij heeft tot nu toe een seizen over My Beautiful Dark Twisted Fantasy, over To Pimp a Butterfly en over het oeuvre van Frank Ocean gedaan, en ik geloof dat ie nu bezig is met Lauryn Hill. Ben zelf begonnen bij Frank Ocean en ben daar nog mee bezig. Hij haalt er ook een hoop achtergrondinformatie bij. Het is wel wat aan de droge kant, ook omdat hij het alleen doet (i.t.t. het duo van Switched on Pop) en het blijft grotendeels wel interpretatie. Het is eigenlijk een soort podcast-variant van Rap Genius.
- Popcast: een podcast van de New York Times waarin ik me nog niet zo heb verdiept, maar de aflevering over Mac Miller was zeker de moeite waard.
Zijn er meer mensen die naar podcasts luisteren en hebben jullie nog aanraders?
Mijn favoriet: Switched on Pop. Een musicoloog en een songwriter die veelal moderne pophits analyseren. Ze doen dit op luchtige, humoristische wijze, maar gaan alsnog best diep op de stof in en maken interessante punten. Ze analyseren de muziek en de tekst en kijken hoe die samenkomen, en koppelen de artiest zelf en zijn/haar achtergrond er ook aan. Ook plaatsen ze het in context en halen regelmatig de klassieke muziek erbij om bepaalde muzikale technieken uit te leggen. En toch blijft het enorm toegankelijk. Aanrader!
Andere favorieten:
- And the writer is...: Songwriter Ross Golan interviewt andere songwriters. Die mensen waar je vaak niet veel over hoort maar achter de schermen wel erg belangrijk zijn. Het werpt licht op hoe het in de muziekindustrie allemaal werkt.
- Dissect: hierin analyseert Cole Cuchna hele albums, waarin ie elke aflevering één of een paar liedjes bespreekt, en er daarbij dus vrij diep in duikt. Hij heeft tot nu toe een seizen over My Beautiful Dark Twisted Fantasy, over To Pimp a Butterfly en over het oeuvre van Frank Ocean gedaan, en ik geloof dat ie nu bezig is met Lauryn Hill. Ben zelf begonnen bij Frank Ocean en ben daar nog mee bezig. Hij haalt er ook een hoop achtergrondinformatie bij. Het is wel wat aan de droge kant, ook omdat hij het alleen doet (i.t.t. het duo van Switched on Pop) en het blijft grotendeels wel interpretatie. Het is eigenlijk een soort podcast-variant van Rap Genius.
- Popcast: een podcast van de New York Times waarin ik me nog niet zo heb verdiept, maar de aflevering over Mac Miller was zeker de moeite waard.
Zijn er meer mensen die naar podcasts luisteren en hebben jullie nog aanraders?
1
geplaatst: 26 september 2018, 16:04 uur
Ben ook mondjesmaat podcatsts aan het luisteren, maar kan niet helpen met muzikale tips. Ben zelf meer van de filosofische en nieuwspodcastst. Zo volg ik nu o.a. No Excuses: Existentialism and the Meaning of Life - thegreatcourses.co.uk en The will to power : the philosophy of Friedrich Nietzsche | Palos Verdes Library District - pvld.org.
Ze bieden overigens ook wel muzikale podcasts aan, maar over het algemeen zijn die gericht op klassieke muziek: Music Courses | The Great Courses : Courses - thegreatcourses.co.uk
Verder mag ik graag luisteren naar de podcasts van BNR en De Correspondent.
Ze bieden overigens ook wel muzikale podcasts aan, maar over het algemeen zijn die gericht op klassieke muziek: Music Courses | The Great Courses : Courses - thegreatcourses.co.uk
Verder mag ik graag luisteren naar de podcasts van BNR en De Correspondent.
1
Onweerwolf
geplaatst: 26 september 2018, 16:13 uur
Ik volg inmiddels al jaren de Eigenwijze 30 als podcast die hier is te vinden. De beste hitlijst van Nederland voor mensen die in elk denkbaar muziekgenre wel waarde zien. Van jazz tot blackmetal en van world tot idm, met veel liefde gepresenteerd. Helaas wel sinds twee jaar niet meer wekelijks maar om de 2 tot 3 weken.
1
geplaatst: 22 december 2018, 16:28 uur
Podcast - De Machine - VPRO
"In de tweewekelijkse podcast De Machine nemen Atze de Vrieze en Niels Aalberts je mee naar de wereld achter de muziek. Naar de business beslissingen die bepalen hoe we met zijn allen naar muziek luisteren. Ze praten je door het belangrijkste nieuws over festivals, streamingdiensten en platenmaatschappijen. "
Vandaag bij Spijkers met Koppen. Klonk interessant.
"In de tweewekelijkse podcast De Machine nemen Atze de Vrieze en Niels Aalberts je mee naar de wereld achter de muziek. Naar de business beslissingen die bepalen hoe we met zijn allen naar muziek luisteren. Ze praten je door het belangrijkste nieuws over festivals, streamingdiensten en platenmaatschappijen. "
Vandaag bij Spijkers met Koppen. Klonk interessant.
0
geplaatst: 21 oktober 2019, 07:24 uur
Weer helemaal hot tegenwoordig, de podcast. Luister graag naar een aantal van die podcasts. Hier nog meer liefhebbers?
1
geplaatst: 7 juli 2020, 22:38 uur
De podcast van Steven Wilson en Tim Bowness (samen ook bekend als No-Man ) is echt fantastisch en een aanrader voor eenieder die veel tijd op MusicMeter doorbrengt. Elke podcast gaat over een bepaald jaar, waaruit ze een groot aantal albums bespreken. Hierbij proberen ze weg te blijven van albums die naar hun overtuiging al te vaak besproken zijn. De chemie tussen de enthousiaste, energie Wilson en de meer soft-spoken Bowness werkt heel goed, waarbij hun gedeelde, encyclopedische kennis van muziek ook helpt.
De podcast is onder de titel The Album Years te vinden op, in ieder geval, Spotify en Apple Music. Op de Spotify van Steven Wilson is ook een bijbehorende playlist voor elke aflevering te vinden. Tot nu toe zijn er zes afleveringen gemaakt.
De podcast is onder de titel The Album Years te vinden op, in ieder geval, Spotify en Apple Music. Op de Spotify van Steven Wilson is ook een bijbehorende playlist voor elke aflevering te vinden. Tot nu toe zijn er zes afleveringen gemaakt.
1
geplaatst: 9 juli 2020, 07:31 uur
Ter voorbereiding op het lezen van David Mitchell's Utopia Avenue, een romanover een fictieve band anno 1967, toevallig zeer veel muziek uit datzelfde jaar geluisterd.
Deze podcast werkte perfect als aanvulling; nauwelijks prog-geneuzel ook
(hoewel het door mij gewaardeerde Days of Future Passed als beginpunt van deze stroming genoemd wordt).
Deze podcast werkte perfect als aanvulling; nauwelijks prog-geneuzel ook
(hoewel het door mij gewaardeerde Days of Future Passed als beginpunt van deze stroming genoemd wordt).
0
geplaatst: 9 juli 2020, 10:46 uur
gerardus schreef:
De podcast van Steven Wilson en Tim Bowness (samen ook bekend als No-Man ) is echt fantastisch en een aanrader voor eenieder die veel tijd op MusicMeter doorbrengt. Elke podcast gaat over een bepaald jaar, waaruit ze een groot aantal albums bespreken. Hierbij proberen ze weg te blijven van albums die naar hun overtuiging al te vaak besproken zijn. De chemie tussen de enthousiaste, energie Wilson en de meer soft-spoken Bowness werkt heel goed, waarbij hun gedeelde, encyclopedische kennis van muziek ook helpt.
Ik heb destijds de eerste twee afleveringen geluisterd, maar uiteindelijk was het vooral veel name-dropping vond ik. Vooral leuk als je de albums/artiesten al kent. Een groot manco vind ik dat er helemaal geen muziek te horen is (het manco van de meeste podcasts over muziek, iets met rechten...).De podcast van Steven Wilson en Tim Bowness (samen ook bekend als No-Man ) is echt fantastisch en een aanrader voor eenieder die veel tijd op MusicMeter doorbrengt. Elke podcast gaat over een bepaald jaar, waaruit ze een groot aantal albums bespreken. Hierbij proberen ze weg te blijven van albums die naar hun overtuiging al te vaak besproken zijn. De chemie tussen de enthousiaste, energie Wilson en de meer soft-spoken Bowness werkt heel goed, waarbij hun gedeelde, encyclopedische kennis van muziek ook helpt.
0
geplaatst: 9 juli 2020, 12:57 uur
Blaudzun en John den Braber mogen in hun Grote Plaat-podcast (tip) max. 15 seconden van een song afspelen dacht ik. In NL kan het dus wel.
0
geplaatst: 10 juli 2020, 21:17 uur
Jammer dat je hem niet zo leuk vindt, chevy93. De podcast geeft mij, in combinatie met MusicMeter, Spotify en een digitaal notitieboekje, inspiratie om weer wat andere albums te luisteren. Ik vind het vooral interessant dat ze niet de grote albums bespreken, maar de nadruk leggen op albums die niet in de lijstjes te vinden zijn.
2
geplaatst: 23 juli 2020, 20:05 uur
Afgelopen dagen genoten van de NPO podcast De Showbizzmoord
De moord op platenproducer Bart van der Laar wordt op spannende wijze nog eens doorgelicht. Intriges, oplichting, coke en gerechtelijke dwaling. Het zit er allemaal in.
Journalisten Derk Sauer en zijn vrouw Ellen Verbeek doken in de jaren '80 al diep in deze affaire en hun onderzoekswerk, dat nooit eerder gepubliceerd werd, loopt als rode draad door de afleveringen.
Een stinkend zaakje in door en door verrot platenwereldje.
Ik heb hier nog een studio-opname van een programma dat van der Laar maakte voor zeepiraat Radio Mi-Amigo in 1974. Een slap programma, waar Mi-Amigo-baas Sylvain Tack maar matig tevreden over was.
Van der Laar was een fantast met grootheidswaan en een geweldig charmeur, die zelden zijn prachtige beloften kon waarmaken en met geld smeet dat niet van hem was. Geen wonder dat hij vele vijanden kreeg.
Aanrader, deze podcast!
De moord op platenproducer Bart van der Laar wordt op spannende wijze nog eens doorgelicht. Intriges, oplichting, coke en gerechtelijke dwaling. Het zit er allemaal in.
Journalisten Derk Sauer en zijn vrouw Ellen Verbeek doken in de jaren '80 al diep in deze affaire en hun onderzoekswerk, dat nooit eerder gepubliceerd werd, loopt als rode draad door de afleveringen.
Een stinkend zaakje in door en door verrot platenwereldje.
Ik heb hier nog een studio-opname van een programma dat van der Laar maakte voor zeepiraat Radio Mi-Amigo in 1974. Een slap programma, waar Mi-Amigo-baas Sylvain Tack maar matig tevreden over was.
Van der Laar was een fantast met grootheidswaan en een geweldig charmeur, die zelden zijn prachtige beloften kon waarmaken en met geld smeet dat niet van hem was. Geen wonder dat hij vele vijanden kreeg.
Aanrader, deze podcast!
1
geplaatst: 1 augustus 2020, 13:25 uur
Ik ben halverwege de podcast serie van Rianne van Dorst begonnen. APODCALYPSE Trailer - NPO 3FM / BNNVARA | Podcast on Spotify -
Daarin duikt zij tijdens de lockdown van maart tot mei nog eens in haar platenkast waarbij iemand anders de albums selecteerd. Dan vertelt ze er iets over op haar eigenwijze Rotterdamse manier. De ontmoeting die ze had met Kiss backstage op Hellfest bijvoorbeeld. Maar ook Earth wind an fire , burzum, haar eigen Dool en een hoop alto meuk komen voorbij. De laatste aflevering heeft het thema Apocalyps en begint met Four Horsemen van Aphrodites Child.
Gedoseerd luisteren max 1 per dag, tijdens het wandelen ofzo.
Daarin duikt zij tijdens de lockdown van maart tot mei nog eens in haar platenkast waarbij iemand anders de albums selecteerd. Dan vertelt ze er iets over op haar eigenwijze Rotterdamse manier. De ontmoeting die ze had met Kiss backstage op Hellfest bijvoorbeeld. Maar ook Earth wind an fire , burzum, haar eigen Dool en een hoop alto meuk komen voorbij. De laatste aflevering heeft het thema Apocalyps en begint met Four Horsemen van Aphrodites Child.
Gedoseerd luisteren max 1 per dag, tijdens het wandelen ofzo.
2
geplaatst: 9 december 2020, 09:13 uur
Ik luister momenteel veel naar Psychocandy - Podcasts - NPO Radio 2 - nporadio2.nl. Brengt me weer terug naar de beruchte VPRO woensdagmiddag. Gepresenteerd door Lotje IJzermans. Leuke mix van oude en nieuwe alternatieve muziek, oude live-opnames uit de VPRO doos, verhalen uit haar tijd als popjournaliste en wekelijks een muzikant te gast.
4
geplaatst: 16 januari 2021, 12:50 uur
Een goede vriend van mij (hoi Kimmyboy) is onlangs begonnen met zijn muzikale podcast Onder Vier Oren, met mezelf als de eerste centrale gast! 
#1 - De mooiste scherven van het gebroken muziekjaar 2020 (met Arthur De Zutter) - Kim Lannoo | Podcast on Spotify - open.spotify.com
In deze afleveringen overlopen we onzer beiden jaarlijstjes, dus aan bod komen onder meer Ichiko Aoba, Caribou, Car Seat Headrest, Spinvis en Run The Jewels!
Dus wie een muziekpodcast op zijn tijd wel kan smaken/mijn zoetgevooisde stem eens wil horen, jullie weten waarnaartoe

#1 - De mooiste scherven van het gebroken muziekjaar 2020 (met Arthur De Zutter) - Kim Lannoo | Podcast on Spotify - open.spotify.com
In deze afleveringen overlopen we onzer beiden jaarlijstjes, dus aan bod komen onder meer Ichiko Aoba, Caribou, Car Seat Headrest, Spinvis en Run The Jewels!
Dus wie een muziekpodcast op zijn tijd wel kan smaken/mijn zoetgevooisde stem eens wil horen, jullie weten waarnaartoe

1
geplaatst: 16 januari 2021, 19:36 uur
ArthurDZ schreef:
Een goede vriend van mij (hoi Kimmyboy) is onlangs begonnen met zijn muzikale podcast Onder Vier Oren, met mezelf als de eerste centrale gast!

Merci voor de shoutout, Arthur!

0
geplaatst: 4 februari 2021, 15:21 uur
Wind of Change | Podcast on Spotify - open.spotify.com
New Yorker onderzoeksjournalist Patrick Radden Keefe (Say Nothing, schitterend boek) over de vermeende betrokkenheid van de CIA bij het schrijven en verspreiden van de Scorpions-megahit.
New Yorker onderzoeksjournalist Patrick Radden Keefe (Say Nothing, schitterend boek) over de vermeende betrokkenheid van de CIA bij het schrijven en verspreiden van de Scorpions-megahit.
1
geplaatst: 28 maart 2021, 10:22 uur
Heen en weer wandelende naar mijn werk tussen Vlissingen en Middelburg beluister ik, vooral op de terugweg (want de ochtenden op Walcheren zijn te mooi om te beleven in stilte), naar de podcasts van radio 4 waar heerlijke mysteries worden opgelost. Een soort teruggaan in de tijd maar zeker wel wetenschappelijk onderbouwd.
Goed, helder, intrigerend en aantrekkelijk onderzocht en verteld door Rebecca van der Weijde en Ab Nieuwdorp.
Een voorbeeld: #1 - Voorspelde Mozart zijn eigen dood? (S01) - Klassieke Mysteries | Podcast on Spotify - open.spotify.com
Goed, helder, intrigerend en aantrekkelijk onderzocht en verteld door Rebecca van der Weijde en Ab Nieuwdorp.
Een voorbeeld: #1 - Voorspelde Mozart zijn eigen dood? (S01) - Klassieke Mysteries | Podcast on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 28 maart 2021, 11:35 uur
De BobCast (een serie programma's over Bob Dylan, in aanloop naar zijn tachtigste verjaardag) is de enige echt muziekgerelateerde podcast die ik beluister. Ik luister meestal naar politieke podcasts (Haagse Zaken) of interviews (Nooit Meer Slapen, Kunststof).
0
geplaatst: 6 mei 2021, 11:39 uur
Ook leuk. Mark Lada (traumahelikopter) en programmeur Peter Weening van Vera lopen door de roemruchtige Trash That Beat lijsten en Vera kranten. Ze beginnen bij 1983 en gaan zo de muziekontwikkeling volgen. Trash That Podcast - Vera - vera-groningen.nl
* denotes required fields.