MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ultieme Fuifmuziek

zoeken in:
Wat is nu de muziek die jullie het liefste horen op een feestje? Ik bedoel geen festival of iets dergelijke, maar gewoon een feest bij iemand thuis met wat bier en borrelnootjes. Ik vraag dit omdat ik eigenlijk eens een cd wil maken met allemaal lekkere nummers voor op een feest. Het mag lounge achtig zijn, dance, indie, weet ik veel. Gewoon nummers waar iedereen (oke, dat lukt niet, bijna iedereen) bij denkt; hé dit is relaxt!

Meestal draai ik op feestjes een aantal mixen van Hed Kandi, zijn altijd best wel te pruimen, vooral op een feest. Beetje feelgood dance. Maar iets anders is ook wel eens leuk.

Brand los!

Die Hed Kandi CD's zijn over het algemeen leuk en zeker goed voor een opgeruimd humeur bij partygangers. Is dat nou wat ik hier al eens aangeduid heb zien worden als nouveau disco?

Zelf wordt ik altijd vrolijk van een paar goede dance classics - en dan bij voorkeur niet de meest voor de hand liggende. Niet te plastic, als het even kan, maar gewoon een lekkere soulful groove van echte bas, gitaar en drums - en met blazers natuurlijk.

Het hoeft niet altijd meteen tot dansen aan te zetten, een beetje laidback-achtige rock en soul met een zonnige uitstraling werkt bij mij ook prima.

Kun je voorbeelden noemen alsjeblieft? Ga ik het even luisteren

The Roots - The Seed (2.0)
Raekwon - Verbal Intercourse
Nas - Represent
Charizma & Peanut Butter Wolf – Red Light Green Light
Method Man ft Blue Raspberry - Release Yo' Delf
Outkast - ATliens
Masta Ace - Good Ol Love
Ice Cube - It Was a Good Day
Lootpack ft Dilated Peoples - Long Awaited
Masta Ace ft Strick – F.A.Y.
Gorillaz ft De La Soul - Feel Good Inc
Del the Funky Homosapien - If You Must
Outkast ft Raekwon - Skew It on the Bar-B
Blackalicious - Supreme People
Kid Frost – La Raza
Heavy D ft Kool G Rap, Grand Puba, C.L. Smooth, Big Daddy Kane, Pete Rock, Q-Tip – Don't Curse
Talib Kweli ft Black Thought en Pharoahe Monch - Guerilla Monsoon Rap
El Da Sensei - Crowd Pleasa

Morgen zal ik ook een niet hiphoplijstje droppen .

handsome_devil
als men zin heeft om te dansen (lees: ik altijd en een paar anderen soms, de rest geniet van de smerigheid die tentoongespreid wordt):

De Hardheid - gehele oeuvre
The Cure - One Hundred Years
The Cure - Grinding Halt
DAF - Der Mussolini
DAF - Verschwende deine Jugend
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
The Stooges - 1969
Prodigy - Firestarter
Gang of Four - 5:45
De Jeugd van Tegenwoordig - Shenkie
De Jeugd van Tegenwoordig - Buma in Mijn Zak
Le Le - Hard
Talking Heads - Psycho Killer
Misfits - Die, Die My Darling

En ik ben ook altijd voor The Smiths, maar daar sta ik alleen in

en soms dansen we ook niet, dan luisteren we gewoon relaxed naar The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico of Dave Brubeck dingen of Charlie Parker dingen of zo

Gallow
Portishead, Gorillaz, Air en Massive Attack voor de sfeer.

Lekkere stroperige doelloze zuip-rave voor het dansen.

De Daniƫl schreef:
Kun je voorbeelden noemen alsjeblieft? Ga ik het even luisteren

Voorbeelden van bruisende dance classics - zomaar een willekeurige greep, want ik zou er honderden kunnen opnoemen:

- Dan Hartman - Relight my fire
- Average White Band - Pick up the pieces
- Bill Withers - A lovely day
- Rose Royce - R.R. Express
- Deodato - Happy hour
- Kool & The Gang - Jungle boogie
- The Bombers - Get dancin'
- Earth Wind & Fire - Serpentine fire
- Chaka Khan - I'm every woman

etc. etc.

't Is wel allemaal oude stuff uit de jaren zeventig en tachtig, maar mijn ervaring is dat dit nog steeds werkt - liefst wel in combinatie met wat nieuwer werk, zoals die Hed Kandi CD's of Massive Attack, Jamiroquai, Incognito etc.

Een leuke aanrader zijn de Grand 12 inches boxen die Ben Liebrand met veel liefde en zorg heeft samengesteld. Tot dusver zijn er 6 boxen van elk 4 CD's. Al moet ik erbij zeggen dat dat allemaal 12" versies zijn, dus die nummers duren allemaal vrij lang. Dan kán enigszins irritant zijn op een feestje.

Erg leuk (maar vervallen en moeilijk te vinden) is de collectie verzamel-CD's die begin deze eeuw werd uitgebracht onder de titel 'Sampled!'. Originele, vaak onbekende nummers die op allerlei hits gesampled zijn. Dan krijgt je publiek gedurende een paar seconden steeds de schok der herkenning zonder dat ze het originele nummer kennen.

EDIT: Ik zie ze toevallig nog op Amazon staan, waar ze worden aangeboden via 'third party sellers'. Helaas flink aan de prijs, maar zo heb je qua titels in elk geval een idee.
Amazon.com: Sampled: Various Artists: Music (klik op 'Listen to samples')

En hier mijn niet hiphop lijstje:

Datf Punk - Da Funk
Le Le - Hard
The Prodigy - Omen
edIT - Battling Go-Go Yubari in Downtown L.A.
Fatboy Slim - Gangster Tripping
Mr. Oizo - Flat Beat
Breakestra - Burgundy Blues
DNA6 - Megalodon
Paul Nice - Ultimate Block Party Breaks Vol. 2 (dit is geen nummer maar een verzamelaar)
UB40 - Where Did I Go Wrong?

fastpulseboy
duyvis
voor als er een....

FUIF IS!

Bedankt jongens voor de lijstjes, staan wel wat leuke dingetjes tussen

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.