MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Goede nummers met een lelijke clip

zoeken in:
Ravenous
Altijd jammer vind ik dat, als er bij een prachtig nummer een of andere domme clip wordt gemaakt. Ik dacht er aan toen ik de clip van 'Rebellion (Lies)' van The Arcade Fire zag. Verder moet ik gelijk denken aan 'Cause = Time' van Broken Social Scene.

All The Things She Said van Simple Minds

Ik moest meteen denken aan:

Wax - Bridge to your heart

Alanis Morrisette - Head over feet (alleen een deel van haar hoofd is te zien, belachelijk)

Talk talk - Diverse clips

Ravenous
De Deftones hebben ook de meest zuigende clips die je maar kunt bedenken. Best leuke muziek, maar om video's geven ze niks, hebben ze eens gezegd. En dat blijkt. Vooral die van 'Mein' is echt te belachelijk, met die bouncende auto's en die breakdancers.

De eerste die mij hierbij te binnen schieten, zijn de video's van de Amerikaanse band Journey. Ik vind het nog steeds een wereldband, en begin jaren '80 stonden ze in Amerika op het toppunt van hun roem.
Het waren de begindagen van MTV, dus erg veel goede voorbeelden waren er nog niet, maar voor zo'n goede (en goed verkopende band) waren sommige van hun video's tenenkrommend amateuristisch.

Voorbeeldjes, allebei uit 1983:

YouTube - Separate Ways

YouTube - Journey - After The Fall

Net als bijvoorbeeld Van Halen verklaarden ze destijds dat ze 'niets' met video's hadden; het moest gaan om de muziek. Eén van hun albums middenin het MTV-tijdperk heette niet voor niets Raised on radio. Gelukkig bestonden de meesten van hun clips uit live-uitvoeringen van de hits.

Romeo and Juliet - Dire Straits

De gemiddelde metalclip is meer dan belachelijk.

Ik kijk bijna nooit naar clips. Goede clips creëer je zelf in je hoofd en zijn niet voor promotionele doeleinden.

Al gaat het om de muziek, maar met singles is het van groot belang dat de clip op zijn minst een bijpassende is. Geen geld voor fatsoenlijke clip? dan kan je volgens mij beter gewoon een video opnemen van de band/artiest staande op de planken. Want een clip die nergens op slaat of zich niet laat rijmen met de muziek kan zorgdragen voor de vernietiging van indruk/interpretatie v. publiek.
Maar enfin, zo heb ik dat een paar keer ervaren wel, en de meest recente is voor mij 'Good God' van Anouk. Ik hoorde deze op de radio en dacht:'Hey, dat rockt lekker weg!' En ik zag al helemaal voor me hoe Anouk in de clip helemaal uit haar dak stond te gaan, NOT!
De clip waarin ze een beetje op bed staat te springen, zich telkens verkleedt met tuttig lelijke pruiken e.d. verwierp alle interesse. Had met iets heftigs gekomen, iets dat erin knalt. Nu als de clip werd uitgezonden was dat het moment dat ik begon met zappen............

Gast
geplaatst: vandaag om 17:55 uur

geplaatst: vandaag om 17:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.