Muziek / Algemeen / Wereldhits die in Nederland relatief laag scoorden
zoeken in:
0
geplaatst: 15 juli 2009, 16:41 uur
Je hebt van die nummers die in het grootste deel van de wereld een hit werden, maar die in Nederland maar kleine hits werden, en de top 10 niet haalden.
Een goed voorbeeld daarvan is het nummer "How deep is your love" van de Bee Gees, een wereldhit die in Nederland niet verder kwam dan de 15de plaats. Waarom? Misschien iets te zoetsappig voor de Nederlander? Van de andere twee wereldhits getrokken van de soundtrack Saturday night fever, te weten: "Night fever" en "Stayin'alive" lustten we destijds wel pap.
Ik ben op zoek naar meer van dit soort voorbeelden. Welke andere wereldhits haalden in Nederland de top 10 niet?
Een goed voorbeeld daarvan is het nummer "How deep is your love" van de Bee Gees, een wereldhit die in Nederland niet verder kwam dan de 15de plaats. Waarom? Misschien iets te zoetsappig voor de Nederlander? Van de andere twee wereldhits getrokken van de soundtrack Saturday night fever, te weten: "Night fever" en "Stayin'alive" lustten we destijds wel pap.
Ik ben op zoek naar meer van dit soort voorbeelden. Welke andere wereldhits haalden in Nederland de top 10 niet?
0
wijsneus
geplaatst: 15 juli 2009, 16:48 uur
Kraftwerk - The Model was nummer 1 in Engeland, en in NL met moeite in de tipparade. Rest v/d wereld weet ik niet.
The Jam - Going Underground ook nummer 1 in GB, hier niks gedaan.
The Jam - Going Underground ook nummer 1 in GB, hier niks gedaan.
0
geplaatst: 15 juli 2009, 16:56 uur
Daar zijn er nogal wat van, volgens mij. Een paar die me zomaar te binnen schieten:
* Blinded by the light van Manfred Mann's Earth Band. Nummer 1 in Amerika en ook in Engeland een behoorlijke hit. In NL nog net een tipparade-notering, maar verder niet.
* Het succes van Duran Duran kwam in Nederland laat op gang. Met name Hungry like the wolf en Rio waren zowel in Amerika en Engeland (en in vele andere landen) al grote hits geweest voordat Nederland de single Is there something I should know in de hitparade toeliet.
* Atomic van Blondie was over de hele wereld een van de grootste hits voor de groep (o.a. #1 in Engeland). Bij ons stond-ie maar een paar weken onderin de lijst.
* Money for nothing van Dire Straits is een klassieker die over de gehele wereld een hit werd, behalve in Nederland.
* En ook een leuke: Sausalito Summernight van ons eigen Diesel werd een top-20 hit in Amerika voordat het nummer ook bij ons nog anderhalve week aan de onderste ladder van de hitparade mocht snuffelen.
* Van de Saturday Night Fever soundtrack staat me ook bij dat If I can't have you van Yvonne Elliman overal ter wereld een behoorlijke hit was. Volgens mij stond-ie in NL maar een paar weken onderin de lijst.
* Blinded by the light van Manfred Mann's Earth Band. Nummer 1 in Amerika en ook in Engeland een behoorlijke hit. In NL nog net een tipparade-notering, maar verder niet.
* Het succes van Duran Duran kwam in Nederland laat op gang. Met name Hungry like the wolf en Rio waren zowel in Amerika en Engeland (en in vele andere landen) al grote hits geweest voordat Nederland de single Is there something I should know in de hitparade toeliet.
* Atomic van Blondie was over de hele wereld een van de grootste hits voor de groep (o.a. #1 in Engeland). Bij ons stond-ie maar een paar weken onderin de lijst.
* Money for nothing van Dire Straits is een klassieker die over de gehele wereld een hit werd, behalve in Nederland.
* En ook een leuke: Sausalito Summernight van ons eigen Diesel werd een top-20 hit in Amerika voordat het nummer ook bij ons nog anderhalve week aan de onderste ladder van de hitparade mocht snuffelen.
* Van de Saturday Night Fever soundtrack staat me ook bij dat If I can't have you van Yvonne Elliman overal ter wereld een behoorlijke hit was. Volgens mij stond-ie in NL maar een paar weken onderin de lijst.
0
geplaatst: 15 juli 2009, 17:14 uur
Dizzee Rascal ft. Calvin Harris - Dance Wiv Me
Wereldwijde nummer 1 hit en in NL niet eens de top 40 gehaald.
Wereldwijde nummer 1 hit en in NL niet eens de top 40 gehaald.
0
Elvis Presley
geplaatst: 15 juli 2009, 22:25 uur
Veel van Elvis scoorde wel lager in Nederland relatief aan wereldwijd. In België deed Elvis het veel beter. Nederland is Beatles-land, he 

0
geplaatst: 15 juli 2009, 22:54 uur
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Geen top 40-notering in Nederland.
Deep Purple - Child in Time
0
geplaatst: 15 juli 2009, 23:49 uur
L_T_B schreef:
Stairway to heaven is nooit op single uitgebracht, in de hele wereld niet (dacht ik), dus ook geen hitnotering.
Child in time is juist 2x een top 10 hit geweest in Nederland, in 1972 en 1975, in totaal 22 weken top 40! Deze single is juist in NL superpopulair (jaren nummer 1 in top 100 Aller Tijden), terwijl het die status in andere landen juist niet heeft!
0
Antonio
geplaatst: 16 juli 2009, 05:44 uur
Elvis Presley schreef:
Veel van Elvis scoorde wel lager in Nederland relatief aan wereldwijd. In België deed Elvis het veel beter. Nederland is Beatles-land, he
Heeft het Nederlandse publiek toch meer smaak dan ik dacht...

0
The Oath
geplaatst: 16 juli 2009, 11:31 uur
ranboy schreef:
Child in time is juist 2x een top 10 hit geweest in Nederland, in 1972 en 1975, in totaal 22 weken top 40! Deze single is juist in NL superpopulair (jaren nummer 1 in top 100 Aller Tijden), terwijl het die status in andere landen juist niet heeft!
In Vlaanderen toch ook wel hoor

0
geplaatst: 16 juli 2009, 12:25 uur
Every Breath You Take van The Police stond in heel wat landen ontzettend lang op nummer 1, maar in Nederland en België werd de top 5 zelfs niet gehaald.
0
geplaatst: 16 juli 2009, 13:02 uur
Never Ending Story van Limahl werd overal een hit, komt Nederland aankakken met een beschamende 34e plek.
0
geplaatst: 16 juli 2009, 13:35 uur
ArthurDZ schreef:
Every Breath You Take van The Police stond in heel wat landen ontzettend lang op nummer 1, maar in Nederland en België werd de top 5 zelfs niet gehaald.
Ja maar dat kan je dan nog steeds een hit noemen. Ik denk dat de topicstarter meer naar titels zoekt welke in NL bv. 32 en lager, tipparade of dat zelfs niet eens maar elders grote dikke hits waren.
bv. Assembly - Never never
Edit: ow ik zie nu dat hij buiten de top tien schrijft, maar bv. nummer 12,13, 14 vind ik nog steeds een aardige hit (tenminste voor het download tijdperk)
0
geplaatst: 16 juli 2009, 13:36 uur
deric raven schreef:
Ik kan hier verschillende nummers van Depeche Mode noemen.
Ik kan hier verschillende nummers van Depeche Mode noemen.
daar kan je zelfs een aardig rijtje van maken
Zelfde met Erasure, OMD (met als grootste voorbeeld Enola Gay die wel ooit de top 100 allertijden wist te behalen maar nimmer de top 40
) en in minder mate Pet Shop Boys (latere periode)
0
geplaatst: 16 juli 2009, 13:49 uur
ranboy schreef:
Stairway to heaven is nooit op single uitgebracht, in de hele wereld niet (dacht ik), dus ook geen hitnotering.
Een ander Top 100 aller tijden-nummer dat het nooit ver geschopt heeft in de hitlijsten, is School van Supertramp. Terwijl dat nummer toch tot drie keer toe op single is uitgebracht, nl. in 1974, 1982 en 1989. Pas in dat laatste jaar stond het nummer een paar weken in de top 40, met (in mijn herinnering) nummer 38 ofzo als hoogste positie.
Pleister op de Nederlandse wonde is dat het nummer nergens ter wereld een single-hit van formaat was. Kennelijk is dit typisch zo'n nummer waarvan mensen meteen het hele album kochten.
0
geplaatst: 17 juli 2009, 13:34 uur
Ik moest ook denken aan het nummer "Walking on sunshine" van "Katrina and the waves":
Nummer 8 in de UK
Nummer 4 in Australie
Nummer 3 in Canada
Nummer 9 in Amerika
In Nederland niet verder gekomen dan de tipparade!
Nummer 8 in de UK
Nummer 4 in Australie
Nummer 3 in Canada
Nummer 9 in Amerika
In Nederland niet verder gekomen dan de tipparade!
0
geplaatst: 17 juli 2009, 14:29 uur
"Light my Fire" van the Doors, nr.1-hit in de VS, in Nederland niet hoger dan 25.
"Hungry Heart" van Bruce Springsteen, in de VS top-10, in Nederland niet verder dan de tipparade.
"Going Underground" van the Jam, in de UK een nr.1-hit, in Nederland niet te bespeuren in de hitlijsten.
"Enola Gay" van OMD, een top-10 hit in de UK, in Nederland nergens te vinden in de hitlijsten.
"Whatever Get You Thru the Night" van John Lennon werd een top-10 hit in de VS en UK, in Nederland slechts op 25.
"Hungry Heart" van Bruce Springsteen, in de VS top-10, in Nederland niet verder dan de tipparade.
"Going Underground" van the Jam, in de UK een nr.1-hit, in Nederland niet te bespeuren in de hitlijsten.
"Enola Gay" van OMD, een top-10 hit in de UK, in Nederland nergens te vinden in de hitlijsten.
"Whatever Get You Thru the Night" van John Lennon werd een top-10 hit in de VS en UK, in Nederland slechts op 25.
0
geplaatst: 17 juli 2009, 14:51 uur
The Jam, OMD en Depeche Mode zijn al hier genoemd maar er zijn heel veel bands die buiten NL hits hebben maar die hier in NL niks of bijna niks doen in de charts.
Wat mij opvalt en dit heb ik vaker gezegd onder andere topics, maar het komt op neer dat de programmeurs en radio DJs meestal geen flaauw idee hebben wat goed of niet goed is, en wat wel of niet een hit wordt omdat ze meestal ver achter de feiten altijd lopen en de meeste trends niet eens zien aankomen!
Hoe vaak lees je (hier gebruik ik The Smiths als voorbeeld) dat die Djs en muziek schrijvers (Oor?) nu gaan zeggen dat ze een band goed vinden maar op de moment dat ze new waren of platen uitbrachten je nergens het te lezen of te horen kreeg?
Triest, maar met The Queen Is DEad gaan ze nu zeggen wat een briljant album maar in de jaren 80 waren ze er gewoon niet klaar voor
Wat mij opvalt en dit heb ik vaker gezegd onder andere topics, maar het komt op neer dat de programmeurs en radio DJs meestal geen flaauw idee hebben wat goed of niet goed is, en wat wel of niet een hit wordt omdat ze meestal ver achter de feiten altijd lopen en de meeste trends niet eens zien aankomen!
Hoe vaak lees je (hier gebruik ik The Smiths als voorbeeld) dat die Djs en muziek schrijvers (Oor?) nu gaan zeggen dat ze een band goed vinden maar op de moment dat ze new waren of platen uitbrachten je nergens het te lezen of te horen kreeg?
Triest, maar met The Queen Is DEad gaan ze nu zeggen wat een briljant album maar in de jaren 80 waren ze er gewoon niet klaar voor

0
geplaatst: 17 juli 2009, 15:06 uur
"Panic" van the Smiths is inderdaad een goed voorbeeld, het werd een grote hit in de UK maar bereikte slechts de 19e plaats in Nederland. "Hang the DJ" zingen the Smiths hierin, hoe toepasselijk!
0
flebbie
geplaatst: 17 juli 2009, 15:58 uur
Bon Jovi had in 1989 een aantal grote hits in Amerika die hier niets deden.
Born To Be My Baby - nummer 3
Lay Your Hans On Me - nummer 7
Living In Sin - nummer 9
Born To Be My Baby - nummer 3
Lay Your Hans On Me - nummer 7
Living In Sin - nummer 9
0
geplaatst: 17 juli 2009, 16:20 uur
LucM schreef:
Maar in de jaren negentig nog wel goed voor een bescheiden notering bij ons. Dáár zijn we dan weer wél goed in - klassiekers jaren na dato de hitparade inpluggen.
Ik herinner me dat Dream on van Aerosmith ook pas in de jaren negentig de hitlijsten haalde bij ons.
Er staat tegenover dat Bruce bij ons hitsucces genoot met The river, dat in de VS geen hit werd. Kon ook niet, want daar werd het nooit op 45 toeren uitgebracht. Als tweede single werd daar gekozen voor Fade away.
0
geplaatst: 17 juli 2009, 16:21 uur
LucM schreef:
"Panic" van the Smiths is inderdaad een goed voorbeeld, het werd een grote hit in de UK maar bereikte slechts de 19e plaats in Nederland. "Hang the DJ" zingen the Smiths hierin, hoe toepasselijk!
Tja, met zo'n refrein spoor je de discjockeys ook niet bepaald aan om je plaatje te draaien...

0
geplaatst: 17 juli 2009, 18:30 uur
LucM schreef:
"Hang the DJ" zingen the Smiths hierin, hoe toepasselijk!
"Hang the DJ" zingen the Smiths hierin, hoe toepasselijk!
En ik altijd maar denken dat ze zongen: "I'm the DJ", haha. Weer wat opgestoken1
0
geplaatst: 17 juli 2009, 22:47 uur
LucM schreef:
Enola Gay (1980)
2 in Zwitserland.
1 in Spanje.
8 in Engeland.
1 in Italië
Verklaring: Dindisc zocht een verdeler in de Benelux.
Het duurde even voor Ariola de band hier ging promoten.
Enola Gay werd twee maal heruitgebracht.
Eén keer zelfs met Electricity op de andere kant.
Souvenir (1981)
1 in Spanje.
2 in Frankrijk
3 in Engeland
9 in Ierland
In Vlaanderen toch al een top 20 notering voor Souvenir.
Maid of Orleans (1982)
2 in Oostenrijk
1 in Vlaanderen
4 in Zwitserland
1 in Duitsland
1 in Spanje
4 in Engeland
5 in Ierland
1 in Nederland
Maid of Orleans was groter in de Benelux en Duitsland dan in Engeland.
0
geplaatst: 18 juli 2009, 00:42 uur
Scar Tissue van The Red Hot Chili Peppers.
Haalde nummer 9 in Amerika en nummer 15 in Engeland en hier kwam het, geloof ik, niet verder dan de tipparade.
Haalde nummer 9 in Amerika en nummer 15 in Engeland en hier kwam het, geloof ik, niet verder dan de tipparade.
0
geplaatst: 18 juli 2009, 10:09 uur
Enola Gay werd wel een soort van cult hit omdat Veronica destijds het nummer gebruikte in de 1ste grote reclame om lid te worden van het Veronica blad. Hierdoor verscheen Enola Gay ooit wel in de top 100 allertijden.
0
geplaatst: 19 juli 2009, 13:32 uur
vigil schreef:
Enola Gay werd wel een soort van cult hit omdat Veronica destijds het nummer gebruikte in de 1ste grote reclame om lid te worden van het Veronica blad. Hierdoor verscheen Enola Gay ooit wel in de top 100 allertijden.
Ik moest meteen denken aan "The shuffle" van Van Mc.Coy, ook ooit door Veronica gebruikt, echter geen wereldhit: Nummer 4 in Engeland, en in Nederland op de B-kant van "The soul-chacha", maar ik vond het wel noemenswaardig.
0
geplaatst: 19 juli 2009, 13:39 uur
en wat te denken van "You should be dancing" van "The Bee Gees":
UK 5
USA 1
Italie 3
In Nederland slechts een bescheiden 17de plaats.
UK 5
USA 1
Italie 3
In Nederland slechts een bescheiden 17de plaats.
* denotes required fields.